Søndagens foredrag har tittelen Arbeidernes Arendal kvinner og menn, jordbruk og industri, minoriteter og Morrow, og er arrangert i samarbeid med Kulturnettverket Arendal kommune. Frank Meyer er historiker og arbeider som forsker ved Næs Jernverksmuseum.
Foredraget er gratis og følger inngangsbilletten til Bomuldsfabriken kunsthall. Ingen påmelding.
Bomuldsfabriken Kunsthall har gleden av samarbeidet med Norske Kunsthåndverkere i forbindelse med Norske Kunsthåndverkeres Temautstilling 2024. Utstillingen har åpen innsending med nå utvidet søknadsfrist 10. oktober 2023.
Vår kurator og administrator går ut i permisjon 1.oktober og vi søker etter dyktig, hyggelig og kreativ kollega, kanskje det er deg? For mer informasjon se stillingsannonse (link) OBS! kort søknadsfrist.
Bomuldsfabriken Kunsthall har gleden av å huse utstillingen Til den skjønneste kuratert av Kunstsilo som er en del av serien Kunstsilo i bevegelse. I denne utstillingen tar Kunstsilo flere av sine nyinnkjøpte verk ut i regionen. Utstillingen skjer på bakgrunn av at Kunstsilo, tidligere Sørlandets Kunstmuseum, skal flytte inn i et nytt museumsbygg høsten 2023. Innkjøpene har blitt realisert med Kulturdepartementets stimuleringsmidler under pandemien, og museet er glade for å presentere flere av dem for første gang.
Tittelen Til den skjønneste er hentet fra et verk av den deltagende kunstneren Pia Eikaas. Sitatet referer til den greske mytologien og historien om et forgylt eple som skulle bli gitt til den skjønneste gudinnen. I Eikaas sine verk utfordres denne handlingen, hvor hun vil at vi skal spørre oss selv: hvem er egentlig den skjønneste, hva er skjønt, og med hvilket blikk observerer vi? Utstillingen løfter frem kunstverk som gir oss et bredt blikk på verden, både lokalt og globalt, sett med kunstnernes ulike syn. Mens noen finner skjønnheten i naturen, finner andre den i hverdagslige og trivielle objekter eller i medmenneskers handlinger.
Utstillingen er støttet av Agder Fylkeskommune som tilrettelegger for et undervisningstilbud til regionens skoleelever gjennom Den Kulturelle Skolesekken (DKS).
Deltagende kunstnere: Morten Andenæs, Liv Blåvarp, Pia Eikaas, Kristin Evensen, Christina Leithe H., Christian Houge, Linn Pedersen, Pearla Pigao, Ahmed Umar
Velkommen til kunstnerpresentasjon på Bomuldsfabriken Kunsthall 3. september kl. 13.00 i konferansesalen i 3.etg.
Presentasjonen vil foregå på Bomuldsfabriken Kunsthall søndag 3. september kl. 13, varighet 45 min. Det vil deretter bli 10 min. pause før det blir mulighet for spørsmål og samtale. I etterkant blir det mulig å se galleriets utstillinger.
Arrangementet er gratis og følger vanlig inngangsbillett.
Kort om kunstneren:
Maleri var Astrid Mørland sitt hovedmedium fra 1975 og fremover mot 2000 tallet. Da begynte hun å arbeide med ulike medier parallelt, som maleri, kjoleinstallasjoner og tegning. Ofte har det handlet om samme tema, kjolen. En type bekledning. En kropps overflate. Nakenhet, ubehag, sårbarhet og beskyttelse. Kjolen har vært en matrise for utskiftbare substanser. Kroppen på samme måte. Fragmentert, oppdelt og med surrealistiske overflater.
Kunstnerens målsetting for hennes kunstneriske virke er å kunne omdanne aktuelle tema i samtiden, som det å verne om de sårbare. Det gjelder alt fra utsatte mennesker til utrydningstruede dyrearter. Verkene har referanser til den assosiative metoden for surrealisme. Innhold og tema er miljøspørsmål og det globale tapet av arter. Uttrykket synliggjør en hybrid sammensmelting av truede dyr. Mørland sin siste tegning Bien, og biekjolene setter fokuset på biens viktige rolle i økosystemet, der mytologiske landskap og eventyrets magi står i sentrum.
Siste utstillinger i 2023 var temautstillingen Viriditas, det mystiske i kunsten, på Tegnerforbundet Oslo, og på Grindeløda galleri, Pilartunet Knutegarden, Vartdal, og hennes verk var en del av gruppeutstillingen Bomuldsfabriken Kunstsamling. De siste årene har Mørland blant annet vært vist med separatutstilling på Haugar Kunstmuseum, Galleri Galleberg, Arendal Kunstforening og Arteriet, Kristiansand. Astrid Mørland er innkjøpt av Haugar Kunstmuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Bomuldsfabriken og Oslo Kommunes Kunstsamling.
I forbindelse med Arendalsuka arrangerer Bomuldsfabriken kunsthall panelsamtalen Fra Alta til Fosen – menneskerettigheter, naturvern og kunst, tirsdag 15.august kl.18-19, auditoriet Arendal bibliotek.
Panelsamtalen blir arrangert i kontekst av den aktuelle utstillingen Per Adde – Fjellet tegnet seg mot himmelen. Denne retrospektive minneutstillingen er den største visningen som hittil har funnet sted med en av Nord-Norges fremste kunstnere: Per Adde. Utstillingen presenterer et mangfoldet og utviklingen i Adde sitt kunstnerskap, fra tidlig 1950-tall og frem til hans død i 2020. Adde var gjennom hele sitt liv en forkjemper for naturvern, en fagperson i kunstfeltet og en viktig talsperson for samenes kultur og rettigheter. Han var blant annet sentral i kampen mot utbyggingen av Alta-Kautokeino-vassdraget og folkeaksjonen mot vannkraftutbyggingen i SaltfjellSvartisen–området.
Deltagere: Gytis Blazevicius, nestleder for NU (Natur og Ungdom) Silje Karine Muotka (Elle-Rávnná Eli Silje Karine), president ved Sametinget Liv Brissach, kunsthistoriker og kurator Anders Sunna, kunstner
Moderator/ordstyrer: Inger Mokkelbost Haug, Emeritus, Associate Professor v/Høgskolen i Innlandet
Arrangementet er gratis. Åpent for alle. Ingen påmelding.
Vi starter kl. 13.00 med en liten omvisning i utstillingen FJELLET TEGNET SEG MOT HIMMELEN av Per Adde, før vi går videre til verkstedet i 3.etasje.
Adde arbeidet i et ekspresjonistisk billedspråk med fokus på fjellets fargenyanser og atmosfære. Med inspirasjon fra utstillingen skal vi male former, farger og bevegelse.
Drop-in på verkstedet i tidsrommet 13.30-16.00.
Inngang Bomuldsfabriken kunsthall koster nå kr 90 for voksen, honnør/student kr 45, barn gratis. Omvisning og verksted inngår i inngangsbilletten.
Opplegget er tilrettelagt for alle aldre. Barn må komme i følge med voksne. Store og små er hjertelig velkommen!
Velkommen til åpning av ny utstilling i Cotton Club – galleriet av de unge for de unge på Bomuldsfabriken kunsthall.
Avtrykk er et fordypningstilbud ved Arendal Kulturskole i samarbeid med Bomuldsfabriken Kunsthall og UKM (ung kultur møtes), hvor ungdommer mellom 13–18 år har fordypet seg i en valgt kunstform innenfor visuell kunst. De har blitt veiledet av profesjonelle kunstnere over 3 workshops. Elevenes arbeid blir nå stilt ut på Bomuldsfabriken Kunsthall i deres ungdomsgalleri Cotton Club.
Deltagere:
Josefine Legind Hersel
Susanne Jacobsen Antonsen
Francheska Jash Johansen
Jens Aase
Aleksandra Kalnaityte
Emil Jakob Huber
Antoni Elnes
Alexander Qu Lyngroth
Edith Stensrud Slotta
Daiyan Zhou
Zeng Zhirui
Julius Ribokas
Matilde Myhren Gundersen
Mentorer/Kunstnere:
Vilde Eskedal, Jo R. Abusland, Roald Andersen, Regien Cox og Sedir Zunic
Jon S. Lunde (f.1977) er utdannet innenfor elektronisk musikk, men grunnleggende autodidakt som kunstner. Han har gjort seg bemerket i Kristiansand gjennom en rekke samarbeid og soloprosjekter siden årtusenskiftet, og hans arbeider er vist på blant annet Kristiansand Kunsthall, Agder Kunstsenter og Punkt-festivalen. Lunde kommer fra Otta i Gudbrandsdalen, men har bodd på Sørlandet siden 2003.
Jon S. Lunde om sin kunstnerpresentasjon:
Ordet Abrakadabra betyr “jeg skaper mens jeg snakker”. Jeg vil bruke min presentasjon på Bomuldsfabriken til å skape – kanskje erkjennelse hos meg sjøl, kanskje nye tanker, kanskje total forvirring. Det er en sjanse å ta, men den må tas. Jeg har mye å si, men vil heller ikke si for mye. Jeg vil prøve å skape en økt klarhet omkring mitt eget kunstnerskap, som ofte føles uklart for meg sjøl. Nøste i noen tråder, filosofere, tenke høyt. Jeg vil se tilbake på ting jeg har gjort, tegne og forklare, snakke om hvor jeg er akkurat nå, og ikke minst se framover mot mitt neste prosjekt. En del av presentasjonen vil handle om hvordan jeg arbeider med det som skal bli en ny utstilling, og la publikum ta del i det kaoset som er min indre kreative prosess – og ytre teknologiske tilstrebelser. Jeg vil snakke om hvordan det har vært å skifte fokus fra musikk til kunst, og gi perspektiver på opplevelsen av en slags kunstnerisk hjemløshet.
Mitt kunstnerskap er preget av et nærmest patologisk behov for å prøve nye ting. Man kan se det som ubesluttsomhet, eller nysgjerrighet. Dette har ført til at jeg har jobbet med musikk, lydinstallasjon, performance, tekst, video, grafikk og mer, og det er mye jeg fortsatt har lyst til å utforske. Teknologi har vært og er en fellesnevner; fascinasjonen for verktøy og maskiner. Metodikken er forskjellig fra prosjekt til prosjekt, men dialogen med teknologi er alltid et element. Jeg ønsker å skape åpne, underlige verker uten tydelig moral eller budskap. Tanken er at dersom estetikken er tilstrekkelig ladet av min forutgående prosess, min underbevissthet, forskning, metafysikk og historie, så vil resultatet bli interessant. Det er iallfall et ideal jeg kan strekke meg etter.
I forbindelse med utstillingsåpningen av Per Adde – Fjellet tegnet seg mot himmelen lørdag 17.juni, blir det konsert med Mari Boine søndag 18.juni kl.13 på Bomuldsfabriken i 2.etg. Billetter vil bli lagt ut mandag 12. juni. Det er totalt 80 sitteplasser og 20 ståplasser, det er ikke setenummerering og sitteplassene må prioriteres til eldre. Dørene åpner 12:30.
Siden debuten for over 30 år siden har hun levert en helt utrolig innholdsrik diskografi, og spredd vår felles kulturarv over hele verden. Hun har også (mildt sagt) blitt hedret for dette – med bøtter og spann med Spellemannspriser (inkludert hedersprisen), Rockheim Hall of Fame, Nordisk Råds Musikkpris, Samerådets Ærespris, Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, Ole Vig-prisen, Finmark Fylkes Kulturpris, Anders Jahre’s Kulturpris, æresdoktorat, utnevnt til statsstipendiat og mye mer – en liste som kan ta pusten fra de fleste.
Mari Boine skaper musikk i grenselandet mellom samisk og annen folkemusikk, rock og jazz, og leverer live-opptredener som kan ta pusten far alle og enhver, i trio- eller fullt band format.