Kunstnerpresentasjon: Arild Andresen – 10. apr.

Velkommen til kunstnerpresentasjon med Arild Andresen!

Sted: Bomuldsfabriken Kunsthall
Dato: 10. april, kl. 19:00–20:00
Arrangementet er gratis og åpnet for alle.
Baren åpner kl. 18:30.

Arild Andresen er en billedkunstner bosatt i Grimstad, kjent for sine figurative malerier og tegninger som utforsker natur, mennesker og eksistensielle temaer. Akttegning beskriver han som en høytidsstund, og hans arbeid har ofte et fokus på dans og sensualitet. Senere har landskapsstemninger, sakrale bilder og inspirasjon fra film, presse og TV blitt stadig viktigere i hans kunst. Han fanger ofte enkeltbilder fra flyktige visuelle medier og gir dem ro i en langsom, studiebasert prosess.

Arild Andresen overordnede ambisjon er å formidle en visuell poesi som både oppleves relevant i samtiden og uttrykker noe allment og tidløst. Ved siden av sin kunstneriske praksis har Andresen undervist i kunst og håndverk i 23 år ved KLH, HIA og UiA, etter å ha fullført sin mastergrad ved HiT i 1985. Hans kulltegninger har vært antatt på Høstutstillingen, og han har flere ganger deltatt på Sørlandsutstillingen. Andresen har stilt ut en rekke steder i Norge og var festspillutstiller under Operafestspillene i Kristiansund i 2020.

Mer om kunstnerskapet her: https://arildandresen.no/


Konsert: Fear of the Object – 4. apr.

FEAR OF THE OBJECT

Aimée Theriot (Cello)
Inga Margrete Aas (Kontrabass)
Ingar Zach (Vibrerende membran)
Kjell Bjørgeengen (Dave Jones Video Synth)

Fear of the Object er et samarbeid mellom videokunstneren Kjell Bjørgeengen og perkusjonistene Chris Cogburn og Ingar Zach. Prosjektet utforsker forholdet mellom lyden som oppstår fra fysiske objekter rundt oss, og den klare klangen av rene sinus toner og ren intonasjon basert på naturtonerekkens naturlige oppbygning.

Dato: 4. april, kl. 19:00-20:00 (sal 1, i 1. etasje)
Billett: 220,- / Student/kunstner: 80,-
Forhåndssalg: Kjøp billetter på Ticketco
Baren er åpen fra kl. 18:30.
OBS! Det brukes lyseffekter som kan påvirke de med refleksepilepsi!

Fear of the Object tar utgangspunkt i frekvensene til forskjellige objekter hos Ingar Zach og Chris Cogburn for så å bygge opp musikken rundt disse. Det skjer ved å være særlig oppmerksomme på hvordan rommet responderer, og la denne situasjonen bestemme det videre musikalske forløpet.

Bjørgeengens lydgenererte video påvirkes også av musikken. Video blir så igjen omdannet til lyd som mikses inn i helheten.

Sentralt står forholdet mellom det visuelle og det tonale som den elektriske spenningen i video skaper. Video blir produsert “live” ved å bruke lydsignaler som rå videospenninger og dermed forvandle lyd til bilde på måter som overskrider klassiske parametere som volum og frekvens. Videoen som skapes på denne måten blir i sin tur forvandlet til lyd gjennom en lesning av støyen som omgir videosignalet.


Aimée Theriot er en lydkunstner, forsker, organisator og musiker som er opptatt av å forstå verden gjennom lyd og vibrasjon. Hennes praksis er i stadig forandring og manifesterer seg i form av tekst, musikk, kuratoriske prosjekter, installasjoner, og performance. Med en bakgrunn i fri improvisasjon og eksperimentell musikk henter hun inspirasjon fra ambient, deep listening, kombinert med en sterk eksperimentell tilnærming ved bruk av live-elektronikk, cello, gitar, stemme og andre objekter. Arbeidene hennes har blitt presentert på festivaler og gallerier internasjonalt, og musikken hennes er utgitt på plateselskaper som Sofa Music, Editions Verde, Unheard Records, Relative Pitch Records og True Blanking.
https://aimeetheriot.net/

Inga Margrete Aas er komponist, skapende musiker og improvisatør med fokus på samtidsmusikk, improvisert og eksperimentell musikk. Aas spiller kontrabass og viola da gamba og hennes virke som musiker består hovedsakelig av konsertering og arbeid med egne ensembler. Som komponist skriver hun musikk i skjæringspunktet mellom klangorientert, akustisk musikk og eksperimentelt musikkteater med filosofiske undertoner.

Ingar Zach er kjent for sin utforskning av lyd og alternative teknikker innen samtidsperkusjon. Gjennom sin karriere har han utviklet en unik stil der Gran Cassa fungerer som hovedkilde for lydutforskning, hvor han bruker transdusere og ulike objekter for å få trommen til å vibrere. Han arbeider innen samtidsmusikk og turnerer jevnlig verden over, samtidig som han spiller inn musikk med sine faste ensembler: Dans les arbres, Huntsville og O3, i tillegg til sine solo- og samarbeidsprosjekter. Han er en av grunnleggerne av Fear of the Object. Som komponist er han aktiv i sine faste ensembler og jobber kontinuerlig med å utvikle sine soloprosjekt. De senere årene har han komponert for ensembler som Ensemble MusikFabrik, Quatuor Bozzini, Speak Percussion, Pinquins og Ludus Gravis. Hans soloverk brukes i ulike sjangre, blant annet innen film, dans og kunstperformancer. Ingar har en Ph.D fra Norges musikkhøgskole i Oslo.
https://ingarzach.com

Kjell Bjørgeengen ser på sin kunst som en utforskning av en virkelighet som trenger å bearbeides og endres både kunstnerisk og politisk. Han er kjent for sitt banebrytende arbeid med videoinstallasjoner og videoperformance. Ved hjelp av verktøy utviklet av Dave Jones, utforsker han de visuelle mulighetene ved å omdanne lyd til video.
https://bjorgeengen.com og https://vimeo.com/kjellbjorgeengen

Kjell Bjørgeengen skal ha utstilling i Bomuldsfabriken i 2027.

Foto: Laimonas Puisys


Kunstnersamtale: Yttredal og Gali – 13. mar.

Velkommen til kunstnersamtale mellom Calina Pandele Yttredal og André Gali om utstillingen Våkne opp til en ny verden.

Sted: Bomuldsfabriken Kunsthall, 3. etasje
Dato: 13. mars, kl. 18:00–19:00
Arrangementet er gratis og åpnet for alle.
Baren åpner kl. 17:30.

Calina Pandele Yttredal og André Gali har hatt en pågående dialog om Yttredals kunst siden Gali ble invitert til å kuraterer hennes utstilling I verden på Galleri Røed Jeløy, høsten 2021. Særlig har samtalen dreid seg om hvordan Yttredal uttrykker utfordringer og problemstillinger knyttet til naturen og klimakrisen, samt de ulike teknikkene og mediene Yttredal benytter seg av. I samtalen på Bomuldsfabriken vil de diskutere noen store linjer i Yttredals kunstnerskap, installasjoner i offentlig rom, berøre temaer som farge, lys, natur, mytologi og historie, samt det lokale mot det globale – menneskets eksistensielle utfordringer knyttet til en virkelighet i rask endring, står sentralt.

Utstillingen Våkne opp til en ny verden vises i Bomuldsfabrikens 3. etg. Rommet og utstillingskonseptet er tilknyttet Kunstarena Torbjørnsbu gruver.  

Calina Pandele Yttredals kunstnerskap spenner over et vidt spekter av teknikker og medier, og hun har en omfattende produksjon innen tegning, maleri, grafikk, skulptur, installasjoner og offentlige utsmykkinger. Hun har oppnådd nasjonal og internasjonal annerkjennelse for sine arbeider, med utstillinger i Kunstnerforbundet, Tegneforbundet, RAM Galleri, Kunsthall Oslo, KHÅK Kunsthall, Galleri Brandstrup, Kunstmuseet Kube. Hun har også hatt visninger blant annet i New York, Paris, Rio de Janeiro, Osaka, Helsinki. Yttredal har mottat Kultur-og næringprisen, og er representert i flere offentlige og private samlinger, som Dronning Sonjas kunstsamling, Museet for samtidskunst Bucuresti, Romania (MNAC) og Petter Olsens samling. Hun er også faglitterær forfatter, med en rekke utgivelser bak seg, blant annet på Gyldendal forlag og Fagbokforlaget, benyttet blant annet som pensum i  høgskolesektoren.

André Gali er kurator formidling i KORO. Før det jobbet han i Oslo kommunes kunstsamling (2021-2023) og Oslobiennalen (2020-2021). Han har jobbet som ansvarlig for publikasjoner og teoriutvikling i Norwegian Crafts (2010-2020) og var medstifter og ansvarlig redaktør for Kunstforum (2009-2015). Gali har bidratt til en rekke publikasjoner om kunsthåndverk, samtidskunst og kunst i offentlig rom. Han har bidratt som kritiker til tidsskrifter som Art Agenda, The Journal of Modern Craft, Art Jewelry Forum, Kunstkritikk og Kunsthåndverk. I 2020 kuraterte han sammen med Bjørn Hatterud kunstprosjektet Nordnorsk Lærdom på Institutt for Lærerutdanning og Pedagogikk (ILP) på Universitetet i Tromsø, på oppdrag for KORO. Gali har en mastergrad i teatervitenskap fra Universitetet i Oslo (2006). Han er styremedlem i Contemporary Art Stavanger og RAM Galleri og sitter i redaksjonsrådet i tidsskriftet Kunsthåndverk.


Konsert: Masåva – 20. mar.

Masåva brakdebuterte i 2018 med Spellemann-nominasjon for sitt selvtitulerte debutalbum. Oppfølgeralbumet «Er vi store nok nå?» mottok gode anmeldelser og ble kåret til 6 beste album fra 2021 av Gaffa, og har blitt beskrevet som en musikalsk og tekstlig skattkiste.

Nå kommer bandet til Bomuldsfabriken!

Dato: 20. mars, kl. 19:00–21:00
Bill: 220,-
Student/kunstner: 80,-
Forhåndskjøp billetter her. Billetter er også til salgs i døra.

Bandet kjennetegnes av sin akustiske, drivende sound med originale korharmonier på norsk. De ettertenksomme tekstene om mennesket som art og individ, tilhørighet i et miljø og altoppslukende kjærlighet fra et ungt sinn, har en sentral plass i musikken og løftes frem i det vekselvis drømmende og mer hardtslående suggererende landskapet.

Masåva skaper magi av hverdagsproblemer, drømmer, sorg og kjærlighet. Masåva skriver låter i et originalt landskap mellom viser, folketoner og jazz, hvor ærlige tekster, fengende riff og gripende melodier kan smelte stein.

I oktober 2024 slapp de sitt tredje album, «Dagen vi så på skatere», på Braveheart Records, til veldig gode omtaler fra blant annet Morgenbladet og Dagens Næringsliv.

Det er bare å glede seg til å høre både nye og gamle låter fremført live av denne dyktige gjengen.

Masåva er:
Øystein Aarnes Vik (trommer, vokal)
Martin Morland (kontrabass, vokal)
Solveig Wang (synth, vokal)
Selma French Bolstad (vokal, fele, gitar)


Calina Pandele Yttredal – 1. mar.–27. apr.

Hvor: Bomuldsfabriken Kunsthall, 3. etasje
Utstillingsperiode: Lørdag 1. mars–27. april
Gratis inngang


Våkne opp til en ny verden

Calina Pandele Yttredals kunstnerskap spenner over et vidt spekter av teknikker og medier, og hun har en omfattende produksjon innen tegning, maleri, grafikk, skulptur, installasjoner og offentlige utsmykkinger. Hun har oppnådd nasjonal og internasjonal annerkjennelse for sine arbeider, med utstillinger i Kunstnerforbundet, Tegneforbundet, RAM Galleri, Kunsthall Oslo, KHÅK Kunsthall, Galleri Brandstrup og Kunstmuseet Kube. Hun har også hatt visninger blant annet i New York, Paris, Rio de Janeiro og Helsinki.

Yttredal mottok i 2009 Kultur- og næringsprisen for sin permanente lysutsmykning, «Et års lyssyklus på Paleet».

Hun er representert i flere private og offentlige kunstsamlinger, som Dronning Sonjas samling, Museet for samtidskunst, Bucuresti, Romania (MNAC) og Petter Olsens samling.

I januar 2025 ble Yttredals dynamiske lysskulptur «Ildstedet» offentlig avduket som første permanente installasjon i Kulturhavna i Ålesund. Dette var startskuddet for festivalen «Historiske dager», et arrangement til minne om bybrannen i 1904.

Yttredal er også faglitterær forfatter med flere utgivelser bak seg.

Yttredal er kjent for sin forskningsbaserte tilnærming til kunsten. Samspillet mellom lys, farge og rom har vært et sentralt tema i hennes kunst og litteratur. I forbindelse med et studieopphold i staten New York, på 1980 tallet, utviklet hun en spesiell type iriserende maling hvor pigmentene forandrer farge og karakter ved lysets endringer. Dette skaper virkninger der naturens skiftende lys, årstidenes syklus og betrakterens bevegelser blir en integrert del av verket.

Yttredals særegne maleteknikk, der hun påfører tynne sjikt, lag på lag, av transparente medier, skaper en stemning og romfølelse der figurene manifesteres av lyset gjennom en tåkeaktig tekstur. Det gir en drømmeaktig følelse til det ellers figurative og realistiske uttrykket, og knytter seg til vår underbevissthet og følelse av en større dimensjon.

Lyset får en fremtredende rolle i Yttredals komposisjoner, og kan skape assosiasjoner til glassmaleriene vi kjenner fra kirkerommet.

Vi snakker ikke her om en religiøs referanse i Yttredals arbeider, men slik glassmaleriene skaper en illusjon av det religiøse som noe som er hevet over menneskets jordiske tilværelse, minner hun oss på at vi i møte med naturen står ovenfor noe som er større enn oss selv.

Naturen står sentralt i Yttredals kunstnerskap. Hun tar opp temaer knyttet til menneskets eksistensielle utfordringer knyttet til en virkelighet i rask endring. Naturens sykluser, det foranderlige sett opp mot det bestandige og menneskets påvirkning på verden vi lever i, er sentralt. Hun tar opp spørsmål tilknyttet natur- og miljøkrisen og hvilke konsekvenser tapet av naturmangfold får for vår forståelse av oss selv som del av helheten.

Yttredal har ofte referert til verkene sine som «mulige landskap». Ved første øyenkast kan stedene hun skildrer virke som rene gjengivelser av virkeligheten, men går man dypere inn i bildene vil man oppdage at noe skurrer. Vi finner menneskeskapte strukturer overgrodd av natur, røtter som sprenger seg vei gjennom solide fundamenter og fossefall som har tatt nye veier der mennesket tidligere har hatt sitt domene. Det kan med ett virke skremmende, og lede tankene inn på postapokalyptiske senarioer. Dystopiske fremtidsvisjoner der alt synes å være tapt. Paradokset ligger i at Yttredals koloristiske frodighet viser en vakker verden hvor det sårbare er truet.

Da vi våknet i 2025 føltes det på mange måter som vi våknet til en ny tid. Et kvart århundre inn i det nye millenniet føles det som om vi har entret en fremtid der utviklingen går i feil retning.

Profitt og nasjonale ønsker om velstand er på nytt den rådende tanken. Det kan virke som om det har gått inflasjon i advarslene. Fremtidsoptimismen og troen på at internasjonalt samarbeid og ny teknologi ville løse natur og klimakrisen virker som en fjern drøm. I en tid der stadig nye naturområder bygges ned, blir oppstykket og forurenset skaper Yttredal bilder rom for refleksjon og ettertanke. I en verden der effektivitet, teknologiske fremskritt og økonomisk vekst synes å være de eneste parameterne vi bruker for å måle suksess, blir mennesker handlingslammet og desillusjonert.

I møte med denne nye tiden blir det viktigere enn noen gang at kunsten går foran og viser vei. I alt det mørke blir på nytt Yttredals «mulige landskap» aktualisert, for det finnes også optimisme og trøst i Yttredals bilder. I de frodige jungellandskapene kan man se dyr som  entrer en ny virkelighet. Forsiktig og prøvende utforsker de en verden der naturen igjen får utfolde seg.

Vi går inn i utstillingen gjennom en portal. En installasjon bestående av maleri med iriserende maling utført på transpant materiale, der samspillet med lyset skaper en følelse av tredimensjonalitet. Motivet er hentet fra stavkirkenes treskurd hvor Yttredal har flettet inn utryddingstruede dyr og planter. Her knytter hun natur og kultur sammen gjennom tidsperspektiver, hvor fortidens ornamentikk får resonans i samtiden og i fremtidens visjoner. Overgangen mellom stadier, liminalfaser, har stått sentralt i tidligere tiders forståelse av verden. Portalene ved inngangen til stavkirkene representerte skillet mellom den kaotiske virkeligheten vi lever i, og det ordnede kosmos som religionen representerer. I dette verket overfører Yttredal betydningen til kunsten. Vi går fra den reelle verden utenfor, til et imaginært univers innenfor.

Bomuldsfabriken kunsthall viser Calina Pandele Yttredals utstilling i forbindelse med Torbjørnsbu gruver. Fra begynnelsen av 1600 tallet til omkring 1870 ble leverte gruvene i Arendalsfeltet omkring to tredjedeler av jernmalmen som ble brukt i norske jernverk, og da virksomheten opphørte ved Torbjørnsbu gruver ble området omgjort til avfallsdeponi. Alt fra oljefat til bilvrak ble dumpet i gruvene, og området ligger i dag som et sår i landskapet etter menneskers jakt på, og overforbruk av, ressurser.

Som i Yttredals kunst er dette nå et landskap i forandring. Et landskap som naturen får lov til å gjenerobre. Avfallet vil til slutt brytes ned, og sporene etter menneskelig aktivitet vil viskes ut.

I løpet av utstillingsperioden vil naturen i gruvene sakte men sikkert våkne fra vinterdvalen. Hvert år kommer nye planter og dyr til. Det er en prosess som følger naturens langsomme, men ustanselige rytme.

BIO
Calina Pandele Yttredal (Oslo) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi i Oslo. Hun jobber innenfor et vidt spekter av materialer, teknikker og formater innen maleri, tegning, grafikk og skulptur.

Yttredal er kjent for sin utforskning av samspillet mellom lys, farge og rom, og arbeider med temaer knyttet til naturmangfold, det foranderlige, klimaendringer og menneskets relasjon til naturen. Hun har forsket i materialer og teknikker som inngår i samspill med lyset på ulike måter, og har utviklet en egen maleteknikk med iriserende maling og transparente medier.

Yttredals arbeider har blitt vist på en rekke separat- og gruppeutstillinger i Norge og internasjonalt, blant annet i Kunstnerforbundet, Tegnerforbundet, Statens høstutstilling, RAM Galleri, Kunsthall Oslo, KHÅK Kunsthall, Bomuldsfabriken kunsthall, Galleri Brandstrup og Kunstmuseet Kube. Hun har hatt visninger i New York, Seattle, Paris, Rio de Janeiro, Osaka, Bucuresti og Helsinki.

Yttredal har gjort flere offentlige utsmykninger, og mottok i 2009 Kultur- og næringsprisen, utdelt av Innovasjon Norge og Forum for kultur og næringsliv, for sin permanente installasjon «Et års lyssyklus på Paleet». Hennes kunst i offentlig rom og lysskulpturer samspiller med naturens skiftninger og forandrer uttrykk over tid. Lysskulpturen «Wind Eye», bestående av en glasskule, spesialprodusert ved Hadeland glassverk, er plassert i Knut Hamsuns rike, på Tranøy. Lysutsmykkingen «Landskap», montert direkte på en elleve meter høy glassfasade kan oppleves ved Kirkenes Snowhotel, mens den fem meter høye interaktive lysskulpturen «Sjøhest» stiger opp av havet ved Slemmestad brygge.

Yttredal er representert i flere offentlige og private samlinger, som Dronning Sonjas kunstsamling, Museet for samtidskunst Bucuresti, Romania (MNAC) og Petter Olsens samling.

I januar 2025 ble den dynamiske lysskulptur «Ildstedet» offentlig avduket som første installasjon i Kulturhavna i Ålesund. Installasjonen ble skapt som et monument til minne om bybrannen i 1904.

Yttredal er medlem av Norske billedkunstnere (NBK), Landsforeningen Norske malere (LNM), Tegnerforbundet (TF) og Norsk faglitterær forfatter- og oversetter forening (NFFO).

Calina Pandele Yttredal er også faglitterær forfatter, med en rekke utgivelser bak seg. «LYS. Farge, design, kommunikasjon» utgitt på fagbokforlaget i 2012, samt flere av hennes øvrige utgivelser er blitt benyttet som pensum på Kunsthøgskolen i Oslo og Høgskolen i Oslo og Buskerud.


Kunstnerpresentasjon: Alfred Vaagsvold 27. feb.

Torsdag 27. februar kl. 19:00. Gratis inngang.

I samarbeid med Norske billedkunstnere i Agder (NBK-Agder) inviterer vi til et dypdykk i Alfred Vaagsvold sitt kunstnerskap.

Alfred Vaagsvold (f. 1946) bor og arbeider på Lista, hvor han har sitt atelier for maleri og arbeidsplass for skulptur. Ved siden av sin kunstneriske praksis har Vaagsvold arbeidet som pedagog med folkehøgskole, drevet egent galleri (Galleri Lista Fyr 1987-2017) og arbeidet med kunstformidling på Nordberg Fort på Lista (1998 til 2025).

Fra midten av 1970-tallet har Vaagsvold vært organisert i NB, LNM, NBK og NBK-Agder. Vaagsvold er innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk kulturfond, Oslo kommunes kunstsamlingen, Kode Bergen, Aust- og Vest Agder fylkeskommune, Kristiansand, Farsund og Lund kommune. Han har deltatt på Høstutstillingen, Sørlandsutstillingen og hatt separatutstillinger i bandt annet Norge, Tyskland, Kina og New York.

Vaagsvold arbeider todimensjonalt med maleri ut fra modernistiske ideer fra New-York-skolen om aksjon og ekspresjonisme. I det tredimensjonalt arbeider Vaagsvold med materialer som tre, stein, glass og stål – der materialfølelse og minimalisme er grunnleggende føringer uten avbildning som ideal.

Alfred Vaagsvold skal ha utstilling ved Flekkefjord kunstforening i oktober i år. Vaagsvold vil selv presentere sitt virke.

Bildet:
Punkt, linje, flate, form (2024)
Matt og blankpolert stein.
Mål ca 40x40cm


Søndagsverksted i Skakke folkedrakter 23. feb.

Velkommen til søndagsverksted på Bomuldsfabriken Kunsthall!

Søndag 23. februar ønsker vi velkommen til omvisning og fletteverksted med Bomuldsfabrikens formidler Elin Igland i utstillingen SKAKKE FOLKEDRAKTER – ikke en draktutstilling!

Vi starter med en omvisning i utstillingen kl 13:00, og fortsetter med en felles samtale ved vårt flettebord, hvor besøkende får lære å flette bånd med utgangspunkt i blant annet samisk tradisjon. I forbindelse med flettebåndstasjonen setter vi fokus på hvordan håndverket i praksis knytter sammen mennesker og skaper grunnlag for samtaler.

Utstillingen viser arbeider av seks unge kunstnere som har tolket spørsmål rundt identitet og tilhørighet gjennom folkedrakt og gakti (kofte)-tradisjon. Hva er egentlig en folkedrakt? Hvorfor har vi ulike drakter, og hvordan påvirker drakter og tradisjoner vår identitet? Hva gjør tradisjoner med samfunnet vårt? Og hva skjer om man ikke kjenner seg igjen i en tradisjonell identitet?

I utstillingene vises disse problemstillingene gjennom samisk tradisjonshåndverk, perleteknikker, vev, musikk, tatoveringstradisjoner og dans.


Søndagsverksted: Christian Blandhoel – 26. jan.

Velkommen til omvisning og kunstverksted!
Ny Folkemusikk innspillingsession
Søndag 26. januar kl. 13:00-16:00

Christian Blandhoel vil gi oss et dypdykk inn i hans todelte arbeid Subnasjonal folkedrakt / Ny folkemusikk som består av en outsider-folkedrakt og et instrument som publikum kan spille på.

Ny folkemusikk delen av Verket er 2 sett med folkeinstrument inspirert instrumenter, en inspirert av Langeleik og en Hardingfele. Med hvert instrument er det noen knotter og brytere som lar deg leke med instrumentets feedback, det er lyden av instrumentet som «hører» seg selv og lager litt ekstra lyd, vedsiden av hvert instrument er det også et miksebord, dette er NO-input feedback mikser som også lager feedback som kan styres ved å skru på knottene. No-input feedback mikser er et instrument særlig brukt til eksperimentell og støymusikk. Hvert instrument er i prinsippet 3 instrumenter i et.

Man kan gjøre så mye eller lite lyd som man ønsker.
Ny folkemusikk handler nettopp om å lage en ny folkemusikk, lavterskel og demokratisert, basert på prinsipper fra sjangeren Støymusikk, en type musikk hvor man ikke trenger å kunne spille et instrument, men lytte, leke og lete etter lyder man liker.

I gallerirommet kan 2 personer eller flere spille på instrumentene sammen, å slik lage ny folkemusikk, lyden blir tatt opp og legges ut for nedlastning og lytting på internett. Kanskje det blir en trend som slår-ann og vi finner ny folkemusikk som kommende generasjoner kan danse til?

Det vil være mulig å lage tegninger til et Cover som legges ut sammen med musikken.

Verket Subnasjonal folkedrakt / Ny folkemusikk refererer til element fra Blandhoels eget liv, i 1405 Langhus i Nordre Follo kommune: utenforskapet, folkedrakta han aldri fikk, fellesskapet han fant i subkulturer. Detaljer med lokal forankring, blant annet supporter-hettegensere, en outsider-folkedrakt som gir beskyttelse for minoriteter, støymusikk og langeleik blir kryssa og danner en slags vegviser for å kunne navigere i kjente og ukjente tradisjoner.

Omvisningen og kunstverkstedet er åpent og gratis for alle. Velkommen.


Konsert Sandra Kolstad: 30. jan.

SOFT HARD
Sandra Kolstad
30. januar – dørene åpner kl. 19:00
Support: Kyrre Bjørkås
Billettpris: 220,- – Student/kunstner: 80,-
I salg via Ticketco: https://bomuldsfabrikenkunsthall.ticketco.events/…/sand…
Hør mer her: https://open.spotify.com/artist/6m4hXPB2X1uP0prJM24OuD…
Bomuldsfabriken Kunsthall, 2. etasje
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Sandra Kolstad er musiker, komponist, tekstforfatter, produsent og forfatter med syv plateutgivelser bak seg. Kolstad er kjent for å utforske popmusikkens muligheter musikalsk, tekstlig og visuelt. Hun har turnert omfattende i Norge og utlandet med sine spektakulære konserter, og har blant annet spilt Roskilde-festivalen, Øya og Berghain i Berlin. 

Kolstads syvende plate SOFT HARD ble nylig utgitt til svært gode kritikker i Norge og utlandet. SOFT HARD er ti sanger bestående av nyskapende møter mellom piano, vokal og elektronikk, hvor Kolstad forsøker å integrere sin bakgrunn som klassisk skolert pianist med sin elektroniske praksis. 

Til konserten har billedkunstner Anders Holen utviklet et nytt instrument, et slags transformert piano, som tar form av en skulptur. I tillegg har han laget en serie hologrammer som ledsager sangene. Sammen med Kolstads musikk skaper dette en helhetlig konsert-opplevelse som forener lys og skygge, mykt og hardt, kropp og ånd, scene og sal. 

Med seg på turnéen har Kolstad invitert sin mangeårige kollega og musikalske helt: Kult-figuren Kyrre Bjørkås, med sine dype røtter i popmusikkens fruktbare underskog. Bjørkås åpner kvelden med å spille noen sanger fra plata O. Kosmiske, og hvem vet, kanskje kaster han glans over noen sanger i Kolstads univers også. Det er i alle fall duket for en kosmisk aften i den eksperimenterende musikkens tegn!

Foto: Ida Bjørvik