Ole Brodersen: 11. okt.–30. des.

Ole Brodersen
En tids horisont
11.10.–30.12.2025
Bomuldsfabriken Kunsthall, 3. etasje

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

English info

I En tids horisont tar Ole Brodersen blant annet oss med til Lyngør – et levende, men sårbart øysamfunn i havgapet. Gjennom poetiske og eksperimentelle fotografier vever han sammen menneskene, landskapet og havet som omgir dem.

I en av seriene har Brodersen gitt sine naboer kameraet i hånd og latt deres blikk forme portrettet av stedet – et portrett av tilhørighet, tid og endring.

Utstillingen spenner fra stille horisonter til abstraherte seil i bevegelse, og inviterer publikum til å reflektere over naturens skjulte bevegelser og hva som binder oss til et sted.

Tilknyttet utstillingen har Brodersen utgitt en fotobok som, gjennom fotografier og tekster, utforsker kreftene som langsomt former små steder og samfunn, og hva slike steder betyr for oss – både lokalt og universelt. Boken inneholder bidrag fra Johan Harstad, Simen Tveitereid, Dag O. Hessen, Håkon Haugland og Simon Bainbridge, som med ulike blikk ser på hva steder kan være og hvordan de kan bevares.

En tids horisont

Tekst av Åse Kamilla S. Aslaksen – kurator ved Bomuldsfabriken Kunsthall

I utstillingen En tids horisont av Ole Brodersen blir vi møtt av en blå vegg, der en bølge er komponert av mindre fotografier i sort-hvitt. Helheten viser oss et levende hav og fører oss til horisonten.

Fra hav til havn. Når vi beveger oss videre inn i utstillingen, kan vi blant annet oppleve en tapetsert vegg som viser et kart over Lyngør. På tapetet henger ulike portretter av det lille øysamfunnets innbyggere. Portrettene er plassert i nærhet av deres faktiske hus og hjem, som også er synlige i fotografiene. Som publikummer blir man stående igjen og lure: Hva blir egentlig portrettert her? Lyngør, husene eller menneskene?

Teknisk jobber Brodersen med flere eksponeringer, lang lukkertid og fremkalling i mørkerom, hvor han i verkene balanserer mellom kontroll og tilrettelegging for – og utslag av – tilfeldigheter. Kontrollen har han også gitt fra seg i denne serien. Denne har han overgitt til sine naboer. De har fått en utløser og selv valgt når bildet ble tatt, på denne måten er det gjennom deres blikk og valg vi møter dem og stedet. Slik Brodersen jobber med fotografiene i denne serien kan vi kanskje ikke skille mellom hva og hvem som er portrettert – uten mennesker, intet hus – og uten mennesker i hus, intet samfunn. Deres bostedsvalg og liv, og deres portrett og tilstedeværelse, er en del av navlestrengen til stedet – for hvor de bor, og at de faktisk bor i Lyngør, gjør at de kollektivt skaper et portrett av et levende samfunn og sted. 

De fastboende har også fått være medvirkende ved å bestemme utvalget i den mer abstrakte fotoserien I Love This Time of Year Too. Serien er en hommage til Dag Alveng, som på 2000-tallet laget seieren I Love This Time of Year. Motivene er fra New York. I sin serie har Brodersen, som Alveng, brukt kvadruppel eksponering. Dette betyr at motivet har en fireganget eksponering på samme negativ. I tillegg har Brodersen, igjen som Alveng, dreiet objektet 90 grader for hver eksponering. Dette gjør at retningen av motivet oppheves, og blir nesten som et fryst bilde fra et kaleidoskop. Fotografiene får med dette en mer abstrakt karakter og fanger ikke bare ett øyeblikk i sin prosess, men også en lengre tidsperiode. Serien referer til flere historiske forbindelser, både mellom Alveng og Brodersen, men først og fremst mellom Lyngør og New York. New York var et velkjent anløp for sjømenn fra Lyngør. En vesentlig forskjell fra serien til Alveng er at Brodersen i sin serie har et fravær av mennesker. Fotografiene hans viser motiver og utdrag fra landskap i Lyngør. Fastboende har fått være med i utvelgelsen av motivene, og på den måten er kanskje fraværet av mennesker i serien ikke like sant. Deres tilstedeværelse er dog ikke synlig i selve verket, men samtidig er de gitt en enda større tilknytning til verket vi som publikummer faktisk ser. Gjennom sin tittel– I Love This Time of Year Too – tilfører Brodersen en dualitet.  Fotografiene er nemlig tatt utenfor den travle sommersesongen, hvor tempoet og hverdagen får en egen tid og gang. Under vintersesongen står de fleste av husene i Lyngør tomme, uten liv, da deres eiere flest foretrekker dem som sommerhus.

I det innerste rommet kan en nesten lukte salt sjø og høre bølgene slå mot land (eller meske seg mot vannlinjen til en båt). Her presenterer Brodersen både nye og eldre verk, som viser en ren teknisk utvikling og eksprementing med fotografiet som medium og teknikk. I enkelte av verkene er seil satt inn i motivet. Gjennom bruk av lang lukkertid inntar seilet en mer abstrakt form og synliggjør sine bevegelser i vinden, på en mer avslørende måte enn hva mennesket vanligvis oppfatter og ser. Seilet er et viktig element for Brodersen, som er sønn av en seilmaker, og gjennom slekt har en sterk forbindelse til det maritime. Er verkene et selvportrett fremkalt i Lyngørs landskap? Den lange lukkertiden og dobbelteksponeringen gjør noe med hvordan vi opplever tid og prosess. Øyeblikket oppheves, og det blir en stille og saktegående fangst av tiden som streifer forbi i landskapet, slik tiden og livet kan oppleves utenfor høysesongen.

I dette rommet er det havet som står i fokus. Lyngør lever med havet, slik som mange andre mennesker gjør over hele verden. Ja, vi lever alle med havet, enten om vi har sjøgløtt eller ei, for mellom 50 til 80 prosent av oksygenet i atmosfæren har blitt produsert av marine organismer. Havet forbinder oss. Verkene fra havet er i seg selv fotografier og dokumentasjon av landskap, et landskap i endring blant annet grunnet klimaendringer og forurensing av havet. Havet gir oss en horisont og kan vise til en sakte, men sikker, endring over tid. Havmotivene, sett i dialog med seriene fra Lyngørs befolking, kan trigge refleksjoner rundt spørsmål som; hva vil Lyngør være om 50 år? Vil Lyngør i det hele tatt være om 100 år? Ifølge Kartverket vil Brodersen sitt hus være ubeboelig i 2075. Det virker kanskje dystopisk at et sted simpelt hen kan forsvinne, men dette gir oss en vekker rundt stedets sårbarhet, egenart og muligheter dette bærer med seg, både for seg selv og for mindre samfunn. For så lenge mennesker er i hus, og husene står støtt, er det liv. Og der det er liv, er det – som kjent – håp.

Fotografiene til Brodersen vitner om en tilstedeværelse, som i livets egenart har sin tids horisont. Det er nemlig ikke gitt at det for alltid bor folk på steder som Lyngør. Under seilskutetiden var det stor befolkningsvekst, så i 1890 var det 559 innbyggere på øyene som utgjør Lyngør. Nedgangen kom med damp og stålskipene og startet for alvor rundt 1920-tallet. Rundt 1960 var det cirka 200 innbyggere. I dag er de 45. Endringer skjer, og ytre påvirkninger fra større samfunnsstrukturer slår inn – kanskje ikke som en flodbølge – men sakte og sikkert sammen med ballastvannet av bolig som investeringsobjekt, stadig flere hus med menneskelig helårsfravær og offentlige nedskjæringer. Dette tærer på og sliper ned mindre samfunn som Lyngør. Brodersen sin utstillingstittel En tids horisont viser dermed ikke kun til havets horisontlinje, eller til en tids horisont i Lyngørs historie. Utstillingen gir oss en imaginær horisont som kan lede tankene til hva vi har og hva vi kan miste, til samtid og en mulig fremtid. Den kan oppfattes som en politisk skildring og en invitasjon til å komme nær portretter av livene som leves og som samtidig skaper samfunn, selv på de minste steder.

ENGLISH

A Horizon of Time

by Ole Brodersen

In A Horizon of Time, Ole Brodersen takes us to Lyngør – a vibrant yet fragile island community on Norway’s southern coast. Through poetic and experimental photography, he intertwines the people, the landscape, and the sea that surrounds them.

In one of the series, Brodersen has given the camera to his neighbors, allowing their perspectives to shape a portrait of the place – a portrait of belonging, time, and change.

The exhibition moves from quiet horizons to abstracted sails in motion, inviting the viewer to reflect on the hidden movements of nature and what ties us to a place.

Accompanying the exhibition, Brodersen has published a photobook that, through images and texts, explores the forces that slowly shape small communities – and what such places mean to us, both locally and universally. The book includes contributions by Johan Harstad, Simen Tveitereid, Dag O. Hessen, Håkon Haugland, and Simon Bainbridge, each offering their own reflections on what places are and how they can be preserved.

A Horizon of Time

Text by Åse Kamilla S. Aslaksen – curator at Bomuldsfabriken Kunsthall

In the exhibition A Horizon of Time by Ole Brodersen, we encounter a blue wall composed of smaller black-and-white photographs arranged as a wave. The artwork introduces us to a forceful sea and leads us to the horizon.

From sea to harbor. As we move further into the exhibition, we can experience, among other things, a wallpaper that shows a map of Lyngør. On the wallpaper, various portraits of the inhabitants of the small island community hang. The portraits are placed near their homes, which are also visible in the photographs. As a spectator, you are left wondering: What is really being portrayed here? Lyngør, the houses or the people?

Technically, Brodersen works with multiple exposures, long shutter speeds, and darkroom development, where he balances between control and the facilitation of – and the effects of – chance. He has also relinquished control in this series, which he has handed over to his neighbors. They have been given a remote shutter release and have chosen when the picture was taken; it is through their gaze and choices that we meet them and their home. The way Brodersen works with this series, makes it difficult to distinguish between what and who is being portrayed – without people, there is no home – and without people in homes, there is no community. Their choice of residence and lifestyle, as well as their portrait and presence, are part of the umbilical cord to the place where they live. The fact that they live in Lyngør means that they collectively create a portrait of a community and place.

The locals have also been involved in determining the selection for the more abstract photo series, I Love This Time of Year Too. The series is a homage to Dag Alveng, who in the 2000s made the series I Love This Time of Year, with motifs from New York. In his series, Brodersen, like Alveng, use quadruple exposure. This means that there are four exposures on the same negative. In addition, Brodersen, yet again like Alveng, has rotated the object 90 degrees for each exposure. This means that the direction of the motif is deconstructed and becomes almost like a frozen image from a kaleidoscope. The photographs thus take on a more abstract character, capturing not only a moment but also an extended period of time. The series refers to several historical connections, both between Alveng and Brodersen, but primarily between Lyngør and New York. In the 19th century, ships from New York arrived in Lyngør, and sailors from Lyngør often docked in New York. However, a significant difference from Alveng’s series is the lack of people in Brodersen’s series. The photographs show excerpts from the landscape in Lyngør. The locals have been involved in the selection of the motifs, and in this way, perhaps the absence of people is not as accurate. Their presence is not visible in the work itself. There is a duality to the title, I Love This Time of Year Too. As the adjusted title indicates, the pictures were taken when the pace and everyday life have different time and place, outside the summer season. Winter is a season when most of the houses in Lyngør have no life since the owners use the houses merely as summer residences.

In the second room, you can almost smell the salty sea and hear the waves crashing against the shore (or the waterline of a boat). Here, Brodersen presents both new and older works, which show technical development and experimentation with photography as a medium and technique. In some of the works, sails are included as an element. Using long shutter speed, the sail takes on a more abstract form, making the movements of the wind visible in a way that is more revealing than what humans usually perceive. The sail is an essential element for Brodersen, who is the son of a sailmaker, and through his family, has a strong connection to the maritime world. Can these works be seen as a self-portrait? The long shutter speed and double exposure alter how we experience time and process. It is not about capturing a specific moment; it is a subtle capture of the slow-moving time that wanders by in the landscape of Lyngør.

In this exhibition space, the focus is the sea. Lyngør is inextricably linked to the sea, as are many other places around the world. Yes, we all live with the sea, whether we have a view or not. Between 50 and 80 per cent of the oxygen in the atmosphere has been produced by marine organisms. The sea connects us all. The motifs from the sea are, in themselves, photographs and documentation of landscapes—a landscape in constant change, due to, among other things, climate change and sea pollution. The sea provides us with a horizon and can indicate a slow but steady change over time. The sea motifs, seen in dialogue with the series from Lyngør’s population, can trigger reflections on questions such as, what will Lyngør be like in 50 years? Will Lyngør exist 100 years from now? According to The Norwegian Mapping Authority, Brodersen’s house will be uninhabitable in 2075. It may seem dystopian that places like Lyngør could disappear, but this serves as a wake-up call about the vulnerability of the place, its uniqueness, and the opportunities it brings, both for itself and for smaller communities. For as long as people reside in houses, and the houses are standing firm, there is life. And where there is life, there is – as is well known – hope.

Brodersen’s photographs bear witness to a presence that, in the uniqueness of life, has its own time horizon. It is not given that people will live in places such as Lyngør forever. During the 19th century, there was a significant population growth, so by 1890, there were 559 inhabitants on the islands that make up Lyngør. The decline began with the advent of steam and steel ships and intensified around the 1920s. Around 1960, there were approximately 200 inhabitants. Today they are 45.

Changes are happening, and external influences from larger societal structures are hitting – perhaps not like a tidal wave – but slowly and surely along with the ballast water of housing as an investment object, an increasing number of houses with human year-round absence, and public cutbacks. This is eating away at and grinding down smaller communities. Lyngør is not alone in this.

Brodersen’s exhibition title, A Time Horizon, thus refers not only to the ocean’s horizon line, but also to a time in Lyngør’s history. The exhibition gives us an imaginary horizon that can lead our thoughts to what we have and what we can lose, to the present and a possible future. It can be perceived as a political depiction and an invitation to get close to the portraits of lives and that, at the same time, create societies, even in the smallest places.


Søndagsverksted i vinterkransbinding: 30. nov.

Bomuldsfabriken Kunsthall ønsker velkommen til gratis drop-inn verksted i vinterkransbinding! Søndag 30. november mellom klokken 13:00-15:30 kan du lage en stemningsfull vinterkrans på verkstedet, med veiledning fra blomsterdekoratør Kristin Talseth.

Kristin viser teknikker og kombinasjoner i hvordan man bygger opp en krans, med bruk av vintergrønt fra naturen rundt oss. Vi binder med ståltråd, klipper og konstruerer. Vi har en del vintergrønt tilgjengelig, men ta gjerne med deg det du selv syntes kan passe fint i en stemningsfull vinterkrans, fra skogen eller hagen!

OBS! Ta gjerne med hansker da granbar kan stikke litt. Små barn må være ledsaget av voksen.

Tilbudet er åpent for alle og en del av økt satsing for barn og unge i Arendal kommune.


Martin Woll Godal: 11. okt.–30. des.

Martin Woll Godal
Forløp
11.10.–30.12.2025
Bomuldsfabriken Kunsthall, 1. etasje

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

English info

Forløp

I hver sal presenteres store, keramiske installasjoner, som både bryter og utfordrer materialets unike kvalitet, historie, muligheter og begrensinger.

Forløp er av kunstneren komponert nøysomt, hvor hvert rom inviterer til et uunngåelig fysisk møte. Hva er et rom – mentalt og fysisk? Hvordan navigerer vi og leser et rom eller et landskap hvor gitte perspektiver endres? Hva skjer med oss når vi står under en porselenshimling eller spaserer forbi en passasje av tak, som vi vanligvis går under?

Martin Woll Godal har i sitt kunstnerskap gjennomgående utforsket materialiteten i leire og keramikk. Han jobber empatisk med håndverket, kunsten og arkitekturen som en helhet – i både store og små formater.

Bio

Martin Woll Godal (f. 1982, Bærum, oppvokst i Trysil) bor og arbeider i Arendal. Han er utdannet ved Kunst- og Designhøgskolen i Bergen, og har hatt flere seperatutstillinger samt deltatt i nasjonale og internasjonale gruppeutstillinger. Dette inkludere Uppsala Konstmusum, Clay Danmarks keramikkmuseum, Archangelsk Artist Union Gallery i Russland, og Peder Blake senteret. Woll Godal er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Kunstsilo, Uppsala Konstmuseum og KODE.

English

Forløp (Sequence)

In each gallery, large ceramic installations are presented, breaking with and challenging the material’s unique qualities, history, possibilities, and limitations.

Sequence is carefully composed by the artist, with each room inviting an unavoidable physical encounter. What is a space—mentally and physically? How do we navigate and interpret a room or a landscape where given perspectives shift? What happens to us when we stand beneath a porcelain sky or pass by a corridor of ceilings we would normally walk under?

Throughout his practice, Martin Woll Godal has consistently explored the materiality of clay and ceramics. He works empathetically with craft, art, and architecture as a whole—across both large and small formats.

Bio

Martin Woll Godal (b. 1982, Bærum; raised in Trysil) lives and works in Arendal. He was educated at the Bergen Academy of Art and Design and has held several solo exhibitions as well as participated in national and international group shows. These include Uppsala Art Museum, CLAY Museum of Ceramic Art Denmark, Archangelsk Artist Union Gallery in Russia, and the Peder Balke Center. Woll Godal’s work is represented in the collections of the National Museum, Kunstsilo, Uppsala Art Museum, and KODE.


Kunstnersamtale med Agnete Erichsen: 6. sept.

Velkommen til kunstnersamtale med Agnete Erichsen. Samtalen ledes av Cecilie Nissen, billedkunstner og direktør ved Kristiansand Kunsthall, i forbindelse med Erichsen sin utstilling Forskyvninger 2000-2025.

Sted: Bomuldsfabriken, 3. etasje
Tid: Lørdag 6. september kl. 13:00
Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Enkel servering.

Om utstillingen

En plastkopp, tannbørster, en stabel aviser, et ovnsrør. Agnete Erichsen maler utsnitt av sine omgivelser – tilsynelatende tilfeldige, anekdotiske og hverdagslige motiv. Men det som ved første øyekast kan virke trivielt, rommer en stillferdig og presis fortellerevne. Gjennom maleriene skimter vi spor av liv og relasjoner; menneskene er intenst til stede i det de har etterlatt. Bildene er ladet med stillhet og åpner for underliggende lag av betydning.

Å tenke er å lære om igjen å se, å være oppmerksom, det er å styre sin bevissthet, det er å gjøre hver eneste idé og hvert eneste bilde (…) til noe enestående.
— Albert Camus, Myten om Sisyfos

I perioden 1999–2000 malte Agnete Erichsen en serie på åtte malerier til en gruppeutstilling hvor kunstnerne var invitert til å reflektere over Kristus-begrepet.


For å finne sin inngang underveis i prosessen, som så mange ganger før og siden, vendte hun seg til filosofien og litteraturen. Inspirert av tenkere som Mester Eckhart og Albert Camus ble hun berørt av ideen om at skapelsen er kontinuerlig – den skjer her og nå, om livets absurditet og å omfavne det meningsløse. Hun fotograferte hjemmet sitt, slik det fremstod i øyeblikket; rotet, det ufullstendige, det oversette, mellomrommene – ting som for henne bar på skam. Fotografiene ble utgangspunktet for maleriserien På intethetens rand (2000).

Å male er en måte å tenke på. 25 år senere har Agnete Erichsen vendt tilbake til samme øvelse. I utstillingen Forskyvninger 2000–2025 i Bomuldsfabriken Kunsthall viser hun to serier presentert i hvert sitt rom. I det første rommet På intethetens rand fra 2000 og i det andre rommet – som en speiling – den nye serien Det synlige. Denne serien viser til Agnete Erichsen liv nå. Maleriene er ikke en gjentakelse i form av kopi, men en gjenkomst av konsentrasjonen – en utprøving av blikket og et avtrykk av hvor Erichsen står i dag. Til tross for samme øvelse bærer de to seriene preg av ulike tider, og det finnes spor av levd liv og erfaring.

BIO

Agnete Erichsen (f. 1958, Kristiansand) er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Hun arbeider i hovedsak med maleri og tegning, ofte i serier med personlig motivvalg, der egne foto gjerne er brukt som skisse.

Erichsen har deltatt på flere betydningfulle utstillinger både nasjonalt og internasjonalt. Av disse kan nevnes: Uteksti, Wang kunsthandel i Oslo, Kunst in Norwegen heute i Neue Galerie – Sammlung Ludwig, Aachen, Jeanne d´ Arche, Sørlandets Kunstmuseum, On Trial, Galleri F-15 i Moss, Blodig alvor, Kode Bergen, Between Art and Religion, Mile End Art Pavillion, London og Verden er mindre enn ingenting, Kristiansand Kunsthall.

Verk av Agnete Erichsen finnes i samlingene til Nasjonalmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Oslo kommunes kunstsamling og Kunstsilo i Kristiansand. Erichsen mottok Sørlandets litteraturpris for sin barnebok Alfabetet om sommeren. Hun bor og arbeider i Høvåg.


Cecilie Nissen er utdannet billedkunstner fra Kunstakademiet i Trondheim og har kuratorutdanning fra Kunstakademiet i Bergen. Hun har vært leder av Kristiansand Kunsthall siden 2011, hvor hun har initiert og kuratert en rekke utstillinger, utvekslinger og samarbeid, samt vært både redaktør og skribent for publikasjoner utgitt av kunsthallen.

Hun har vært aktiv i nordiske nettverk som Klister i Sverige og Foreningen af kunsthaller i Danmark, gjennom sitt styrearbeid i Kunsthallene i Norge. Hun har initiert flere samarbeid med nordiske kunstnere og kuratorer, og gjennom 15 år har hun bidratt til å styrke kunstfeltet på Sørlandet.

Nissen har hatt flere sentrale styreverv: Kunsthallene i Norge (nestleder 2015–2021, styreleder 2020, styremedlem fra 2021), Kunstnernes Hus (varamedlem 2023–2025, styremedlem fra 2025), Talent Norge (styremedlem fra 2024) og Cultiva (fast møtende varamedlem fra 2017).


Søndagsverksted med Javier Barrios: 31. aug.

Mal din egen planet

Sted: Bomuldsfabriken Kunsthall
Dato: 31. august
Tid: Kl. 13:00–16:00
Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Kurator Åse Kamilla S. Aslaksen starter verkstedet med en familievennlig omvisning i utstillingen til Javier Barrios kl. 13:00 (cirka 30 minutter). Deretter følger verksted med kunstnere selv frem til kl. 16:00. Det er mulighet for drop-in under hele seansen.

Om verkstedet
I denne sanselige og lekne workshopen inviteres barn til å male på runde plexiplater – med samme teknikker som brukes i kunstutstillingen Soft Frenzy.

Ved hjelp av farger, former og frie penselstrøk får barna utforske en intuitiv og eksperimentell prosess der tilfeldigheter og fantasi får spille hovedrollen.

Resultatene kan minne om planeter, mikroskopiske landskap, eller kanskje noe helt annet – hver plate blir et lite univers i seg selv. Barna får naturligvis ta med seg sitt eget kunstverk hjem etterpå.

Workshopen passer for barn i alle aldre og krever ingen forkunnskaper – bare nysgjerrighet og lyst til å skape.


Kammerkonsert – Svendsen og Mendelssohn: 26. okt

KSO KAMMERMUSIKKSERIEN og KILDEN UT I AGDER
i samarbeid med BOMULDSFABRIKEN KUNSTHALL, ARENDAL

• Kammerkonsert med musikere fra Kristiansand Symfoniorkester
• Søndag 26. oktober kl. 14:00.
• Konserten varer cirka én time.
• Billettene koster kr. 250,- og kan kjøpes her (eller i døra).

Leipzig har opp igjennom historien vært en av Europas viktigste kulturbyer. Den har tiltrukket seg musikere fra hele Europa, som enten startet sin karriere der eller har satt sitt preg på byens allerede rike kulturliv. Slik var det også med Johan Svendsen og Felix Mendelssohn. Det unge talentet fra Norge hadde valgt å legge grunnlaget for sine studier i Leipzig, mens Mendelssohn, allerede på toppen av sin karriere, lot seg inspirere av byens rike kulturliv da han valgte å tilbringe sine siste leveår i den vakre byen.       

MEDVIRKENDE                                                                          

Edvard Erdal, fiolin
Lars Lunde, fiolin
Henriette Børven, fiolin
Kari Andrea Larsen, fiolin
Ivan Zečević , bratsj
Piotr Slowik, bratsj
Maarten Jansen, cello
Krisztina Eikeset, cello

PROGRAM

Johan Svendsen: Strykeoktett i A-dur, op.3 (1866)
Felix Mendelssohn: Strykeoktett i Ess-dur, op.20 (1825)

Konserten arrangeres i samarbeid med Kristiansand Symfoniorkester (KSO) og er del av KSOs kammermusikkserie.


Agnete Erichsen: 28. jun.–14. sept.

Velkommen til åpning av Agnete Erichsens utstilling Forskyvninger 2000–2025 i Bomuldsfabriken Kunsthall lørdag 28. juni 14:00-16:00!

Åpningstale. Enkel servering.
Gratis og åpent for alle.

English info

FORSKYVNINGER 2000-2025

En plastkopp, tannbørster, en stabel aviser, et ovnsrør. Agnete Erichsen maler utsnitt av sine omgivelser – tilsynelatende tilfeldige, anekdotiske og hverdagslige motiv. Men det som ved første øyekast kan virke trivielt, rommer en stillferdig og presis fortellerevne. Gjennom maleriene skimter vi spor av liv og relasjoner; menneskene er intenst til stede i det de har etterlatt. Bildene er ladet med stillhet og åpner for underliggende lag av betydning.

Å tenke er å lære om igjen å se, å være oppmerksom, det er å styre sin bevissthet, det er å gjøre hver eneste idé og hvert eneste bilde (…) til noe enestående.
— Albert Camus, Myten om Sisyfos

I perioden 1999–2000 malte Agnete Erichsen en serie på åtte malerier til en gruppeutstilling hvor kunstnerne var invitert til å reflektere over Kristus-begrepet.

For å finne sin inngang underveis i prosessen, som så mange ganger før og siden, vendte hun seg til filosofien og litteraturen. Inspirert av tenkere som Mester Eckhart og Albert Camus ble hun berørt av ideen om at skapelsen er kontinuerlig – den skjer her og nå, om livets absurditet og å omfavne det meningsløse. Hun fotograferte hjemmet sitt, slik det fremstod i øyeblikket; rotet, det ufullstendige, det oversette, mellomrommene – ting som for henne bar på skam. Fotografiene ble utgangspunktet for maleriserien På intethetens rand (2000).

Å male er en måte å tenke på. 25 år senere har Agnete Erichsen vendt tilbake til samme øvelse. I utstillingen Forskyvninger 2000–2025 i Bomuldsfabriken Kunsthall viser hun to serier presentert i hvert sitt rom. I det første rommet På intethetens rand fra 2000 og i det andre rommet – som en speiling – den nye serien Det synlige. Denne serien viser til Agnete Erichsen liv nå. Maleriene er ikke en gjentakelse i form av kopi, men en gjenkomst av konsentrasjonen – en utprøving av blikket og et avtrykk av hvor Erichsen står i dag. Til tross for samme øvelse bærer de to seriene preg av ulike tider, og det finnes spor av levd liv og erfaring.

BIO
Agnete Erichsen (f. 1958, Kristiansand) er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Hun arbeider i hovedsak med maleri og tegning, ofte i serier med personlig motivvalg, der egne foto gjerne er brukt som skisse.

Erichsen har deltatt på flere betydningfulle utstillinger både nasjonalt og internasjonalt. Av disse kan nevnes: Uteksti Wang kunsthandel i Oslo, Kunst in Norwegen heute i Neue Galerie – Sammlung Ludwig, Aachen, Jeanne d´ Arche Sørlandets Kunstmuseum, On Trial Galleri F-15 i Moss, Blodig alvor Kode Bergen, Between Art and Religion Mile End Art Pavillion, London og Verden er mindre enn ingenting Kristiansand Kunsthall.

Verk av Agnete Erichsen finnes i samlingene til Nasjonalmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Oslo kommunes kunstsamling og Kunstsilo i Kristiansand. Erichsen mottok Sørlandets litteraturpris for sin barnebok Alfabetet om sommeren. Hun bor og arbeider i Høvåg.

English

SHIFTS 2000–2025

A plastic cup, toothbrushes, a stack of newspapers, a stovepipe. Agnete Erichsen paints fragments of her surroundings – seemingly random, anecdotal, and everyday subjects. But what may appear trivial at first glance reveals a quiet and precise narrative sensibility. Through the paintings, we glimpse traces of lives and relationships; the human presence is felt intensely in what has been left behind. The images are charged with silence and invite deeper layers of meaning.

To think is to learn how to see again, to pay attention, to guide one’s consciousness, to make every idea and every image (…) something extraordinary.
— Albert Camus, The Myth of Sisyphus

In 1999–2000, Agnete Erichsen painted a series of eight works for a group exhibition in which the artists were invited to reflect on the concept of Christ.

To find her point of entry during the process – as she had done many times before and since – she turned to philosophy and literature. Inspired by thinkers such as Meister Eckhart and Albert Camus, she was moved by the idea that creation is continuous – that it takes place here and now – and by reflections on the absurdity of life and embracing meaninglessness. She photographed her home as it appeared in the moment: the mess, the incompleteness, the overlooked, the in-between – things that for her carried a sense of shame. These photographs became the foundation for the painting series On the Edge of Nothingness (2000).

Painting is a way of thinking. Twenty-five years later, Agnete Erichsen has returned to the same exercise. In the exhibition Shifts 2000–2025 at Bomuldsfabriken Kunsthall, she presents two series shown in separate rooms. In the first room: On the Edge of Nothingness from 2000; in the second – as a mirrored response – the new series The Visible. This series reflects Agnete Erichsen’s life now. The paintings are not repetitions or copies, but rather a return to focus – an exploration of perception and a reflection of where Erichsen stands today.

Despite the shared approach, the two series clearly belong to different eras, bearing traces of lived life and accumulated experience.

BIO
Agnete Erichsen (b. 1958, Kristiansand) was educated at the National College of Art and Design and the National Academy of Fine Arts in Oslo. She primarily works with painting and drawing, often in series based on personal subject matter, using her own photographs as sketches.

Erichsen has participated in several significant exhibitions both nationally and internationally, including: Uteksti at Wang Kunsthandel in Oslo, Kunst in Norwegen heute at Neue Galerie – Sammlung Ludwig in Aachen, Jeanne d’Arche at Sørlandets Kunstmuseum, On Trial at Galleri F15 in Moss, Blodig alvor at Kode Bergen, Between Art and Religion at Mile End Art Pavilion in London, and Verden er mindre enn ingenting at Kristiansand Kunsthall.

Her work is held in collections including the National Museum of Norway, Lillehammer Art Museum, the Oslo Municipal Art Collection, and Kunstsilo in Kristiansand.

Erichsen received the Southern Norway Literature Prize for her children’s book The Alphabet of Summer. She lives and works in Høvåg.


Christian Houge: 28. jun.–14. sept.

Velkommen til åpning av årets sommerutstilling i 2. etg!

Utstillingen Paradise Lost av Christian Houge åpner kl. 14:00 den 28. juni og står til 14. september.

Åpningstaler og enkel servering✨
Gratis og åpent for alle.

English info

Utstillingen Paradise Lost viser verk fra de siste 25 årene av Christian Houge sitt virke. Paradise Lost gir et unikt innblikk i kunstnerens utvikling og reise igjennom å etablere seg som kunstner med fotografiet som medium. Forholdet mellom mennesket og natur er et gjennomgående tema og fremtrer i ulik form og studie i seriene.

Hvor ser mennesket seg selv i og med naturen? Er vi i balanse eller har vi etablert et for sterkt behov for å erobre og være det mest brutale rovdyret? Hva står igjen etter oss; et frøhvelv, minnesmonumenter, tapte arter eller spor av handlinger for å gjenfinne en balanse med naturen?

I en urolig verden hvor brann, klimakrise og stadig utvinning av naturresurser for å tilrettelegge for teknologiske og menneskelig utvikling, gir Houge oss et mulighetsrom for å stoppe opp og reflektere over mennesket, natur, kultur, teknologi og historie.

BIO
Christian Houge (f. 1972) lever og har studio i Oslo, hvor han jobber med ulike fotografiske teknikker. Han er bereist kunstner som har igjennom sitt liv og virke oppsøkt ulike kulturer som har resultert i et dyptgående studie av ulike skjæringspunktet mellom natur, teknologi og menneskets identitet. Gjennom fotografi, film og installasjoner utforsker han hvordan vi former – og formes av – verden omkring oss. I Houges bilder møtes estetikk og uro. Han inviterer betrakteren til å se nærmere på forholdet vi har til omgivelsene våre, til tiden vi lever i og til fremtiden som venter.

Gjennom de siste 25 årene har Houges arbeider blitt vist både nasjonalt og internasjonalt fra Galleri Buer, Haugar Kunstmuseum, Preus Museum, til Fotografiska i Stockholm og California Museum of Photography i Los Angeles, for å nevne noen. Hans serier Residence of Impermanence og Death of a Mountain har mottatt internasjonale nominasjoner. Houge har blant annet også vært nominert til Prix Pictet Award, Leica Oskar Barnack Award, BMW Award og Bi-Annual Photograhy Prize.
Arbeidene hans er innkjøpt av sentrale institusjoner og samlinger.

For mer informasjon se: www.christianhouge.no

English

The exhibition Paradise Lost presents works from the past 25 years of Christian Houge’s artistic practice. Paradise Lost offers a unique insight into the artist’s development and journey toward establishing himself as an artist working with photography as his primary medium. The relationship between humanity and nature is a recurring theme, appearing in different forms and studies throughout the series.

Where does humanity see itself in and with nature? Are we in balance, or have we developed too strong a need to conquer and become the most brutal predator? What will remain after us: a seed vault, memorials, lost species, or traces of efforts to rediscover harmony with nature?

In a turbulent world marked by fire, climate crisis, and continuous exploitation of natural resources to support technological and human progress, Houge offers us a space to pause and reflect on humanity, nature, culture, technology, and history.

BIO
Christian Houge (b. 1972) lives and works in Oslo, where he explores various photographic techniques. He is a well-traveled artist who, throughout his life and work, has sought out different cultures, resulting in an in-depth study of the intersections between nature, technology, and human identity. Through photography, film, and installations, he explores how we shape—and are shaped by—the world around us. In Houge’s imagery, beauty and unease coexist. He invites the viewer to take a closer look at our relationship with our surroundings, with the times we live in, and with the future that lies ahead.

Over the past 25 years, Houge’s work has been exhibited nationally and internationally—from Galleri Buer, Haugar Art Museum, and Preus Museum to Fotografiska in Stockholm and the California Museum of Photography in Los Angeles, to name a few. His series Residence of Impermanence and Death of a Mountain have received international recognition. Houge has also been nominated for the Prix Pictet Award, the Leica Oskar Barnack Award, the BMW Award, and the Bi-Annual Photography Prize.
His works have been acquired by major institutions and collections.

For more information, see: www.christianhouge.no


Utlysning: Kunstklubben 25/26

VELKOMMEN TIL BOMULDSFABRIKEN KUNSTKLUBB

Drømmer du om et sted der du kan være kreativ og teste ut kunstneriske teknikker som maleri, skulptur og tegning? Eller drømmer om å utforske ulike materialer som leire eller tekstil? Liker du å jobbe med hendene? Eller er du nysgjerrig på kunst og har lyst til å møte andre som har samme interesse? Da er dette noe for deg!

Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB er et gratis tilbud for deg som går i 5-7. trinn, hvor vi jobber med ulike kreative prosjekter med veiledning fra vårt formidlingsteam.

Vi ser på kunst og snakker om kunst, og vi møter profesjonelle kunstnere som lærer oss om ulike teknikker og materialer som tegning, maleri, leire, grafikk og skulptur. Gjennom dette får du utvikle dine egne kunstprosjekter, som du får stille ut i en pop-up utstilling på Bomuldsfabriken Kunsthall (april 2026) – hvor venner og familie er hjertelig velkomne til å se hva dere har laget gjennom året!

Når: Torsdager: Kl. 16:30-18:00
Periode høsten 2025: 11. september–20. november
Periode våren 2026: 15. januar–16. april
Hvor: Bomuldsfabriken Kunsthall, Oddenveien 5

Påmelding:
Lyst til å bli med i Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB?
– skriv en kort setning om hvem du er
– om du har gått på Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB tidligere
– om du har plass på Arendal kulturskole (avd. kunst) eller om du står på venteliste
– hvilket klassetrinn + skole du går i/på (fra august 25)

Send påmelding til post@bomuldsfabriken.no innen 18. august 2025.

Du vil i første omgang motta en bekreftelse for påmeldingen, og i løpet av uke 35 vil du få svar på om du får plass / ikke får plass. De som får plass på Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB har plass for høsten 2025 og våren 2026.

Bomuldsfabriken Kunsthall er utrolig glad og stolt over å ha en egen kunstklubb for barn og unge! Tilbudet er helt gratis. Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB er gjort mulig med midler fra Arendal kommunes økte satsing for barn og unge.

Vi gleder oss til å høre fra deg!


Gratis sommerskole for ungdom

Maleriworkshop med Torgrim Torve:
Fra lerret til uttrykk – et kreativt verksted for ungdomsskoleelever!

Periode: Uke 32: F.o.m. mandag 4. aug. t.o.m. fredag 8. aug.
Tid: Hver dag kl. 09:00–14:00 (+avslutningsutstilling fredag ettermiddag)
Sted: 3. et., Bomuldsfabriken Kunsthall,
Kunstner og formidler: Torgrim Torve (assistert av Elin Igland og Håkon Gåre)

Er du kreativ, glad i tegning og maleri, og syntes sommerferien er litt for lang?
Liker du å utrykke deg visuelt og gjennom farger? Eller har du aldri laget et maleri før?

Bomuldsfabriken Kunsthall har gleden av å invitere til verksted for ungdomsskoleelever der vi har maleri og skaperglede i fokus!

I uke 32 kan du delta på et femdagers, gratis verksted, der du får veiledning av kunstner Torgrim Torve. Over kan du se noen av hans uttrykk. Verkstedet går gjennom prosessen det innebærer i å skape et maleri – fra skisse, til preparering av lerret og å skape et utrykk.

Gjennom enkle øvelser, eksempler og samtaler om kunst, vil du få verktøy til å jobbe intuitivt og utforskende, med komposisjon, farger og stemningsutrykk. Ingen forhåndskunnskap kreves, kun glede og nysgjerrighet!

Fredag inviterer vi venner og familie til en utstilling der vi viser arbeidene deltakerne har jobbet med gjennom uken.

Påmelding:
­• E-post til elin.igland@arendal.kommune.no innen18. juni.
• Gi informasjon om navn, alder/trinn og kontaktinformasjon til foresatte.
• Ta med egen niste og vannflaske.
• Bindende påmelding og oppmøteplikt.

Tilbudet om sommerskole ved Bomuldsfabriken Kunsthall er muliggjort med midler fra Arendal kommunes økte satsing for barn og unge. Dette blir både gøy og lærerikt!