HELENE KORTNER
Helene Kortners del av utstillingen består av skulpturer fra tidligere serier. De er plukket fra hennes store og rike porselensverden ute i Øygarden ved Bergen. Hver figur er i utgangspunktet bygget opp i pølseteknikk bearbeidet med porselen lag på lag til en rikt sammensatt helhet i hennes karakteristiske ekspressive og barokke uttrykk. De er dekorert i en rik palett med glasurfarger og brent i flere omganger. Hennes utforsking av porselenet, suverene materialbeherskelse og ekspressive bearbeidelse flytter grensene for hva vi har sett før og leder oss inn i en rik fortellerverden. Vi bombarderes av farger, teksturer og inntrykk. Kortner er inspirert av hverdagen og drømmer, og løfter skulpturene fra det hverdagslige inn i en større visuell verden. Her er assosiasjoner til middelalder, rokokko, teater med mer; de er tidløse med en intens tilstedeværelse. Helene Kortner (f.1966) er utdannet ved Institutt for Keramikk, Kunsthøgskolen i Bergen i 1995. Hun har bemerket seg både nasjonalt og internasjonalt. For tiden deltar hun på en internasjonal porselensutstilling, In Spe, i Grenland Kunsthall, Porsgrunn. I 2007 vant hun Kunsthåndverkprisen ifm Norske Kunsthåndverkeres årlige utstilling. Hun har deltatt på en rekke utstillinger med nasjonal og internasjonal betydning. Hun fikk hederlig omtale ved The 6th Cairo International Biennale for Ceramics (2002) og The 1st World Ceramic Biennale (2001). Fikk juryens pris ved The 5th Cairo International Biennale for Ceramics (2000). Kortner er også innkjøpt til både private og offentlige samlinger. www.helenekortner.com
EDITH LUNDEBREKKE
Lundebrekke har sin bakgrunn fra tekstilkunst og har spesialisert seg på å utforske repetisjon og mønsterdannelse. Hun arbeider i et abstrakt formspråk basert på moduler og geometriske figurer. Hun setter sammen rike og komplekse mønster som er umiddelbare og intrikate på samme tid. Gjennom kombinasjon av enkle former undersøker hun systemer som grunnlag for billeddannelse, og har utforsket dette i ulike materialer og teknikker. Et kjennetegn ved mønsteret er dets potensial til endeløs utstrekning, både i bredde, høyde og dybde. Det er også godt egnet for stor skala; noe som gjør det ideelt for arkitektonisk integrering. Mønstre har en åpenbar sammenheng med arkitektoniske prinsipper. Interaksjon og farge er sentrale elementer i Lundebrekkes kunst. Hun er fascinert av det faktum at lys og skygge, i samspill med omgivelsene og tilskueren, skaper varierende visuelle opplevelse. Edith Lundebrekke (f.1959) ble uteksaminert i 1992 fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo. Hun har hovedfag fra Institutt for Tekstil, men hun jobber i alle materialer, som tre, glass, tegl og metall. Hun har hatt flere separatutstillinger i Norge, og deltatt på en rekke gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt. Mange av Norges fremste kunstinstitusjoner har kjøpt hennes arbeid, og hun har fått særlig oppmerksomhet for sine arbeider med trerelieffer, der opplevelsen av farge og form endres i henhold til betrakterens bevegelse. Lundebrekke har utført en rekke store offentlige oppdrag, blant annet sykehus, flyplasser, skoler, ambassader og offentlige representasjonsanlegg. www.edith.no
MARIT TINGLEFF
Tingleff er for tiden professor i keramikk ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er en av landets mest markante og anerkjente keramikere. En kunstner som gjennom systematisk forskning i materialet har videreført leirgodstradisjonen til nye høyder gjennom sin utradisjonelle tilnærming. Hun arbeider i stort format med fatformer som bearbeides gjennom bygging og de tradisjonelle materialene begitning, oksyder og glasur på en eksperimentell og innovativ måte. Vi viser tre store former i leirgods med titlene ”Panorama I” (93×168 cm), ”Panorama II” og ”With Eyes sensitive for Green”. (tittelen er lånt fra en poetisk svensk sang: Barbro Hörberg: Med ögon känsliga för grönt) Tingleff sine panoramaer refererer til alle de landskap keramikkhistorien er full av; fajanse fat med romantiske landskap, omgitt av krummede barokke kanter. Disse er keramiske kommentarer til gullalderens store naturscener i tunge gullrammer. Utenfor hennes verkstedvinduer bølger det i berg og dal, en stor elv slynger seg. Langt borte i horisonten møtes land med himmel – mørkt og lyst. Landskapet er et evig motiv i kunsten, bearbeidet naturalistisk og abstrahert, gjengitt melankolsk, symbolsk, metaforisk, stedspesifikt, eller generelt. Vi nyter de øyeblikk vi skuer en storslått utsikt, vi klatrer opp på høye fjell for å se lengst mulig, vi reiser til andre fremmede steder for å se det vakreste. Lengselen etter den gripende, banale følelsen, opplevelsen av å se noe usedvanlig, er stor hos de fleste av oss, uttaler Tingleff. Marit Tingleff (f.1954) har hatt en omfattende utstillingsvirksomhet, hun er innkjøpt til samlinger i inn og utland og bl.a. representert i Victoria & Albert Museum, London og norske kunstmuseer.
Vi viser tre kunstnere som alle har stilt ut tidligere i Bomuldsfabriken Kunsthall. Utstillingen presenterer ekspressive, maleriske skulpturer og store fatformer i henholdsvis porselen og leirgods av Helene Kortner og Marit Tingleff. Dette i kontrast til rike og komplekse mønster i fargerike geometriske trerelieffer av Edith Lundebrekke.
Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks