Drømmer du om et sted der du kan være kreativ og teste ut kunstneriske teknikker som maleri, skulptur og tegning? Eller drømmer om å utforske ulike materialer som leire eller tekstil? Liker du å jobbe med hendene? Eller er du nysgjerrig på kunst og har lyst til å møte andre som har samme interesse? Da er dette noe for deg!
Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB er et gratis tilbud for deg som går i 5-7. trinn, hvor vi jobber med ulike kreative prosjekter med veiledning fra vårt formidlingsteam.
Vi ser på kunst og snakker om kunst, og vi møter profesjonelle kunstnere som lærer oss om ulike teknikker og materialer som tegning, maleri, leire, grafikk og skulptur. Gjennom dette får du utvikle dine egne kunstprosjekter, som du får stille ut i en pop-up utstilling på Bomuldsfabriken Kunsthall (april 2026) – hvor venner og familie er hjertelig velkomne til å se hva dere har laget gjennom året!
Når: Torsdager: Kl. 16:30-18:00 Periode høsten 2025: 11. september–20. november Periode våren 2026: 15. januar–16. april Hvor: Bomuldsfabriken Kunsthall, Oddenveien 5
Påmelding: Lyst til å bli med i Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB? – skriv en kort setning om hvem du er – om du har gått på Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB tidligere – om du har plass på Arendal kulturskole (avd. kunst) eller om du står på venteliste – hvilket klassetrinn + skole du går i/på (fra august 25)
Send påmelding til post@bomuldsfabriken.no innen 18. august 2025.
Du vil i første omgang motta en bekreftelse for påmeldingen, og i løpet av uke 35 vil du få svar på om du får plass / ikke får plass. De som får plass på Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB har plass for høsten 2025 og våren 2026.
Bomuldsfabriken Kunsthall er utrolig glad og stolt over å ha en egen kunstklubb for barn og unge! Tilbudet er helt gratis. Bomuldsfabriken KUNSTKLUBB er gjort mulig med midler fra Arendal kommunes økte satsing for barn og unge.
Maleriworkshop med Torgrim Torve: Fra lerret til uttrykk – et kreativt verksted for ungdomsskoleelever!
Periode: Uke 32: F.o.m. mandag 4. aug. t.o.m. fredag 8. aug. Tid: Hver dag kl. 09:00–14:00 (+avslutningsutstilling fredag ettermiddag) Sted: 3. et., Bomuldsfabriken Kunsthall, Kunstner og formidler:Torgrim Torve (assistert av Elin Igland og Håkon Gåre)
Er du kreativ, glad i tegning og maleri, og syntes sommerferien er litt for lang? Liker du å utrykke deg visuelt og gjennom farger? Eller har du aldri laget et maleri før?
Bomuldsfabriken Kunsthall har gleden av å invitere til verksted for ungdomsskoleelever der vi har maleri og skaperglede i fokus!
Siste uke før skolestart kan du delta på et femdagers, gratis verksted, der du får veiledning av kunstner Torgrim Torve. Over kan du se noen av hans uttrykk. Verkstedet går gjennom prosessen det innebærer i å skape et maleri – fra skisse, til preparering av lerret og å skape et utrykk.
Gjennom enkle øvelser, eksempler og samtaler om kunst, vil du få verktøy til å jobbe intuitivt og utforskende, med komposisjon, farger og stemningsutrykk. Ingen forhåndskunnskap kreves, kun glede og nysgjerrighet!
Fredag inviterer vi venner og familie til en utstilling der vi viser arbeidene deltakerne har jobbet med gjennom uken.
Påmelding: • E-post til elin.igland@arendal.kommune.no innen18. juni. • Gi informasjon om navn, alder/trinn og kontaktinformasjon til foresatte. • Ta med egen niste og vannflaske. • Bindende påmelding og oppmøteplikt.
Tilbudet om sommerskole ved Bomuldsfabriken Kunsthall er muliggjort med midler fra Arendal kommunes økte satsing for barn og unge. Dette blir både gøy og lærerikt!
Karmaklubb* beveger seg nok en gang sørover og til Munken – denne gangen inviteres det til fest kvelden før paraden!
Mellom kl. 16:00–18:00 er det mulig å bli med på plakatverksted og ‘bli kjent’. Vi bringer Liam Eric Bula og Marcus Elias Olsen til det magiske plakatbordet. Gå ikke glipp av det her – vi lover at det er gøy!
Program: • 19:00: “On Queer visibility and joy!” / “Om skeiv synlighet og glede!” Samtale mellom Frida Marida, Ryona Crystal, Koyote Millar, Marcus Elias Olsen, Liam Eric Bula, Tine Semb (Karmaklubb*) og Sebastian Biong (Arendal Pride). Samtalen er på engelsk. • 20:00: Show med og av Frida Marida & Ryona Crystal. • 18:00 og ut kvelden: DJ Brita°UT (Klubb Kosmos) spiller house og andre herligheter.
Baren holder åpent fra klokken 16:00. ID: 18 år. GRATIS INNGANG!
Arrangementet er i stolt samarbeid med Karmaklubb*.
Velkommen til lansering av Mermaids Beyond – en unik og dypt personlig smykkekolleksjon bestående av 10 havfruer og en havmann, laget av Lilien Vera Hågensen.
Kolleksjonen er en kjærlighetserklæring fra kunstneren til hennes datter – Hennie, som ble brått revet bort som følge av en lungeemboli, 21.01.2022.
Hennie ble 19 år.
Mermaids Beyond er også en kjærlighetserklæring til Hennie sine venner, som hun var så glad i. Hver av dem har fått sitt eget smykke med sitt navn, men de har også fått et havfruenavn som sier noe om hvem de er.
Hennie – the Greatest Jenny – best friend Julie- the wise one Matilde – the dancer Charisma – the special one Emilie – the playful one Wedad – the amazing Mina – Bella Eva – the kind one Amanda – pearl friend SeeJohan – the watcher
Havfruene er grenseløse og frie – det er også kjærligheten, vennskapet og minnene. De lever videre, til en møtes igjen bortenfor.
Lilien Vera Hågensen (f. 1968) er en norsk-sveitsisk smykkedesigner og tidligere NAV ansatt fra Arendal. Etter tapet av sin datter, Hennie, har hun skapt en smykkekolleksjonen Mermaids Beyond, som også ble navnet på firmaet.
Mermaids Beyond Collection er laget i sølv 925 med 14 karat forgylling. Kjedet til Hennie er 80 cm langt, de andre er 60 cm.
Fotografiene som følger smykkene er tatt av Julie Pike på Strand Hotel, Fevik
Musikk under lanseringen er Call of the Sea av Claudie Mackula. Arrangementet er gratis og åpent for alle.
English
Welcome to the launch of Mermaids Beyond – a unique and deeply personal jewelry collection consisting of 10 mermaids and one merman, created by Lilien Vera Hågensen.
The collection is a declaration of love from the artist to her daughter – Hennie, who was suddenly taken away due to a pulmonary embolism on January 21st, 2022.
Hennie was 19 years old.
Mermaids Beyond is also a tribute to Hennie’s friends, whom she loved dearly. Each of them has been given a piece of jewelry bearing their own name, as well as a mermaid name that reflects who they are.
Hennie – the Greatest Jenny – best friend Julie- the wise one Matilde – the dancer Charisma – the special one Emilie – the playful one Wedad – the amazing Mina – Bella Eva – the kind one Amanda – pearl friend SeeJohan – the watcher
The mermaids are boundless and free – just like love, friendship, and memories. They live on, until we meet again, beyond.
Lilien Vera Hågensen (b. 1968) is a Norwegian-Swiss jewelry designer and former NAV employee from Arendal. After the loss of her daughter Hennie, she created the Mermaids Beyond jewelry collection, which also became the name of her company.
The Mermaids Beyond Collection is made of 925 silver with 14 karat gold plating. Hennie’s necklace is 80 cm long, while the others are 60 cm.
The photographs accompanying the jewelry were taken by Julie Pike at Strand Hotel, Fevik.
Music during the launch: Call of the Sea by Claudie Mackula. The event is free and open to everyone.
Javier Barrios er en av årets sommerutstillere ved Bomuldsfabriken Kunsthall. Frem til 31.august vil første etasje romme malerier, skulpturer, tegninger og lysbokser. Gjennom science fiction, fremtidsvisjoner, teknologi, arkitektur og vitenskap utforsker Barrios nyanser mellom fakta og fiksjon.
Hvilke drifter har ført oss fra å bo i huler, til å bygge raketter for å utforske verdensrommet? Hvilken rolle og ansvar har mennesket i egen utvikling, og hvilke konsekvenser følger fra vår evolusjon? I Soft Frenzy undersøker Javier Barrios det stadig skiftende forholdet mellom sivilisasjon, teknologi og menneskets iboende trang til å bygge – og gjenoppbygge – verden. Arbeidene hans henter blant annet inspirasjon fra ruiner etter tapte imperier som Babylon, Maya og Roma, hvor innovasjon en gang drev frem kulturelle høydepunkter, men samtidig bidro til deres sammenbrudd. Disse ekkoene gir en urovekkende resonans i vår egen tid, hvor vi navigerer i en epoke preget av eksplosiv teknologisk utvikling – der fremgang og forfall utfolder seg samtidig.
Soft Frenzy by Cassian Voss
I Soft Frenzy undersøker Javier Barrios det stadig skiftende forholdet mellom sivilisasjon, teknologi og menneskets iboende trang til å bygge – og gjenoppbygge – verden. Arbeidene hans henter inspirasjon fra ruiner etter tapte imperier som Babylon, Maya og Roma, hvor innovasjon en gang drev frem kulturelle høydepunkter, men samtidig bidro til deres sammenbrudd. Disse ekkoene gir en urovekkende resonans i vår egen tid, hvor vi navigerer i en epoke preget av eksplosiv teknologisk utvikling – der fremgang og forfall utfolder seg samtidig.
Barrios’ arbeidsprosess speiler denne spenningen. Ved å bruke verktøy som CNC-fresere og tegnemaskiner samarbeider han med teknologien, ikke bare som tema, men som en aktiv medskaper. Digitale miljøer – 3D-modellering, Illustrator, grafiske designprogrammer – er en integrert del av metoden hans, og former både strukturen og konseptet i verkene. Komposisjonene vokser frem gjennom en lagvis teknikk som etterligner logikken i et brukergrensesnitt: et rom for redigering, lagdeling og sletting. Resultatet er et visuelt landskap hvor menneskelig berøring og maskinell presisjon smelter sammen. Hvor, nøyaktig, begynner – eller slutter – kunstnerisk eierskap?
Blant disse lagdelte flatene trer fragmenter av det menneskelige frem: kropper og bevegelser filtrert gjennom systemer for analyse – som om de var skannet, beregnet eller rekonstruert. Disse figurene er mindre portretter enn spor – selvrefleksjoner sett gjennom datakjølt objektiv. Det analytiske blikket blir en metafor for hvordan vi i økende grad oppfatter oss selv: kvantifiserte, optimaliserte, delvis kjente.
Skala er et sentralt element gjennom hele Soft Frenzy. Monumentale verk strekker seg over hele vegger, og minner om både utopiske ambisjoner og eldgammel infrastruktur, mens mindre, intrikate arbeider antyder digitale levninger eller fremtidig arkeologi. Sammen danner de en konstellasjon av mikro- og makroperspektiver – som speiler hvordan teknologien knytter sammen planetære systemer med individuelle liv, og hvordan personlig handlekraft både kan forsterkes og svekkes.
«Javier Barrios’ kunst er dypt relevant for vår tid», bemerker professor Cassian Voss. «Hans intrikate komposisjoner og varierte materialbruk fanger teknologiens dobbeltrolle som både katalysator og forstyrrelse. Når vi reflekterer over sivilisasjoners vekst og fall, må vi også spørre oss hvordan vi selv skriver fremtiden – lag for lag, linje for linje.»
(Merk: Selv om professor Cassian Voss’ innsikter er overbevisende, finner vi det rimelig å opplyse om at han muligens er en avansert språkmodell, trent opp på kunstteori, spekulativ filosofi og et mistenkelig stort antall sci-fi-romaner.)
Soft Frenzy søker ikke svar, men åpner rom for refleksjon. Teknologien tilbyr enorme muligheter, men kaster også lange skygger av sårbarhet. Barrios’ verk spør ikke om vi beveger oss fremover – men hva vi risikerer å etterlate oss. I hans rikt lagdelte visjoner samarbeider mennesket og maskinen, stiller spørsmål og speiler hverandre, og skaper et nytt landskap: både virkelig og forestilt, både skapt og gjenskapt.
English
Javier Barrios is one of this year’s summer exhibitors at Bomuldsfabriken Kunsthall. Until August 31st, the ground floor will feature paintings, sculptures, drawings, and lightboxes. Through science fiction, futuristic visions, technology, architecture, and science, Barrios explores the nuances between fact and fiction.
What drives have taken us from living in caves to building rockets to explore outer space? What role and responsibility do humans have in their own development, and what consequences follow from our evolution? In Soft Frenzy, Javier Barrios investigates the ever-shifting relationship between civilization, technology, and humanity’s inherent urge to build—and rebuild—the world. His works draw inspiration from the ruins of lost empires such as Babylon, the Maya, and Rome, where innovation once propelled cultural peaks, yet also contributed to their collapse. These echoes strike an unsettling chord in our own time, as we navigate an era marked by explosive technological advancement—where progress and decline unfold simultaneously.
Soft Frenzy by Cassian Voss
In Soft Frenzy, Javier Barrios examines the evolving relationship between civilisation, technology and the human impulse to build (and rebuild) the world. His work draws from the ruins of lost empires like Babylon, the Maya and Rome, where innovation once propelled culture to new heights and, in turn, accelerated collapse. These echoes resonate eerily in our present moment as we navigate in an age defined by exponential technological change, where progress and disintegration unfold in the same breath.
Barrios’ artistic process mirrors this tension. Employing tools like CNC routers and drawing machines, he collaborates with technology not only as a subject but as an active agent in creation. Software environments (3D modelling, Adobe Illustrator, graphic design platforms etc.) are integral to his methodology, shaping both structure and concept. His compositions emerge through a multilayered technique that mimics the logic of the interface: a space of editing, layering and erasure. The result is a visual terrain where the human touch and machine precision become indistinguishable. Where, exactly, does authorship begin, or end?
Fragments of humanity appear among these layered surfaces: bodies and gestures filtered through systems of analysis – as if scanned, computed or reconstructed. These figures are less portraits than traces; self-reflections seen through the cold eye of data. The analytic gaze becomes a metaphor for how we increasingly perceive ourselves: quantified, optimised, partially known.
Scale is a key element throughout Soft Frenzy. Monumental works stretch across entire walls, recalling the ambition of utopias or ancient infrastructure, while smaller, more intricate pieces suggest digital relics or future archaeology. Together, they form a constellation of micro and macro perspectives mirroring how technology connects planetary systems with personal lives, and how individual agency can feel both amplified and diminished.
“Javier Barrios’ art is deeply relevant to our time,” remarks Professor Cassian Voss. “His intricate compositions and diverse materials capture technology’s dual role as catalyst and disruptor. As we contemplate the rise and fall of civilisations, we must also consider how we author our future, layer by layer, line by line.”
(Note: While Professor Cassian Voss’ insights are compelling, we feel it only fair to disclose that he may, in fact, be an advanced language model trained on art theory, speculative philosophy and a suspiciously large number of sci-fi novels.)
Soft Frenzy does not seek resolution, but instead opens space for reflection. Technology offers astonishing possibilities, yet it shadows them with new forms of fragility. Barrios’ work asks not whether we are progressing, but what we risk leaving behind. In his richly layered visions, the human and the machine collaborate, question, and mirror one another, creating a new kind of landscape both real and imagined, both made and remade.
Sted: Bomuldsfabriken Kunsthall Dato: 27. april Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Kl. 13:00–14:00 Finissage og omvisningssamtale med kunstner Calina Pandele Yttredal og kurator Åse Kamilla Aslaksen. Hør mer om Yttredal sine arbeider, tematikk og metode.
Kl. 14:00–16:00 Søndagsverksted for små og store er åpent fra kl. 14:00, der Yttredal leder oss gjennom sine teknikker og metoder fra kl. 14:30.
Velkommen til kunstnerpresentasjon med Arild Andresen!
Sted: Bomuldsfabriken Kunsthall Dato: 10. april, kl. 19:00–20:00 Arrangementet er gratis og åpnet for alle. Baren åpner kl. 18:30.
Arild Andresen er en billedkunstner bosatt i Grimstad, kjent for sine figurative malerier og tegninger som utforsker natur, mennesker og eksistensielle temaer. Akttegning beskriver han som en høytidsstund, og hans arbeid har ofte et fokus på dans og sensualitet. Senere har landskapsstemninger, sakrale bilder og inspirasjon fra film, presse og TV blitt stadig viktigere i hans kunst. Han fanger ofte enkeltbilder fra flyktige visuelle medier og gir dem ro i en langsom, studiebasert prosess.
Arild Andresen overordnede ambisjon er å formidle en visuell poesi som både oppleves relevant i samtiden og uttrykker noe allment og tidløst. Ved siden av sin kunstneriske praksis har Andresen undervist i kunst og håndverk i 23 år ved KLH, HIA og UiA, etter å ha fullført sin mastergrad ved HiT i 1985. Hans kulltegninger har vært antatt på Høstutstillingen, og han har flere ganger deltatt på Sørlandsutstillingen. Andresen har stilt ut en rekke steder i Norge og var festspillutstiller under Operafestspillene i Kristiansund i 2020.
Aimée Theriot (Cello) Inga Margrete Aas (Kontrabass) Ingar Zach (Vibrerende membran) Kjell Bjørgeengen (Dave Jones Video Synth)
Fear of the Object er et samarbeid mellom videokunstneren Kjell Bjørgeengen og perkusjonistene Chris Cogburn og Ingar Zach. Prosjektet utforsker forholdet mellom lyden som oppstår fra fysiske objekter rundt oss, og den klare klangen av rene sinus toner og ren intonasjon basert på naturtonerekkens naturlige oppbygning.
Dato: 4. april, kl. 19:00-20:00 (sal 1, i 1. etasje) Billett: 220,- / Student/kunstner: 80,- Forhåndssalg: Kjøp billetter på Ticketco Baren er åpen fra kl. 18:30. OBS! Det brukes lyseffekter som kan påvirke de med refleksepilepsi!
Fear of the Object tar utgangspunkt i frekvensene til forskjellige objekter hos Ingar Zach og Chris Cogburn for så å bygge opp musikken rundt disse. Det skjer ved å være særlig oppmerksomme på hvordan rommet responderer, og la denne situasjonen bestemme det videre musikalske forløpet.
Bjørgeengens lydgenererte video påvirkes også av musikken. Video blir så igjen omdannet til lyd som mikses inn i helheten.
Sentralt står forholdet mellom det visuelle og det tonale som den elektriske spenningen i video skaper. Video blir produsert “live” ved å bruke lydsignaler som rå videospenninger og dermed forvandle lyd til bilde på måter som overskrider klassiske parametere som volum og frekvens. Videoen som skapes på denne måten blir i sin tur forvandlet til lyd gjennom en lesning av støyen som omgir videosignalet.
Aimée Theriot er en lydkunstner, forsker, organisator og musiker som er opptatt av å forstå verden gjennom lyd og vibrasjon. Hennes praksis er i stadig forandring og manifesterer seg i form av tekst, musikk, kuratoriske prosjekter, installasjoner, og performance. Med en bakgrunn i fri improvisasjon og eksperimentell musikk henter hun inspirasjon fra ambient, deep listening, kombinert med en sterk eksperimentell tilnærming ved bruk av live-elektronikk, cello, gitar, stemme og andre objekter. Arbeidene hennes har blitt presentert på festivaler og gallerier internasjonalt, og musikken hennes er utgitt på plateselskaper som Sofa Music, Editions Verde, Unheard Records, Relative Pitch Records og True Blanking. https://aimeetheriot.net/
Inga Margrete Aas er komponist, skapende musiker og improvisatør med fokus på samtidsmusikk, improvisert og eksperimentell musikk. Aas spiller kontrabass og viola da gamba og hennes virke som musiker består hovedsakelig av konsertering og arbeid med egne ensembler. Som komponist skriver hun musikk i skjæringspunktet mellom klangorientert, akustisk musikk og eksperimentelt musikkteater med filosofiske undertoner.
Ingar Zach er kjent for sin utforskning av lyd og alternative teknikker innen samtidsperkusjon. Gjennom sin karriere har han utviklet en unik stil der Gran Cassa fungerer som hovedkilde for lydutforskning, hvor han bruker transdusere og ulike objekter for å få trommen til å vibrere. Han arbeider innen samtidsmusikk og turnerer jevnlig verden over, samtidig som han spiller inn musikk med sine faste ensembler: Dans les arbres, Huntsville og O3, i tillegg til sine solo- og samarbeidsprosjekter. Han er en av grunnleggerne av Fear of the Object. Som komponist er han aktiv i sine faste ensembler og jobber kontinuerlig med å utvikle sine soloprosjekt. De senere årene har han komponert for ensembler som Ensemble MusikFabrik, Quatuor Bozzini, Speak Percussion, Pinquins og Ludus Gravis. Hans soloverk brukes i ulike sjangre, blant annet innen film, dans og kunstperformancer. Ingar har en Ph.D fra Norges musikkhøgskole i Oslo. https://ingarzach.com
Kjell Bjørgeengen ser på sin kunst som en utforskning av en virkelighet som trenger å bearbeides og endres både kunstnerisk og politisk. Han er kjent for sitt banebrytende arbeid med videoinstallasjoner og videoperformance. Ved hjelp av verktøy utviklet av Dave Jones, utforsker han de visuelle mulighetene ved å omdanne lyd til video. https://bjorgeengen.com og https://vimeo.com/kjellbjorgeengen
Kjell Bjørgeengen skal ha utstilling i Bomuldsfabriken i 2027.