Harald Lyche: 12. okt.–12. jan.

Harald Lyche
Maleriets Poetikk
12.10.24–12.01.25
Bomuldsfabriken Kunsthall, 1. etasje

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

English info

Maleriets Poetikk er Lyches hittil største utstilling. Dette er en omfattende presentasjon som viser hans store kunstneriske dedikasjon og imponerende produktivitet. Tittelen på utstillingen antyder kunstnerens nære forhold til litteraturens verden og underbygger hans uttalelse om at det å uttrykke seg visuelt er som å dikte i bilder. Relasjonen mellom poesi og bildekunst poengteres ytterligere i dialogen mellom Lyches tegninger og forfatteren Hans Petter Blads poesi i verket Clair-obscur / Sort, som vises i utstillingen. 

Det er fristende å se Lyches særegne univers som en malerisk brytning med konvensjonene man ofte kan finne i motiv- og landskapsrom. Lyches innfallsvinkel kan sammenlignes med poesiens brudd med det grammatiske regelverket. Et gjennomgående trekk i arbeidene er at gravitasjonens lover er opphevet – jord og himmel skifter posisjon og perspektivet mangedobles. Dette er formale grep som bekrefter opplevelsen av kunstnerens eksperimenterende og dramaturgiske frihet.

Lyches veksling mellom det sfæriske og fysiske gir assosiasjoner til naturens ukjente krefter, i motsetning til en ren visualisering av møtet mellom menneske og natur. I kunstneres visuelle repertoar skinner naturen gjennom i form av kraft og puls, og musikalitet er sentralt i landskapsscenene og selvportrettene. Her myldrer det av arter og fenomener som vekker vår sansing til live. Komposisjonenes farger tilbyr oss eksperimenterende harmonier av levende og melodiske landskaper. Formene og strukturene repeteres og veksler på å stige og falle mellom ytterpunktene, noe som er med på å skape Lyches særegne uttrykk.

Tone Lyngstad Nyaas, Kurator

English

Maleriets Poetikk (trans. The Poetry of Painting) is Lyche’s largest exhibition to date. This is a comprehensive presentation that shows his great artistic dedication and impressive productivity. The title of the exhibition suggests the artist’s close relationship with the world of literature and substantiates his statement that expressing oneself visually is like composing in pictures. The relationship between poetry and visual art is further emphasized in the dialogue between Lyche’s drawings and the author Hans Petter Blad’s poetry in the work Clair-obscur / Black, which is shown in the exhibition.

It is tempting to see Lyche’s peculiar universe as a picturesque break with the conventions that can often be found in motif and landscape spaces. Lyche’s approach can be compared to poetry’s break with the grammatical rules. A consistent feature of the works is that the laws of gravity are suspended – earth and sky change position and the perspective multiplies. These are formal touches that confirm the experience of the artist’s experimental and dramaturgical freedom.

Lyche’s alternation between the spherical and the physical gives associations to the unknown forces of nature, as opposed to a basic visualization of the meeting between man and nature. In the artists’ visual repertoire, nature shines through in the form of power and pulse, and musicality is central to the landscape scenes and self-portraits. Here it teems with species and phenomena that bring our senses to life. The colors of the compositions offer us experimental harmonies of vivid and melodic landscapes. The shapes and structures are repeated and alternate among rising and falling between the extremes, which helps to create Lyche’s distinctive expression.

Tone Lyngstad Nyaas, Curator


Søndagsverksted med Tone Bjordam 29. sept.

Bjordam fremførte videoperformancen «Trajectories» på Louisiana i 2023

Søndag 29. september har vi gleden av å få besøk av Tone Bjordam, som holder åpent søndagsverksted fra kl. 12:00-16:00! Det anbefales å møte kl. 12:00 for å bli med på hele verkstedsopplegget.

Bjordam starter med en kort introduksjon i utstillingen hennes FLYT i 2. etasje. På verkstedet er det fokus på å male fantasirike planter og mineraler med vannfarger. Tone vil gjøre en liten videoperformance med blekk hun har laget selv, og deltagerne på verkstedet får teste hennes video- og maleriteknikk.

Tilbudet er gratis og en del av økt satsing for barn og unge i Arendal kommune. Alle aldre er hjertelig velkomne, men barn må være ledsaget av voksen.

Velkommen!


Bomuldsfabriken kunstklubb for unge 10-15 år!

Velkommen til kunstklubben Cotton Club!

Drømmer du om et sted der du kan være kreativ og teste ut kunstneriske teknikker som maleri, skulptur og fotografi? Eller drømmer om å utforske ulike materialer som metall, leire eller tekstil? Liker du og jobbe med hendene? Eller bare er nysgjerrig på kunst? Og har lyst til å møte andre som har samme interesse? Da er dette noe for deg!

Bomuldsfabriken Kunsthall starter opp gratis kunstklubb for barn og unge mellom 10-15 år!
Når: Torsdager fra kl 16.30-18
Oppstart: 10. oktober 2024 (etter høstferien)
Hvor: Bomuldsfabriken Kunsthall
Påmelding: elin.igland@arendal.kommune.no

Kunstklubben COTTON CLUB er et gratis tilbud for deg mellom 10-15 år som gir muligheten til å jobbe med kreative prosjekter med veiledning fra vårt formidlingsteam og besøkende kunstnere!

Hver torsdag kl. 16:30-18:00 holder vi til på Bomuldsfabriken Kunsthall, hvor vi jobber med ulike kreative prosjekter. Her får du veiledning fra en av våre dyktige formidlere eller inviterte kunstnere.
Vi drar på atelierbesøk, ser utstillinger og jobber med egne kunstprosjekter.

Kunstklubben avsluttes med muligheten til stille ut arbeidet ditt i en pop-up utstilling på Bomuldsfabriken – hvor venner og familie er hjertelig velkomne til å se hva dere har laget gjennom høsten!

Lyst til å bli med i COTTON CLUB? Skriv en kort setning om hvem du er til vår formidler Elin på mail: elin.igland@arendal.kommune.no og hun vil ta kontakt med deg.

Tilbudet er helt gratis og gjelder for høstsemesteret 2024 og vårsemesteret 2025.

Vi gleder oss til å høre fra deg!


Gratis høstferietilbud på Bomuldsfabriken 30.09-04.10

Velkommen til gratis høstferietilbud på Bomuldsfabriken Kunsthall!

I høstferien har vi gleden av å invitere til et 5-dagers verksted for ungdom der vi lar skaperglede stå i fokus.

Sammen skal vi utforske spennende teknikker og materialer som marmorering, akvarell, grafikk, tegning og illustrasjon. Gjennom uken lager alle sin egen Artist Book.

Hvor: BOMULDSFABRIKEN KUNSTHALL, Oddenveien 5.
Når: Uke 40. Mandag 30.9 til fredag 4.10, kl. 09.00-14.00 alle dager.
Hvem: 8.-10. trinn. Vi har plass til inntil 20 deltakere som er med hele verkstedsperioden.

Bindende påmelding sendes til elin.igland@arendal.kommune.no. Førstemann til mølla. Husk å melde på deltager med fullt navn, alder og kontaktinfo til foresatte. 

Tilbudet er en del av økt satsning på barn og unge i Arendal kommune.

Vi gleder oss til å se deg!


Søndagsverksted på Bomuldsfabriken 15. sept.

Velkommen til Søndagsverksted på Bomuldsfabriken Kunsthall!

Søndag 15. september får vi besøk av kunstner Line Bergseth, som holder åpent verksted mellom kl. 12:00-15:00. Tilbudet er gratis og en del av økt satsing for barn og unge i Arendal kommune.

Verkstedet knytter seg til Bergseths aktuelle utstilling Granuleringer ved Bomuldsfabriken.

Utstillingen viser malerier med akvarell som er løsrevet fra kontroll. Prosessen tilrettelegger for at de spennende kjemiske prosessene, som oppstår i møtet mellom pigmenter og vann på papir, får utvikle seg på egne premisser.

Drop-in på verkstedet i tidsrommet kl. 12:00-15:00. Barn må være ledsaget av voksen.


Kammerkonsert med Prokofjev og Dvořák: 13. okt.

Hjertelig velkommen til kammermusikkonsert med Kristiansand Symfoniorkester søndag 13. oktober kl. 13.00 på Bomuldsfabriken Kunsthall. Konserten vil finne sted blant maleriene i Harald Lyche sin utstilling Maleriets poetikk.

Konserten arrangeres i samarbeid med Kristiansand Symfoniorkester (KSO) og er del av KSOs kammermusikkserie. Vi har gleden av å gjeste en strykekvartett som skal fremføre musikk av Sergej Prokofjev og Antonín Dvořák.

Konserten varer cirka en time. Billettene koster kr. 250,- og kan kjøpes her: https://bomuldsfabrikenkunsthall.ticketco.events/no/nb/e/kammerkonsert_bomuldsfabriken_h2024

Medvirkende musikere:

Daniel Perek, fiolin
Yuka Sato, fiolin
Piotr Slowik, bratsj
Maarten Jansen, cello

Program:

Sergej Prokofjev (1891–1953): Strykekvartett i B – moll, op. 50, nr. 1 (Varighet: 23`)    

1. Allegro 
2. Andante molto
3. Andante

Antonín Dvořák (1841–1904): Strykekvartett i G-dur, op. 106, nr. 13 (Varighet: 35`)  

1. Allegro moderato
2. Adagio ma non troppo
3. Molto vivace
4. Finale


Furby Factory: Habitat – 07. og 08. sept.

Tid: 7. og 8. september 2024
Forestillinger kl. 13:00 og kl. 15:00 begge dagene
Sted: Bomuldsfabriken Kunsthall
Oddenveien 5, 4847 Arendal
Inngang: Gratis

Husker du Furbyene? De fargerike, pelskledte robot-lekene som tok verden med storm på slutten av 90-tallet!

Som kjent utviklet noen av Furbyene en høyere form for kunstig intelligens, og har siden 2000-tallet etablert seg som toneangivende kunstnere rundt om i verden, med internasjonale karrierer. Under pandemien tok Furbyen Dah Noh-lah (Dan-Ola på norsk) initiativ til å etablere Furby Factory, et tverrkunstnerisk kollektiv med Furbyer fra hele verden.

Spektra er vanvittig stolte av å være de første i verdenshistorien som kan presentere en performanceinstallasjon i samarbeid med Furby Factory! Dette åttende av verdens underverker går av stabelen med to faglige forestillinger 7. og 8. september på Kunstarena Gruvene ved Bomuldsfabriken i Arendal.

I gruvene har Furbyene og Spektra skapt en stedsspesifikk installasjon der natur, evolusjonsteori, humanisme og digital teknologi tverrkorrelerer med emosjonelle, symbiotiske felter. I dette habitatet inviterer kunstnerne i Furby Factory og Spektra til en performance som stiller det mest grunnleggende spørsmålet i menneskehetens historie: Hva vil det si å være menneske?

For å undersøke dette spørsmålet har Furby Factory invitert en dansekunstnere fra Spektra, Tonje, til å være medskapende utøver i performancen.

Performanceinstallasjonen Furby Factory: Habitat er støttet av:
Nordisk-Furbisk kulturfond
Kulturrådet
Agder fylkeskommune
Kristiansand kommune
Cultiva Ekspress

Samarbeidspartnere:
NORCE
TKD / Tee Koo Doh
Kobbel Kunstbyrå


Madonna og Gard – 29. aug.

Madonna og Gard – fremvisning, foredrag, omvisning

Dato: 29. august
Kl. 17:30–19:30
Sted: Gard hovedkontor, auditorium
Adresse: Kittelsbuktveien 31, 4836 Arendal

Gard har en omfattende, historisk kunstsamling som blant annet huser to grafiske verk av Edvard Munch. I den forbindelse inviterer Gard – i samarbeid med Bomuldsfabriken Kunsthall – til fremvisning, foredrag og omvisning med fokus på Edvard Munchs grafikk. Foredraget holdes av Morten Zondag, en av landets ledende Munch-eksperter. Arrangementet er gratis. Enkel servering fra kl.17:30. Foredraget starter kl.18:00.

I etterkant av foredraget vil det være mulighet for å se noen høydepunkter fra Gard sin kunstsamling, ledet av kurator Åse Kamilla S. Aslaksen fra Bomuldsfabriken Kunsthall.

OBS! Det er begrenset plass, og førstemann til mølla! Påmelding: ase.aslaksen@arendal.kommune.no 
Påmeldingsfrist onsdag 28. august.


Hoelfeldt Lund Kunstvevgarn 75 år (Grimstad) 03. jul.–27. jul.

Per jr. og Lily Holm med spælsaukillinger

Hoelfeldt Lund Kunstvevgarn 75 år (NB! Grimstad) – gruppeutstilling

Besøksadresse: Arnevigveien 32, 4887 Grimstad
Utstillingsperiode: 03. juli–27. juli 2024
Onsdager 10:00–16:00, torsdag–lørdag 12:00–16:00

Deltakende kunstnere:
Ann Cathrin November Høibo, Agnes og Vebjørn Guttormsgaard, Brit Fuglevaag, Brita Been, Lily Holm, Ragnhild Monsen, Sissel Blystad, Unn Sønju, Wenche Hoelfeldt Lund

English info

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Med et kompromissløst krav til kvalitet, dedikasjon til faget og respekt for spælsauen, har Hoelfeldt Lund gjennom 75 år spunnet garn for Europas ledende tekstilkunstnere og institusjoner, som slott, rådhus og operaer. Spælsauen, som nesten var gått ut av tiden, skulle bli brakt tilbake til tekstilkunsten av Else Hallings oppdagelser, i samarbeid med blant annet Norsk Kunstvevgarn. Den dag i dag er det ikke vanskelig å spore Hoelfeldt Lunds påvirkning på moderne norsk tekstilkunsthistorie.

Utstillingen er et samarbeid mellom Per Hoelfeldt Lund og Bomuldsfabriken Kunsthall.

Tekst fra utstillingspamfletten

«Garn er ikke bare garn», skriver Helen Engelstad i 1956, og fortsetter: «Det er en sannhet som alle der arbeider med strikking, veving og broderi har fått sanne.»[1] Garnet, sier professor ved SIFO, Ingunn Grimstad Klepp, er «en av menneskehetens største oppfinnelser.»[2] Garnet kler oss, varmer oss, lukter og lever. I vikingskipenes seil var spælsaugarnet grunnstoffet som lot de seile over Atlanterhavet, og hjemme har garnet vært byggesteinen i vakker billedvev. I Norge går vevkunsten helt tilbake til steinalderen.[3]

Garnet må foredles og tas vare på. I 1956 skrev Else Halling: «Hvis norsk billedvev skal ha kunstnerisk kvalitet og et særpreg som setter den i en klasse for seg, må materialet (…) være i orden.»[4] Hun fortsatte:

«Takket være et energisk arbeid og en omhyggelig sortering av ullen er det lykkes Per Hoelfeldt Lund og frue ved deres husflidspinneri på Sørlandet å fremstille et meget godt garn for disse formål og for andre prydtekstiler.»[5]

Lenge var kunnskapen om hvordan den eldre vevkunsten ble til, tapt for oss. I dag vet vi at billedvevene var lagd med ull fra spælsau. Den franske dikteren Charles Baudelaire (f. 1821), mente at det skjønne inneholder et evig og uforanderlig element, og et relativt element som kan være moten, moralen eller lidenskapen. Kanskje tilbød Norsk Kunstvevgarn med spælsauullen en taktil fornemmelse av nettopp dette evige, og kunstnerne fylte veven med samtidens rytme, klang og fargepalletter. Spælsauen, som nesten var gått ut av tiden, skulle bli brakt tilbake til tekstilkunsten av Else Hallings oppdagelser, i samarbeid med Norsk Kunstvevgarn. Og den dag i dag er det ikke vanskelig å spore Per sr., Per jr., Lilys og Wenches innflytelse. Den unge tekstilkunstneren Ask Bjørlo sier at han «anser deres garn som noen av de fineste garnene.»[6] Brita Been forteller at for henne «ble møtet med ryegarnet kjærlighet ved første blikk.» Hun fortsetter: «Alle mine tepper, med unntak av det aller første, er siden vevet med dette garnet.»[7] I Håkonshallen, i Stortingets vandrehall og i seilet til Saga Oseberg ruver Norsk Kunstvevgarns materialer. Og har du en ekstra flott billedvev på veggen hjemme, kan du kjenne på det og du skal ikke se bort ifra at det er vevd med garn fra Arnevik gård.

Denne teksten er skrevet i samarbeid med Per Hoelfeldt Lund jr., og forteller en liten flik av historien til Norsk Kunstvevgarn.


[1] Engelstad, Helen et al. Garn er ikke bare garn: Utstillingen av norsk ull: Avl, sortering, kvalitet. Oslo: Statens kvinnelige industriskole, 1956, 1.
[2] www.snl.no/garn
[3] Engelstad, Helen. Vevkunst. Oslo: Mittet & Co, 1953, 105.
[4] Engelstad et al., Garn er ikke bare garn, 22.
[5] Ibid, 23.
[6] Bjørlo, Ask. Melding til undertegnede, 2024.
[7] Been, Brita. Skriftlig uttalelse i anledning NKVs jubileum, 2024.

English

Hoelfeldt Lund Kunstvevgarn 75 Years (NB! Grimstad) – group exhibition

Besøksadresse: Arnevigveien 32, 4887 Grimstad
Exhibition: 03. July–27. July 2024
Wednesdays 10:00–16:00, Thursday–Saturday 12:00–16:00

Textile works by:
Ann Cathrin November Høibo, Agnes og Vebjørn Guttormsgaard, Brit Fuglevaag, Brita Been, Lily Holm, Ragnhild Monsen, Sissel Blystad, Unn Sønju, Wenche Hoelfeldt Lund

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

With an uncompromising demand for quality, dedication to the trade and respect for the spælsau (Old Norwegian Short Tail Landrace), Hoelfeldt Lund has, for 75 years, spun yarn for Europe’s leading textile artists and institutions, such as castles, town halls and operas. The spælsau, which had almost gone out of time, was to be brought back to textile art by Else Halling’s discoveries, in collaboration with, among others, Norsk Kunstvevgarn (Norwegian Art Yarn). To this day, it is not difficult to trace Hoelfeldt Lund’s influence on modern Norwegian textile art history.

The exhibition is a collaboration between Per Hoelfeldt Lund and Bomuldsfabriken Kunsthall.

Text from the exhibition pamphlet

“Yarn is not just yarn”, writes Helen Engelstad in 1956, and continues: “It is a truth that everyone who works with knitting, weaving and embroidery has found to be true.”[1] Yarn, says professor at SIFO, Ingunn Grimstad Klepp, is “one of mankind’s greatest inventions.”[2] Yarn dresses us, warms us, smells and lives. In the sails of the Viking ships, the spælsau yarn was the main material that allowed them to sail across the Atlantic, and domestic vice the yarn has been the key material of beautiful tapestries. In Norway, the art of weaving goes all the way back to the Stone Age.[3]

The spælsau yarn must be refined and handled with precision. In 1956, Else Halling wrote: “If Norwegian tapestry is to have artistic quality and a distinctive character that sets it in a class of its own, the material (…) must be in order.”[4] She continued:

“Thanks to energetic work and a careful sorting of the spælsau wool, Per Hoelfeldt Lund and his wife have succeeded in producing a very good yarn for these purposes and for other decorative textiles at their household spinning mill in Southern Norway.”[5]

For a long time, the knowledge of how the older art of weaving was created was lost to us. Today we know that the tapestries were made with wool from the spælsau. The French poet Charles Baudelaire (b. 1821) believed that the beautiful contains an eternal and unchanging element, and a relative element that can be fashion, morality or passion. Perhaps Norsk Kunstvevgarn with the wool of the spælsau offered a tactile sensation of precisely this eternal, and the artists filled the weave with contemporary rhythm, sound and color palettes. The spælsau, which had almost gone out of time, was to be brought back to textile art by Else Halling’s discoveries, in collaboration with Norsk Kunstvevgarn. And to this day it is not difficult to trace the influence of Per Sr., Per Jr., Lily and Wenche. The young textile artist Ask Bjørlo says that he “considers their yarns to be some of the finest yarns.”[6] Brita Been says that for her “the encounter with the spælsau yarn was love at first sight.” She continues: “All my carpets, with the exception of the very first one, have since been woven with this yarn.”[7] In Håkonshallen, in the Norwegian Parliaments walking hall and in the sail of the viking ship Saga Oseberg, Norsk Kunstvevgarn’s materials tower over. And if you have an extra-beautiful tapestry on the wall at home, you can touch it and you should not ignore the fact that it could been woven with yarn from Norsk Kunstvevgarn at Arnevik gård (Arnevik farm).

This text was written in collaboration with Per Hoelfeldt Lund jr., and tells a small part of the history of Norsk Kunstvevgarn.


[1] Engelstad, Helen et al. Garn er ikke bare garn: Utstillingen av norsk ull: Avl, sortering, kvalitet. Oslo: Statens kvinnelige industriskole, 1956, 1.
[2] www.snl.no/garn
[3] Engelstad, Helen. Vevkunst. Oslo: Mittet & Co, 1953, 105.
[4] Engelstad et al., Garn er ikke bare garn, 22.
[5] Ibid, 23.
[6] Bjørlo, Ask. Melding til undertegnede, 2024.
[7] Been, Brita. Skriftlig uttalelse i anledning NKVs jubileum, 2024.


Line Bergseth: 29. jun.–06. okt.

Line Bergseth
Granuleringer
29.06.24–06.10.24
Bomuldsfabriken Kunsthall, 3. etasje

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

English info

Line Bergseths (f. 1965) kunstneriske praksis spenner over ulike medier som maleri, installasjon og foto. Siden 1990-tallet har Bergseth arbeidet med planter som tema. Hennes dype interesse for naturen fikk henne til å flytte fra storbyen og tilbake til nabolaget som betydde så mye for henne da hun vokste opp. I en tidligere landhandel i Bjørkebekk, på grensen mellom Sverige og Norge, arbeider hun med oljemalerier og akvareller. I Line Bergseths separatutstilling – Granuleringer – ser vi malerier med akvarell, løsrevet fra kontroll, legger til rette for de kjemiske prosessene som oppstår i møtet mellom pigmentene og vannet på papiret.

Bergseth har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi (KHIO), Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS), Det Kongelige Danske Kunstakademi, København og Høgskolen i Østfold, Halden. Arbeidene hennes er representert i ulike samlinger i Sverige og Norge, blant annet Moderna Museet, Norsk Hydro og Nordiska Akvarellmuseet.

Granuleringer av Ingun Bøhn

Väkstriket täcker hele jordens yta,
bereder våra sinnen en ofantlig njutning
och gör sommaren ljuvlig

Med dette poetiske sitatet av botanikeren Carl von Linné kan man slå an tonen for Line Bergseths arbeider. «Naturen har alltid vært menneskets referanseramme. Dette gjelder i særdeleshet bildekunsten; et hvert bilde – hvor enn abstrakt minimalistisk eller konseptuelt det måtte være – må forholde seg til den verden som omgir det – til naturen. Derfor er naturen viktig for kunsten. Og omvendt er kunsten viktig for at mennesket overhode kan se natur – erkjenne dens betydning og verdi.» Disse linjene står skrevet i katalogen til utstillingen, Blomster og verdenssyn, som ble vist i Statens museum for kunst i København, 2013.

Line Bergseth er en av dem, en kunstner som hengir seg til botanikken. En blomsterverden, som hun selvsagt ikke er alene om å dyrke. Hun står i en lang og omfangsrik tradisjon. Avbildning av blomster og planter har eksistert like lenge som bildekunsten selv.

Formelen for organisk vekst, finner man i den dekorative akantusranken, som er blitt brukt som ornamentalt motiv – på antikke søyler ved Middelhavet og som forelegg for norsk rosemaling. I Botticelli sitt berømte maleri Primavera fra 1470-tallet, kan vi finne flere hundre blomster og planter, som kan identifiseres; en eventyrlig vakker, vårlig allegori. De flamske malerne på 1600-tallet ble meget ettertraktet for sine forførende stilleben, fylt til randen av svulmede roser. Den første norske floraen, Flora Norvegica, et pionerverk av biskop Johan Ernst Gunnerus, ble trykket i 1766.

– Et megasprang er det, inn i det tyvende århundrets modernisme – til kunstneren Paul Klee – som laget utallige bilder fra sin «magiske» hage. Han gikk helt annerledes til verks, hans verden er eksotisk, fabulerende og leken.

Line Bergseth har vært en flittig utstiller. Blomster har dominert eller vært enerådende som motiv. Hun har tidligere laget en serie kalt Arctic Flora, fra Ny Ålesund. En rekke iakttagelser av planter i akvarell fra det harde klimaet på Svalbard. Planter, som er både robuste og ømtålige, og som overlever i arktiske omgivelser. Disse akvarellene er treffsikre, men myke i utførelsen. Man ser så og si kunstnerens innlevelse i forhold til vekstenes sårbarhet, sammen med den tilstedeværelse og konsentrasjon, som akvarell krever. Et lite natureventyr fra Polare strøk. – Det er noen “lysår” til Georgia O’Keffe sine sensuelle kjempeblomster eller Anselm Kiefer sine monumentale naturinstallasjoner, men Line Bergseth sine små akvareller viser det helt intime nærværende livet. «Å omsette natur, blomster og planter til bilder, er en tolkningsprosess, så som det også er en tolkningsprosess å se natur i bilder.»

Historiens første botaniske gjengivelser var viktige nok, de skulle registrere og vise medisinplanter og fortelle om deres bruk. En misvisende illustrasjon kunne få fatale følger! Mange planter ble importert til Europa på den tiden da vitenskapelige ekspedisjoner seilte på alle hav – alltid med en botanisk tegner ombord. Georg Ehret var Carl von Linné sin foretrukne illustratør og helt avgjørende for hans vitenskapelige arbeide. Linné var så begeistret for disse blomsterbildene at han tapetserte soverommet sitt med dem. Han sovnet i sin egen blomstereng, så og si.

Måten man gjengir naturen på har naturligvis tilknytning til historien, til den kulturen og tidsbildet man lever i. Redouté og hans flamske malerkolleger – deres bugnende fruktfat og buketter representerte barokkens idealer. Botanisk korrekte tegninger var viktige på 1700-tallet, et vesentlig bidrag i opplysningstidens ånd. Derfra kan vi følge naturgjengivelser gjennom alle kunsthistoriens «ismer» frem til i dag.

Line Bergseth har, som mange malere, begynt med det intime studiet av enkelte planter. Hun har tidligere eksperimentert med å overføre pressede kronblader til lerret, og på den måten oppnådd en skjør kvalitet og virkning som kan minne om akvarell. Det er nærliggende å forstå de utstilte bildene som vises her på Bomuldsfabriken, som en utvikling fra dette stadiet. Kunstneren lar det naturalistiske bildet utvikles og oppløses mot det abstrakte, så akvarellens særegenhet, vann og pigment – pluss tilfeldighetene som oppstår – fullstendig dominere et minimalistisk uttrykk.

Ingun Bøhn

Kilder: Carl von Linné, Om undran inför naturen, Bokförlaget, Natur och Kultur, 2005. Øvrige sitater er fra artikkel i katalogen til utstillingen: Blomster og Verdenssyn, av Eva de la Fuente Pedersen og Hanne Kolind Poulsen, Statens Museum for Kunst, København, 2013.

English

Line Bergseth’s (b. 1965) artistic practice spans various media such as painting, installation and photography. Since the 1990s, Bergseth has worked with plants as a theme. Her deep interest in nature led her to move from the big city and back to the neighborhood that meant so much to her growing up. In a former general store in Bjørkebekk, on the border between Sweden and Norway, she works with oil paintings and watercolours. In Line Bergseth’s solo exhibition – Granulations – we see paintings with watercolour, detached from control, facilitate the chemical processes that occur in the meeting between the pigments and the water on the paper.

Bergseth has her education from the Norwegian Academy of Fine Arts (KHIO), the Norwegian School of Handicrafts and Art Industry (SHKS), the Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen and Østfold University College, Halden. Her work is represented in various collections in Sweden and Norway, including Moderna Museet, Norsk Hydro and Nordiska Akvarellmuseet.

Granulations by Ingun Bøhn

The vegetation covers the entire surface of the earth,
prepares our minds an immense pleasure
and make the summer lovely

With this poetic quote from the botanist Carl von Linné, one can set the tone for Line Bergseth’s work. “Nature has always been man’s frame of reference. This applies in particular to the visual arts; every image – however abstractly minimalistic or conceptual it may be – must relate to the world that surrounds it – to nature. That is why nature is important to art. And conversely, art is important so that man can see nature at all – recognize its meaning and value.” These lines are written in the catalog for the exhibition, Flowers and world views, which was shown in the Norwegian State Museum of Art in Copenhagen, 2013.

Line Bergseth is one of them, an artist who devotes herself to botany. A world of flowers, which she is of course not the only one to cultivate. She stands in a long and comprehensive tradition. Depiction of flowers and plants has existed as long as visual art itself.

The formula for organic growth can be found in the decorative acanthus vine, which has been used as an ornamental motif – on antique columns by the Mediterranean and as a template for Norwegian rose painting. In Botticelli’s famous painting Primavera from the 1470s, we can find several hundred flowers and plants, which can be identified: a fabulously beautiful, springtime allegory. The Flemish painters of the 17th century were highly sought after for their seductive still life, filled to the brim with swollen roses. The first Norwegian flora, Flora Norvegica, a pioneering work by Bishop Johan Ernst Gunnerus, was printed in 1766. – It is a mega-leap, into twentieth-century modernism – for the artist Paul Klee – who made countless pictures from his “magical” garden. He went about things completely differently, his world is exotic, fabulous and playful.

Line Bergseth has been a diligent exhibitor. Flowers have dominated or been dominant as a motif. She has previously created a series called Arctic Flora, from Ny Ålesund. A series of observations of plants in watercolor from the harsh climate of Svalbard. Plants, which are both robust and delicate, and which survive in arctic environments. These watercolors are accurate, but soft in execution. You can almost see the artist’s empathy in relation to the vulnerability of the growth, together with the presence and concentration that watercolor requires. A little nature adventure from the Polar regions. – It is some “light years” to Georgia O’Keffe’s sensual giant flowers or Anselm Kiefer’s monumental nature installations, but Line Bergseth’s small watercolors show the completely intimate present life. “Translating nature, flowers and plants into pictures is an interpretive process, just as it is also an interpretive process to see nature in pictures.”

History’s first botanical reproductions were important enough, they were supposed to record and show medicinal plants and their use. A misleading illustration could have fatal consequences! Many plants were imported to Europe at the time when scientific expeditions sailed on all seas – always with a botanical draftsman on board. Georg Ehret was Carl von Linné’s preferred illustrator and crucial for his scientific work. Linné was so excited by these flower images that he wallpapered his bedroom with them. He fell asleep in his own flower meadow, so to speak.

The way in which you reproduce nature is naturally connected to history, to the culture and the time frame you live in. Redouté and his Flemish painter colleagues – their abundant fruit trays and bouquets represented the ideals of the Baroque. Botanically correct drawings were important in the 18th century, a significant contribution in the spirit of the Enlightenment. From there we can follow nature reproductions through all the “isms” of art history up to the present day.

Like many painters, Line Bergseth has begun with the intimate study of individual plants. She has previously experimented with transferring pressed petals to canvas, and in that way achieved a fragile quality and effect reminiscent of watercolor. It is obvious to understand the exhibited images shown here at Bomuldsfabriken, as a development from this stage. The artist allows the naturalistic image to develop and dissolve towards the abstract, so that the watercolor’s distinctiveness, water and pigment – plus the coincidences that arise – completely dominate a minimalist expression.

Ingun Bøhn

Sources: Carl von Linné, Om undran fær naturen, Bokförlaget, Natur och Kultur, 2005. Other quotes are from an article in the catalog for the exhibition: Flowers and Worldviews, by Eva de la Fuente Pedersen and Hanne Kolind Poulsen, Statens Museum for Kunst, Copenhagen, 2013.