Håfströms verden er fylt av referanser til figurer og symboler fra historien, litteraturen, kunsthistorien, forskjellige kulturer og fra popkulturen. Mens kunstnere som for eksempel Andy Warhol benyttet seg av symboler med tidstypisk referanse, er Håfström orientert mot det mer arketypiske og universelle. Vi møter bl.a. Mr. Walker, kjent som aliaset til tegneseriefiguren Fantomet, men aldri Fantomet selv. Nettopp dette, at det er den anonymiserte og utilnærmelige Mr. Walker som trekkes frem, er typisk for den mystikken og følelsen av skjulte historier man kan oppleve i møte med verkene til Jan Håfström. Et annet tilbakevendende tema er hodeskaller, mumier og sarkofager. Deres fargerike og emblemaktige fremstilling kan i første omgang gjøre et muntert inntrykk, samtidig som de bærer bud om forgjengelighet og død.
Før Håfström startet på kunstutdannelsen i Stockholm i 1963, studerte han filosofi og litteraturvitenskap ved Universitetet i Lund. Mange av Håfströms verk er nært knyttet til historie, litteratur og minner fra forskjellige bøker som har hatt stor betydning for ham. I tillegg til Fantomet/Mr. Walker, kan man gjenkjenne elementer fra bildet Dødens øy av A. Böcklin, og bøker som Robinson Crusoe av Daniel Defoe, Den hemmelighetsfulle øya av Jules Verne og Mørkets hjerte av Joseph Conrad.
Jan Håfström er en av Sveriges ledende kunstnere og har siden 1966 hatt en lang rekke utstillinger både i Sverige og internasjonalt. Han har representert Sverige på Venezia-biennalen fire ganger, mottatt en rekke priser og utmerkelser, bl.a. Carnegie Art Award i 2001. Håfström er representert bl.a. på Moderna Museet og Nasjonalmuseet i Stockholm, Kunstmuseet i Göteborg, Astrup Fearnly museet og Henie Onstad Kunstsenter i Oslo, Kiasma i Helsinki og The Museum of Art i Kiel og Lübeck. I tillegg har han satt sitt preg på bybildet i både Stockholm og Paris med en stor skulptur av Mr. Walker, som vi har den glede av å vise i en mindre utgave i utstillingen.
Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks