IDUN BALTZERSEN – INGRID TORVUND – IBEN ISABELL KROGSGAARD

05. September - 11. Oct 2020 - Bomuldsfabriken

Dette er tre separate utstillinger med kunstnere som ikke har stilt ut sammen tidligere. Kunstnerne er satt sammen ut ifra noen felles møtepunkter både visuelt og konseptuelt. Undertittelen til utstillingen, - orkanen nærmer seg, er hentet fra en låt med samme tittel fra garagerock-gruppen Pascal fra Gotland. På tross av en mørk klangbunn er utstillingen en hyllest til kunsten, trangen til utforskning og en påminnelse om at vi kan.

 

 

Sammendrag av den korte teksten Orkanen Närmar Sig; Vi har stått här så länge nu….. Jag tror att ni vet var vi är nogonstans, Orkanen närmar sig….. Våra hjärtslag tilsammans, Hur skulle vi stått ut, vi väntar, vi väntar…….. har en stemning av forventning, en kommende uforutsigbarhet, men også en trygghet i samhold.

 

Idun Baltzersen er født 1987 i Trondheim, men bor og arbeider i Stockholm. Baltzersen arbeider eksperimentelt med ulike former grafikk og tegning i store formater – på papir, tøy og tre. Plater i kryssfinér bearbeides med kniv og huggjern. Bildene trykkes deretter for hånd på ulike typer tekstiler. Hvert trykk er unikt og klippes ofte opp og settes sammen på nytt i et stort collage. Platene, som ofte males for å få det rette uttrykket, og tekstilene samles til slutt i den ferdige presentasjonen. Baltzersen beskriver det fysiske arbeidet og motstanden som en viktig del av prosessen.

 

Hennes arbeid kjennetegnes ofte av figurative komposisjoner, der grensene mellom figur og landskap integreres gjennom collage. Grafikkens repeterende funksjon – å produsere mange bilder av samme motiv, anvender hun som en metode for å utforske identiteter og myter fra samtiden. Innholdet er ofte en manifestasjon av tenåringsangst, melankoli og retten til å være seg selv. Det finnes også en påminnelse om muligheten til å overvinne alt som står i ens vei.

 

Baltzersen har studert ved Kunsthøgskolen i Bergen og avsluttet studiene med en master på Konstfack i Stockholm i 2014. Hun har deltatt på en rekke utstillinger, blant annet på Galleri Magnus Karlsson i Stockholm, Moderna Museet i Malmö, Uppsala konstmuseum, Teckningsmuseet i Laholm, Sverige og på utstillingen Nordiske relasjoner på Bomuldsfabriken Kunsthall i 2017.

 

Ingrid Torvund er født i 1985 i Kviteseid i Telemark, men bor og arbeider i Oslo. Torvund er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (KHiO) i 2012. Hun arbeider med mytologisering, overtro, science fiction og natur, først og fremst gjennom film. Siden 2009 har hun laget filmene Magic blood machine (2012), When I Go Out I Bleed Magic (2015) og siste del i triologien: I found you under earth, under blood, som ble ferdig i 2019. Torvund har stilt ut en rekke steder i Norge og utlandet, seneste separatutstillingene var Under earth på Kunsthall Oslo og Protection against an evil friend ved SOFT galleri i Oslo. I 2020 skal Torvund også stille ut på Spriten Kunsthall i Skien, Museum of Contemporary Art Kiasma i Helsinki, Finland, Museum Angewandte Kunst i Frankfurt am Main og Felleshuset de nordiske ambassadene i Berlin.

 

Hun har også deltatt i gruppeutstillinger som: Coexistence, Museum of Contemporary Art Kiasma, Helsinki, Finland, Frankfurter Buchmesse på Museum of Applied Arts i Frankfurt, The Oslo Museum of Contemporary Art, på Kunsthall Oslo, Nordic Matters, Southbank Center i London, Bokkunst på Bomuldsfabriken Kunsthall, Pluss Pluss på Blackbox i Oslo og Sound VS. System på Kunsthall Oslo. Hun utgav også boken When I Go Out I Bleed Magic (Torpedo Press, 2015) med nærmere tre hundre tegninger fra perioden 2011-13. I 2017 mottok hun Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) treårige arbeidsstipend.

 

Om trilogien Under earth 2009-2019
Ingrid Torvunds makabre trilogi beveger seg ut fra hennes interesse for natur, folketro og science fiction. I dvelende bilder er vi vitne til et mytologisk spill uten dialog, men med mystiske ritualer, sorg, tidsreiser, håp og gjenoppstandelse. Filmene har ingen vanlig narrasjon og heller ikke hovedkarakter. Man følger vekselsvis ulike karakterer mens de utfører sine gjøremål. Fremmede mysterier om liv, død og gjenfødelse utfolder seg gjennom sammenkoblede scener, fremført av Torvund og forsterket av håndlagde kostymer, kulisser og lo-fi spesialeffekter. I disse arbeidene skaper Torvund en personlig mytologi, rotfestet i naturen og landskapet i Telemark. Kombinasjonen av kristen og før-kristen mystisisme trekker paralleller til magi og folketro, men smelter disse innflytelsene sammen til en unik og egenartet visjon. Filmene er laget i samarbeid med Jonas Mailand, som er ansvarlig for filmingen og utvikling av ideer. Musikken i de tre filmene er komponert av Jan Erik Mikalsen, Martin Langlie og Jonas Mailand. Trilogien er kun vist to ganger tidligere i sin helhet, da på Kunsthall Oslo og Museum Angewandte Kunst i Frankfurt under bokmessen i 2019.

 

Iben Isabell Krogsgaard er født i 1993 i Tvedestrand. For tiden bor og arbeider hun i Bergen. Krogsgaard arbeider i hovedsak med installasjon, performance og skulptur med et fokus på skulptur i plast som kombineres med flere ulike medier, som f.eks. glass og digital vev. I hennes kunstnerskap fortelles det historier som tar sikte på å avspeile og stille til skue absurditeten i samfunnet vi lever i.

 

Hun har i flere år arbeidet med en termoplast med lav smeltetemperatur. Skulpturene hun lager kan smeltes om, helt eller delvis, og på den måten kan gamle skulpturer få en videreføring i nye arbeider. Hun har arbeidet mye med å sette de ulike plast-skulpturene sammen på nye måter, der elementer fra tidligere arbeider får en ny funksjon og mening. Parallelt har det vært en viktig prosess for Krogsgaard å kontinuerlig fornye arbeidet med plasten; bruke og utvikle nye teknikker, utforske og endre materialkombinasjonene, samt å eksperimentere med farger, trykk, lyssetting og konteksten de blir plassert i.

 

Historiene jeg ønsker å fortelle handler om mellommenneskelige relasjoner i vid forstand, og kan strekke seg fra historier om vennskap til maktmisbruk i asymmetriske relasjoner, og nesten alt der imellom. For min egen del opplever jeg den håndfaste bearbeidelsen av tidligere relasjoner gjennom materialbruken som terapeutisk, da jeg kan endre sammensetningen av materialene og på den måten ta kontroll over historien, fortelle den fra mitt perspektiv og forhåpentligvis skape mening av den.

 

Krogsgaard er utdannet ved UiB, Fakultet for kunst, musikk og design og NTNU, Kunstakademiet i Trondheim. Tidligere har hun stilt ut ved Høstutstillingen med kunstnerduoen USIKKERKUNSTJENTE, som er et samarbeid med Alexandra Jegerstedt. Krogsgaard har i tillegg vist arbeider ved Telemark kunstsenter, Hordaland kunstsenter, Bergen Kunsthall, ARTendal/Bomuldsfabriken Kunsthall og Agder kunstsenter.

 

 

Design og utvikling: Innoventi