FELTOBSERVASJONER

12. February - 15. Mar 2015 - ARTendal

Etter stor suksess med installasjon og fotografier i utstillingen SKILSMISSEN i Bomuldsfabriken Kunsthall sist høst, har vi invitert Nina Maria Kleivan til å vise en annen side av sitt kunstnerskap i ARTendal. Denne gangen er det tegninger i utstillingen FELTOBSERVASJONER. Utstillingen består av en lang, sammenhengende frise av ca. 60 blyanttegninger. Sentralt i lokalet ses et stort rosa jakttårn i tre, en såkalt hochsitz i forholdet 1:1.

 

 

Som barn var jeg meget optatt av døde dyr – de dyrene vi alle møter på vår vei; fugler, katter, mus, frosker og firfisler. Især var jeg veldig optatt av å begrave dyrene, å gi dem en «riktig» og høytidelig menneske-begravelse med mange blomster og tårer. Hagene de stedene vi bodde var fylt med graver, og uansett hvor jeg støtte på de døde dyrene – hjemme i hagen, på veien, i skogen eller på fjellet, til og fra skolen eller attpåtil på ferier og utenlandsreiser med mine foreldre og søsken – fikk jeg fraktet eller smuglet dyrene med hjem. Interessen har jeg bevart. I dag er jeg fornøyd med å tegne eller fotografere de døde dyrene jeg møter på min vei – jeg samler forøvrig også både på utstoppede dyr og dyreskjeletter.

 

I utstillingen FELTOBSERVASJONER viser jeg et utvalg av noen av mine siste tegninger. Dyrene interesserer meg som sagt stadig – med all deres avsjelete sårbarhet, deres aparte hvile og fastfrosne, døde ro. Tegningerne har jeg så kombinert – satt sammen – med et vakttårnslignede jakttårn, hochsitzen, en 4 meter høy konstruksjon i lyserødt, malt treverk, som rager helt opp til taket i galleriet – og på den måten utfordrer stedets proposjoner og funksjon. Er det et rom med en hochsitz? Eller en hochsitz med en bygning omkring seg? Og hvorfor i denne skrikende lyserøde fargen? Hochsitzen som konstruksjon har fascinert meg gjennom mange år. Og kanskje ikke bare som et markant, menneskeskapt tegn i naturen, i landskapet, men kanskje også som en konsekvens av min fars historie. Under Andre verdenskrig satt han i tysk krigsfangeleir i Tromsø.

 

Slik blandes historiene. Og fortiden trekker lange spor. Som de alltid gjør i mine verk. Også i blyanttegningene.

 

………

Nina Maria Kleivan (f. 1960) er utdannet på Kunstakademiet i København i årene 1982-1990. Hun har i tillegg studert kunsthistorie på Københavns Universitet. Hun er født i Oslo av dansk-norske foreldre, oppvokst i både Bergen, Oslo og Allerød, nord for København. Hun har også bodd i Aappilattoq på Grønland.

 

Kleivans verk beveger seg ofte omkring tematikken identitet og tilhørighet. Som en «baglady» samler hun fragmenter og tegn fra sin egen og vår felles virkelighet, både den nåtidige og den historiske. Hennes verk speiler en konstant kamp for å finne et ståsted. Kampen settes i scene med både sårbarhet og overskudd. Den er til tider sart og tyst. Men like ofte underfundig og humoristisk. Det er ofte noe suggestivt, mystisk og foruroligende på gang i de verdener Nina Maria Kleivan lar møtes i sine verk.

 

Hun har en lang rekke separat- og gruppeutstillinger i både Danmark og utlandet bak seg. Senest bl.a. separatutstillingen SAMTIDIG ANDETSTEDS Gammelgaard, Herlev, separatutstillingen OBSERVATØREN på Kunstmuseum Brundlund Slot, SKILSMISSEN i Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal, samt i Kongernes Lapidarium, Chr IV’s Bryghus, København.

 

Hun har mottatt Statens Kunstfonds treårige arbeidsstipend og er innkjøpt av bl.a. Statens Kunstfond, Ny Carlsberg Fondet og Kastrupgård samlingen i Danmark.

 

 

Design og utvikling: Innoventi