Trondheims-labelen Øra fonogram har tre utgivelser denne våren: En med verk av Bjørn Fongaard og to med verk av Lene Grenager. I den anledning planlegges en plateslipp-turné til Stockholm, Oslo, Arendal og Trondheim med utøverne Marianne B. Lie (cello), Stig Førde Aarskog (klarinett), Michael Duch (bass) og Lene Grenager (cello), til Arendal kommer de tre førstnevnte. Utgivelsene inneholder flere soloverk, og konsertprogrammene i turneen består i hovedsak av solostykker.
Fongaards verk var litt av et frampek. Stykkene som skal spilles ble skrevet på 1970-tallet, men er mer aktuelle i dag. Til tross for at han var en av Norges mest produktive og interessante komponister har stykkene hans for det meste blitt liggende urørt – de ble regnet som for vanskelige og egenartede. Nå som de endelig er hentet fram igjen, er det bl.a. av utøvere som også gjerne spiller Grenagers stykker.
Både Fongaard og Grenager tyr til ukonvensjonell instrumentbruk og eksperimentelle spilleteknikker, og opererer i spennet mellom en utforskende instrumentaltradisjon og en kompositorisk tanke. Samtidig er uttrykkene deres ulike nok til å gi en interessant dialog. Grenager selv er med som utøver, slik Fongaard også spilte sine egne stykker. De to Grenager-platene viser to ulike sider ved arbeidet hennes: den ene har stor grad av utøverstyring med bruk av elementer som åpen form og grafisk notasjon, mens den andre inneholder gjennomnotert musikk. Det nære samarbeidet med utøverne Marianne B. Lie og Michael F. Duch bidrar også til platenes ulike karakter.
Program i Arendal:
Fongaard: Concerto for Clarinet in A and Tape
Grenager: Prelude, Sarabande and Gig
Grenager: Rondo for Michael
Fongaard: Sonata nr 1 for Contrabass
Utgivelsene er støttet av Trondheim kommune, Norsk kulturråd, NTNU, FFUK og TSI (Trondheim Sinfonietta).
Konserten starter kl 14.
Kuratorer: LEMUR
Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks