TALL TALES

29. June - 18. Aug 2013 - ARTendal

Bomuldsfabriken Kunsthalls filial, ARTendal, videreføres i nye lokaler med adressen Torvet 5. Vi ønsker velkommen og åpner dørene lørdag 29. juni kl 13:00 i lokalene til tidligere Arendal Trikotasjeforretning med Anders Gjennestad/STRØK. Han er inspirert av film, fotografi, kunst, animasjon, forvitring, forfall og ting og situasjoner han tilfeldig blir vitne til på gata. Maleriene er spraymalt ved hjelp av flerlags, handkuttede sjablonger.

 

 

 

Etter 110 år med trikotasje er tiden moden for kunst! Resultatet etter en periode med ombygging er et fantastisk utstillingsrom med den beste beliggenhet ved torget og biblioteket! Galleriet vil presentere samtidskunst og mye annet. Det er et viktig ledd i markedsføringen av Bomuldsfabriken Kunsthall og vi håper at dette vil være et positivt tilskudd til utviklingen av byen.

 

Vår første utstilling presenterer arbeider av Anders Gjennestad også kjent som STRØK (f.1980). Han er fra Arendal, men bor og arbeider i Berlin. Utstillingen har tittelen TALL TALES.

 

Kunstneren er inspirert av film, fotografi, kunst, animasjon, forvitring, forfall og ting og situasjoner han tilfeldig blir vitne til på gata. Maleriene er spraymalt ved hjelp av flerlags, handkuttede sjablonger. Han har arbeidet med teknikken i over 10 år. Han har deltatt på en rekke utstillinger og bl.a. utført en permanent utsmykking i ankomsthallen, Drammen jernbanestasjon.

 

Maleriene i TALL TALES er en del av en ny og større serie som kunstneren har jobbet med det siste året. Maleriene er basert på kunstnerens egne fotografier, uarrangerte snapshots og gatefotografering av ukjente som ikke vet at de blir tatt bilde av. Felles for maleriene er at de er sett i fugleperspektiv. Denne vinkelen er ytterligere forsterket av menneskenes skygger. Materialet de er malt på forvandles til bakken de går på. Det er bakken som henger på veggen og betrakteren ser ned på hva som skjer under seg. Gjennestad fryser bevegelsen. Det er opp til betrakteren å forestille seg hva som skjer videre.

 

Alt jeg maler på har jeg funnet ute og samlet over lengre tid. Det er viktig for meg å skape en kobling mellom hva jeg maler og hva jeg maler det på. Jeg prøver å ta noe av uforutsigbarheten og den latente energien som appellerer til meg når jeg maler utvendige vegger med inn i galleriet. Jeg jakter på underlagene mine i nedlagte fabrikker og tomme hus, og tar dem med inn i atelieret hvor jeg har tid til å bearbeide dem. Naturlige forvitringsprosesser har over tid satt sine spor på malerienes overflater før jeg gjør min del, og det er disse sporene som tiltrekker meg og som jeg prøver å blande inn i maleriene.

 

Kritikk i Fædrelandsvennnen av billedkunstner Johan Otto Weisser

 

 

Design og utvikling: Innoventi