Prosjekt: HUSET SPILLER
Konsertstart: Lørdag 27. oktober 2018 kl 13:00
Gratis inngang! Velkommen!
I vår tredje gjennomføring ønsker vi å fokusere på deltagernes forhold til en kunstnerisk prosess. Prosjektet Huset spiller! starter derfor med en workshop, hvor de unge sammen med et utvalg av de medvirkende kunstnerne får i oppgave å formulere spørsmål som prosjektet kan svare på. Disse problemstillingene blir bearbeidet av LEMUR og omsatt til repertoar, materiale, komponenter og kunstmøter som blir lagt til grunn for neste runde.
Som en overordnet føring ligger et ønske om å problematisere forhold mellom bruddstykker og helhet samt et ønske om å inkorporere LEMURs arbeid med romlige strategier i et større prosjekt. Den strukturelle inndelingen har så langt fordret at de ulike barne- og ungdomsgruppene har arbeidet hver for seg og med hver sine bestanddeler før de kommer sammen. En oppgave for kunstnerne i prosjektet vil derfor være å lage et verk som avslutter forestillingen, hvor hele huset og alle deltagerne spiller sammen.
Konsertprosjektet HUSET SPILLER samler barn, unge og profesjonelle kunstnere i et storstilt samarbeid i regi av musikerkollektivet LEMUR. Dette er tredje gang Bomuldsfabriken kunsthall og LEMUR inviterer til et kreativt møtepunkt, på tvers av kunstgrener og aldersgrupper.
Denne gangen møter vi danser og koreograf Siri Jøntvedt, bildekunstner Ellen Røed, komponistene Thorolf Thuestad og Jon Halvor Bjørnseth samt Lemurs Bjørnar Habbestad (fløyter), Hild Sofie Tafjord (horn), Lene Grenager (cello) og Michael Duch (kontrabass), alle i samhandling med barn og unge mellom 4 og 19 år. I årets versjon komponeres det for og med Bomuldsfabrikens rom, i samarbeid med barnehagen Villa Mathilda og musikk-, dans- og dramaelever fra Dahlske videregående skole i Grimstad.
LEMUR har siden 2011 kuratert konsertserien PB1898 ved Bomuldsfabriken. I en årrekke har de arbeidet med å omsette ulike former for romlighet til musikkverk. I sitt samarbeid med Arup Acoustic i New York, utviklet de verket Critical Band, et stedsspesifikt verk for rom med stor etterklang, som rekomponeres for hver gang det framføres. Med Mikrophonie utforsket ensemblet instrumentenes indre rom og akustikk og i Lemuria har de arbeidet med komponisten Luigi Nono og arkitekten Renzo Pianos bruk av øyer som kompositorisk og romlig metafor.
Siri Jøntvedt, dansekunstner bosatt i Oslo, utdannet ved Balettakademien i Göteborg, Den Norske Opera´s Ballettskole, Statens Balletthøgskole, Merce Cunningham Studio og New York Dance Intensive. Siden 1991 har hun samarbeidet med dansekunstner Snelle Hall og sammen har de kompaniet Siri & Snelle produksjoner. I 2015 mottok hun 5-årig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend. Hun underviser klasser og har workshops i improvisasjon og komposisjon ved KHiO.
Ellen J Røed er billedkunstner, utdannet ved UiO, NTNU og KHIB. Arbeider i dag som professor ved Stockholm University of the Arts. Hun utforsker forholdet mellom lyd og bilde, samt hvordan video fungerer i stedsspesifikke sammenhenger.
Jon Halvor Bjørnseth har komponert musikk for band, teater, dans og multimedia og er en erfaren musikkverkstedsleder og leder av Drivhuset – stiftelsen for musikalsk verkstedsarbeid. I band-sammenheng spiller Jon Halvor gitarer, selvkonstruert strenge- og perkusjonsinstrumenter.
Thorolf Thuestad er komponist, lyddesigner, kunst- og lydtekniker. Han studerte komposisjon og musikkteknologi ved Utrecht School of Arts og University of Illinois. Thorolf har vid erfaring fra scenekunst og samtidsmusikk og har vært del av et utall teater-, musikk- og sceneproduksjoner med hovedvekt på samtidige utrykk. Han er for tiden stipendiat ved Griegakademiet i Bergen som del av Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid.
Ida Habbestad og Hild Borchgrevink har lang erfaring som kritikere og redaktører (Aftenposten/Dagsavisen og Ballade/Scenekunst). Sammen har de utviklet et kurs i kunstkritikk, et delprosjekt som tilbys elever i 2. klasse på Dahlske videregående.
Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks