HATCH 2012

20. October - 18. Nov 2012 - ARTendal

For femte gang arrangerer Agder Kunstnersenter utstillingen HATCH og for første gang i samarbeid med ARTendal /Bomuldsfabriken Kunsthall. Alle utstillerne har nylig avsluttet sin bachelor- eller mastergrad. I samarbeid med Agder kunstnersenter har vi invitert nyutdannede kunstnere fra Agder. Vi har gleden av å presentere Magnie Liv Nilsen, Marit Roland og Hedvig Winge.

 

 

 

Det engelske ordet ”hatch” betyr nyutklekket. Med HATCH ønsker vi nyutdannede kunstnerne fra begge Agder-fylkene velkommen hjem. Vi har invitert seks kunstnere til å presentere seg gjennom egenvalgte verk i denne todelte kollektivutstillingen. Alle utstillerne har nylig avsluttet sin bachelor- eller mastergrad. Agder Kunstnersenter har tidligere vist tre utstillere; Lasse Årikstad, Bror Sander Berg Størseth og Ellinor Aurora Aasgaard.
ARTendal følger nå opp og presenterer tre nye kunstnere.

 

MAGNIE LIV NILSEN

 

Jeg håndlager store skulpturelle papirark. I prosessen oppstår det teksturer i papiret som jeg lar bli stående. Både i papirlagingen og bearbeidelsen av det tørkede papiret går jeg spontant og intuitivt til verks. Papiret og dets strukturer i møte med meg og mine handlinger legger premissene. Med tegneredskapet kan jeg la blyanten i time etter time søke seg gjennom alle teksturene og krusningene som har oppstått i et repetitivt og meditativt modus, for i neste øyeblikk å kjøre på med vannfarge i raske gester. Mine siste arbeider består av 100 prosent resirkulert papir, gjerne utdaterte brosjyrer. Gjennom en upcycling av materiale ( hvor en resirkulering av et materiale gir høyere verdi, motsatt downcycling.) vil jeg skape et møtepunkt med en slags emosjonell upcycling gjennom handling. Selve prosessen forblir synlig og den repetitive, nærmest rituelle flerdelte prosessen papirlaging består av er tydelig i arbeidene mine.

 

Støvete tørr asfalt, joggesko på føttene etter en evighet i cherrox. Jeg hiver meg på sykkelen, de sovende husa i veien vår fyker forbi, utenfor gatekjøkkenet er det noen ungdommer med mopeder. Den høye pipa er det første jeg ser. Den trofast dampende fabrikkpipa, den skaper en del av himmelen over meg. Jeg er framme, jeg legger fra meg sykkelen. De store murbygningene rundt meg kan man gå seg vill blant. Fossen er vill og raser avgårde, kjemper seg fram og faller ned, langt ned, om igjen og om igjen. Det er tømmer og treverk over alt, tømmer i vann, i bevegelse, i rolig flyt, ei jordlig og søt lukt fyller lufta. Jeg strekker ut handa og gir en av tømmerstokkene i renna et ekstra dytt så den farer av sted. Med ett ser jeg ei dør som er åpen, det hamrer i brystet. Jeg får et smil, jeg får komme inn, jeg får ta med meg så mye råpapir som armene mine kan bære. Svære, tjukke ark. Grov struktur. Ark med en farge av tømmer.

 

Magnie Liv Nilsen
Kristine Bonnevies vei 13,
0592 Oslo
93439441
magnieliv@hotmail.com
magnielivnilsen.com

 

MARIT ROLAND
PAPERWORKS #4
FRA KLASSISK FIGURATIV TEGNING, GJENNOM ABSTRAKSJON, TIL SKULPTURELLE STREKER I ROM

 

Jeg jobber med skulpturelle tegninger som jeg kaller Paper Drawings. Dette er er en serie i forlengelsen av min tidligere mer tradisjonelle tegnepraksis, samt en forskyvning av papirets rolle. Serien har utviklet seg til flere stedsspesifikke verk, og har etter ferdig master på Kunstakademiet i Trondheim blitt vist en rekke steder. Paper Drawings har tredimensjonal form, fremstår som skulptur, men jeg fastholder at dette er tegning.

 

Rommet er papiret og papiret er streken.

 

Streken min skapes gjennom improvisert slåsskamp med industrielt papir. Da jeg første gang lot papiret henge igjen i en enkelt stift på veggen skjedde det noe. Materialet som jeg før hadde ansett som en praktisk nødvendighet fikk sin egenverdi. Med bakgrunn fra klassisk, figurativ tegning startet jeg å jobbe med et meditativt abstrakt tegneutrykk i søken på å utfordre streken min ytterligere. Gjennom denne prosessen kom jeg til et punkt hvor jeg ønsket å møte streken fysisk. Ikke strek bare som todimensjonal, kontrollerbar linje på papir, men som fysisk motstand. Jeg begynte derfor å tegne med, og ikke på papiret; tegningene utviklet seg til en skulpturell form. Jeg ønsket at streken skulle reise seg fra papiret og finne vei ut i rommet. Møte meg og publikum som fysisk masse.

 

Arbeidene kan ikke lages på forhånd for så og flyttes, de må skapes der de skal vises. Dette gjør at arbeidet også består av performative og improviserte elementer. Jeg ønsker å lage spor av linje, handling og energi, som et frosset øyeblikk og tredimensjonalt snapshot. Fra tilnærmet flamske draperinger til spisse kollisjoner hvor papiret nesten brister, jobber jeg med det forføreriske og behagelige i kontrast til det energiske, rå og på grensen til det ødelagte. Jeg velger ofte store papirruller hvor jeg må bruke mye koordinering og kraft for å arbeide.

 
Paper Drawings er forgjengelig og kan som nevnt ikke flyttes på i sin helhet. Det kan lages på nytt, men vil aldri kunne vises identisk på to steder. Papiret kan resirkuleres og få et nytt liv etter sin tid som kunst. Det ligger for meg en frihet i nettopp dette, at noe så enkelt som en papirrull kan bli så majestetisk, for så igjen å bli nærmest ubetydelig.

 
Marit Roland
www.maritroland.no
mail@maritroland.no
+47 91865903

 

HEDVIG WINGE

 

Ved tilsynelatende enkle arbeidsmetoder som dypping av papir og tekstiler i flytende leire, bygger jeg opp abstrakte skulpturer og installasjoner på stedet.
Leira innbyr til lek med tilfeldigheter, jeg liker det uventede i improvisasjonen. Ved å overlate en del av avgjørelsene til gravitasjon, tyngdekraft, krefter utenfor min kontroll, befinner jeg meg i en risikabel situasjon uten mulighet til retusjering, men det dannes former jeg aldri ville klare å skape med hendene.

 

Jeg ser på arbeidene som mellomting av prosesser og fysiske objekt, med begge egenskapene intakt; sterkt til stede, men flyktig, dokumentasjon av en spontan handling, men med fokus på resultatet. Jeg ønsker at de skal skape assosiasjoner, slik at innholdet formes av betrakterens erfaringer og egne bildeverden.

 

Bildene viser varianter av stoff/leiearbeidene som alle er deler av mitt masterprosjekt. Størrelsen kan tilpasses noe ut fra plassen som er til rådighet. Ved vurdering av hvilket arbeid som settes opp må tiden jeg får til montering tas i betraktning.

 

Hedvig Winge
Protonveien 4, 0690 OSLO
Tlf 41559443
hedvigwinge@hotmail.com

 

 

Design og utvikling: Innoventi