Gratis inngang for alle
Vi holder åpent tirsdag–søndag. I dag: 12:00 - 16:00

Agnete Erichsen: 28. jun.–14. sept. - Bomuldsfabriken Kunsthall

Velkommen til åpning av Agnete Erichsens utstilling Forskyvninger 2000–2025 i Bomuldsfabriken Kunsthall lørdag 28. juni 14:00-16:00!

Åpningstale. Enkel servering.
Gratis og åpent for alle.

English info

FORSKYVNINGER 2000-2025

En plastkopp, tannbørster, en stabel aviser, et ovnsrør. Agnete Erichsen maler utsnitt av sine omgivelser – tilsynelatende tilfeldige, anekdotiske og hverdagslige motiv. Men det som ved første øyekast kan virke trivielt, rommer en stillferdig og presis fortellerevne. Gjennom maleriene skimter vi spor av liv og relasjoner; menneskene er intenst til stede i det de har etterlatt. Bildene er ladet med stillhet og åpner for underliggende lag av betydning.

Å tenke er å lære om igjen å se, å være oppmerksom, det er å styre sin bevissthet, det er å gjøre hver eneste idé og hvert eneste bilde (…) til noe enestående.
— Albert Camus, Myten om Sisyfos

I perioden 1999–2000 malte Agnete Erichsen en serie på åtte malerier til en gruppeutstilling hvor kunstnerne var invitert til å reflektere over Kristus-begrepet.

For å finne sin inngang underveis i prosessen, som så mange ganger før og siden, vendte hun seg til filosofien og litteraturen. Inspirert av tenkere som Mester Eckhart og Albert Camus ble hun berørt av ideen om at skapelsen er kontinuerlig – den skjer her og nå, om livets absurditet og å omfavne det meningsløse. Hun fotograferte hjemmet sitt, slik det fremstod i øyeblikket; rotet, det ufullstendige, det oversette, mellomrommene – ting som for henne bar på skam. Fotografiene ble utgangspunktet for maleriserien På intethetens rand (2000).

Å male er en måte å tenke på. 25 år senere har Agnete Erichsen vendt tilbake til samme øvelse. I utstillingen Forskyvninger 2000–2025 i Bomuldsfabriken Kunsthall viser hun to serier presentert i hvert sitt rom. I det første rommet På intethetens rand fra 2000 og i det andre rommet – som en speiling – den nye serien Det synlige. Denne serien viser til Agnete Erichsen liv nå. Maleriene er ikke en gjentakelse i form av kopi, men en gjenkomst av konsentrasjonen – en utprøving av blikket og et avtrykk av hvor Erichsen står i dag. Til tross for samme øvelse bærer de to seriene preg av ulike tider, og det finnes spor av levd liv og erfaring.

BIO
Agnete Erichsen (f. 1958, Kristiansand) er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Hun arbeider i hovedsak med maleri og tegning, ofte i serier med personlig motivvalg, der egne foto gjerne er brukt som skisse.

Erichsen har deltatt på flere betydningfulle utstillinger både nasjonalt og internasjonalt. Av disse kan nevnes: Uteksti Wang kunsthandel i Oslo, Kunst in Norwegen heute i Neue Galerie – Sammlung Ludwig, Aachen, Jeanne d´ Arche Sørlandets Kunstmuseum, On Trial Galleri F-15 i Moss, Blodig alvor Kode Bergen, Between Art and Religion Mile End Art Pavillion, London og Verden er mindre enn ingenting Kristiansand Kunsthall.

Verk av Agnete Erichsen finnes i samlingene til Nasjonalmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Oslo kommunes kunstsamling og Kunstsilo i Kristiansand. Erichsen mottok Sørlandets litteraturpris for sin barnebok Alfabetet om sommeren. Hun bor og arbeider i Høvåg.

English

SHIFTS 2000–2025

A plastic cup, toothbrushes, a stack of newspapers, a stovepipe. Agnete Erichsen paints fragments of her surroundings – seemingly random, anecdotal, and everyday subjects. But what may appear trivial at first glance reveals a quiet and precise narrative sensibility. Through the paintings, we glimpse traces of lives and relationships; the human presence is felt intensely in what has been left behind. The images are charged with silence and invite deeper layers of meaning.

To think is to learn how to see again, to pay attention, to guide one’s consciousness, to make every idea and every image (…) something extraordinary.
— Albert Camus, The Myth of Sisyphus

In 1999–2000, Agnete Erichsen painted a series of eight works for a group exhibition in which the artists were invited to reflect on the concept of Christ.

To find her point of entry during the process – as she had done many times before and since – she turned to philosophy and literature. Inspired by thinkers such as Meister Eckhart and Albert Camus, she was moved by the idea that creation is continuous – that it takes place here and now – and by reflections on the absurdity of life and embracing meaninglessness. She photographed her home as it appeared in the moment: the mess, the incompleteness, the overlooked, the in-between – things that for her carried a sense of shame. These photographs became the foundation for the painting series On the Edge of Nothingness (2000).

Painting is a way of thinking. Twenty-five years later, Agnete Erichsen has returned to the same exercise. In the exhibition Shifts 2000–2025 at Bomuldsfabriken Kunsthall, she presents two series shown in separate rooms. In the first room: On the Edge of Nothingness from 2000; in the second – as a mirrored response – the new series The Visible. This series reflects Agnete Erichsen’s life now. The paintings are not repetitions or copies, but rather a return to focus – an exploration of perception and a reflection of where Erichsen stands today.

Despite the shared approach, the two series clearly belong to different eras, bearing traces of lived life and accumulated experience.

BIO
Agnete Erichsen (b. 1958, Kristiansand) was educated at the National College of Art and Design and the National Academy of Fine Arts in Oslo. She primarily works with painting and drawing, often in series based on personal subject matter, using her own photographs as sketches.

Erichsen has participated in several significant exhibitions both nationally and internationally, including: Uteksti at Wang Kunsthandel in Oslo, Kunst in Norwegen heute at Neue Galerie – Sammlung Ludwig in Aachen, Jeanne d’Arche at Sørlandets Kunstmuseum, On Trial at Galleri F15 in Moss, Blodig alvor at Kode Bergen, Between Art and Religion at Mile End Art Pavilion in London, and Verden er mindre enn ingenting at Kristiansand Kunsthall.

Her work is held in collections including the National Museum of Norway, Lillehammer Art Museum, the Oslo Municipal Art Collection, and Kunstsilo in Kristiansand.

Erichsen received the Southern Norway Literature Prize for her children’s book The Alphabet of Summer. She lives and works in Høvåg.

Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks