I mitt arbeide undersøker jeg fotografiets tvetydige egenskap av å være både virkelighet og fiksjon. Fotografiet holder fast verden, og gjør den tilgjengelig for oss i kraft av form. Samtidig er jeg bevisst på at den som holder kamera er den som forteller historien.
Bristningar er en utforskning av det fotografiske mediets grenser. Det er i selve brytningspunktet mellom ulike medier at jeg finner en nerve og en produktiv motsetning. Bristningar består av collage av forvrengte, sammensatte kropper og elementer av tredimensjonale gjenstander. Collage i grenselandet mellom skulptur og fotografi. Former som kolliderer. Den amputerte kroppen som har blitt satt sammen igjen, som en måte å gestalte og sammenføye en fragmentert identitet.
Hvor mye kan man ta bort uten å forsvinne? Hvor nær kan man gå før helheten glipper og nærheten blir til avstand?
I fotografiet forholder man seg ofte til det som allerede er. I Bristningar er prosessen motsatt, hvor utgangspunktet er et hvitt ark og billedelementene bygges opp fra grunnen. Jeg er fascinert av det taktile og arbeider fullstendig analogt. Jeg bruker utelukkende eget billedmateriale i collagene. Det gir meg en frihet i begrensningen og skaper en personlig realisme.
BRIST(NINGAR) {substantiv} (spricka, brytning, reva)
{substantiv} (anfall, utbrott, explosion)
{substantiv} (otillräcklighet, ofullkomlighet)
{substantiv} (defekt, lyte, skavank)
{alt} (frånvaron av)
—–
Katinka Goldberg er født i Stockholm i 1981, og har vært virksom i Oslo siden 2008. Hun er utdannet i Sverige og Frankrike, og har en BA i fotografi fra kunsthøyskolen i Edinburgh. Hennes første utgivelse Surfacing ble kåret til årets beste fotobok av Gerry Badger / Photoeye, og er inkludert i Martins Parrs The Photobook: A History VOL III. Goldberg har hatt flere utstillinger, både i Norge og internasjonalt; på fotofestivalen Circulation(s) i Paris, Fife Fotospace i Glenrothes, Scotland og på Melk galleri i Oslo, Norge. Hun har mottatt flere stipend, inkludert et toårig statlig arbeidsstipend.