Sommeren 2017 reiste fotograf Erlend Berge gjennom alle landets fylker og fotograferte den norske bedehusestetikken. Med utstillingen «Sjå, eg kjem snart!» ønsker fotografen å invitere til basar og juletrefest før pastellfargene er dekket av hvitmaling, flanellografen er erstatta av prosjektor og bedehuset er blitt kafe.
Jeg ble ganske ivrig da jeg fant ut at ingen andre fotografer hadde gjort dette før. En landsdekkende folkebevegelse som har preget nordmenn i flere generasjoner er i ferd med å bli borte. Jeg måtte komme meg på veien og lete etter den unike norske bedehusestetikken. Flere av husene jeg har fotografert er nå borte. De er allerede revet, solgt eller oppusset. Dette er et kulturhistorisk fotoprosjekt, men bildene har også et subjektivt blikk. Dette er en historie om min reise i bedehusland og det jeg som fotograf har latt meg fascinere av.
Fotodokumentaren startet i Søreide bedehus utenfor Bergen. Hvem var menneskene i menigheten som hadde bestemt seg for å selge bedehuset? Hvilke historier lå i veggene? Etter dette besøket ble det klart at dette bare var starten på en større fortelling. Over hele landet lå det bedehus til salgs. Erlend Berge fotograferte 250 av dem. – Jeg ble grepet av estetikken i bedehuset – fargevalgene, teppene, bildene på veggen, alt var veldig fascinerende. Jeg hadde aldri tenkt på bedehus som spesielt spennende rent estetisk, forteller Berge til D2.
På 1970-tallet var det liv i over tre tusen norske bedehus. Betel, Betlehem, Salem og Zion. Bedehusene med bibelske navn ligger fortsatt tett, men mange steder blir menighetsmedlemmene eldre. De er ikke lenger i stand til å holde aktiviteten oppe. Bygdene som la grunnlaget for den store bedehusutbyggingen i landet har endret seg og behovet for et bedehus i hvert kryss er ikke lenger til stede.
Fotoboka «Sjå, eg kjem snart!» er ute på Vårt Land forlag. Boka er en kulturhistorisk dokumentasjon og en reise gjennom bedehusland. Ett av fotografiene i boka ble antatt Høstutstillingen 2018. Prosjektet vant Åpen klasse under Årets bilde 2017. Fra Årets bilde-juryens begrunnelse: «Nostalgisk preg, vakker fargepalett, gjennomført og stilsikker. Fotografen skildrer en tid som snart er forbi og glemt. Historien fortelles gjennom rom og ikke gjennom mennesker. Samtidig er det spor etter menneskers liv, sporene på veien, maten til noen som nettopp har vært der eller snart skal komme.»
Jeg har ønsket å ta tidløse bilder. Jeg har lett etter rom med fortellinger om levd liv uten å fotografere selve aktivitetene. Disse rommene har en sjarm nettopp fordi de er bygd og designet lenge før noen kalte seg interiørstylister. Broderiene er laget lenge før noen kunne tenke seg å lage et ironisk broderi. Dette er fullt alvor. Bedehusfolket har skapt disse rommene i troen på at de har et sant budskap om liv og død.
Prosjektet er støtta av Fritt Ord, Kulturrådet, Karina Jensens minnefond, Vårt Land og Aust-Agder Fylkeskommune.
Vi har hatt den store glede å presentere utstillingen SJÅ, EG KJEM SNART! med fotografier av Erlend Berge. Utstillingen åpnet torsdag 8. august kl 18, og Berge var selv til stede og fortalte om prosjektet. Torsdag 15. august kl. 19 var det et eget arrangement der Hans Hodne fra UiA holder et kort foredrag om bedehusestetikkens betydning og menig, med påfølgende kunstnersamtale mellom Berge og vår formidler. Bedehuset har alt en fotograf kan drømme om. Strietapet og rørstoler, falma jesusbilder og bulka kaffekjeler. Ingen andre gudshus ser ut som det norske bedehuset. Hvert år avvikles flere titalls norske bedehus. De blir til museum, restauranter og skatehaller. Mange bedehus har allerede stått låste og ute av bruk i flere tiår. En unik norsk kulturhistorie er i ferd med å forsvinne. Bedehusene står igjen som fysiske vitner etter den lavkirkelige vekkelsen som bølget gjennom Norge for 100 år siden. I første halvdel av 1900-tallet ble det reist bedehus på dugnad i hver grend fra Lindesnes til Vardø. I 1974 var det liv i 2.621 bedehus. Nå vet ingen hvor mange bedehus det er igjen i landet. Fotograf Erlend Berge vokste opp med søndagsskole og basarer på Heia bedehus i Ryfylke. Han er utdannet journalist og har de siste årene vært ansatt i Vårt Land som fotojournalist.
Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks