Sommerjobb hos oss?

Vi søker tre personer til arbeid i sommer. Søk her!

Bomuldsfabriken Kunsthalls hovedvirksomhet er utstillinger, kunnskapsproduksjon, samlingsforvaltning og formidling av samtidskunst. Bomuldsfabriken Kunsthall skal arbeide for å øke forståelsen for og bruken av visuell kunst, i alle ledd av samfunnet. Bomuldsfabriken Kunsthall skaper rom for opplevelser, felleskap og personlig utvikling. Bomuldsfabriken Kunsthall gjør historier og kunnskap tilgjengelig gjennom bilder og det visuelle språket. Bomuldsfabriken Kunsthall arbeider for økt fokus på fantasi, kreativitet og skapertrang i befolkningen. Vi legger til rette for og stimulerer til økt kunstnerisk samhandling.

Bomuldsfabriken Kunsthall søker nå tre sommervikarer som kan inngå i vårt formidlingsteam. 

Arbeidsoppgaver

Som sommervikar hos Bomuldsfabriken Kunsthall skal du imøtekomme alle besøkende med et vennlig sinn og være høflig. Du har ansvar for å ønske velkommen, dele ut informasjon om de pågående utstillingene, Kunstarena Torbjørnsbu Gruver og huset. Som sommervikar hos oss må du se til at alt ser greit ut, holde orden og delta i forefallende oppgaver.
 
Vi søker vakter til både helg og ukedager fra ca. 15. juni til medio august. Størrelse på stilling avhenger av behov, timeantallet per uke vil derfor kunne variere. Det blir utarbeidet en vaktplan. Åpningstidene på Bomuldsfabriken Kunsthall er tirsdag til søndag kl. 12:00 -16:00 og langåpent torsdager fra kl. 12:00 -18:00. 

Kvalifikasjoner

Stillingen egner seg for deg som interessert i kunst, studerer kunstfag eller er kunstner.
Du må være utadvendt og kunne snakke med mennesker du ikke har møtt før. Du må beherske norsk eller engelsk muntlig, og det er en fordel om du også kan tysk, arabisk eller polsk.
Gode evner til å kommunisere, også på sosiale medier, vil vektlegges. 

Personlige egenskaper

Vi søker tre imøtekommende, serviceinnstilte, pålitelige og selvstendig personer med høy sans for medmennesker, kunst og formidling.
Du er imøtekommende og profesjonell, fleksibel og har stor lærings- og arbeidslyst. 

Vi tilbyr

Vi tilbyr et spennende arbeidsmiljø, gode kollegaer, trygge rammer og arbeidsplass i flotte omgivelser.
Lønn etter tariff.

Kontaktinformasjon

Kari Skippervold, Avdelingsleder kultur, +47 92466609

Arbeidssted

Nøkkelinformasjon:

Arbeidsgiver: Arendal kommune

Referansenr.: 4815918527
Stillingsprosent: 0%
Sommerjobb
Søknadsfrist: 31.05.2024

Kontaktperson for stillingen

Kari Skippervold

Avdelingsleder kultur

+47 92466609

Om bedriften

Vil du bli vår nye kollega? 

Arendal kommune vil være en attraktiv arbeidsgiver og en handlekraftig organisasjon. Vi er en viktig aktør i utviklingen av byen og kommunen. Vi løser viktige oppgaver for lokalsamfunnet og samfunnet vi lever i. Se filmen om vår arbeidsgiverstrategi.

Arendal kommune feiret 300 års jubileum i 2023 og har 3200 ansatte. Vi er vertskommune for Norges største demokratifestival Arendalsuka, vi arrangerer Norges eneste innovasjonskonferanse for offentlig sektor og vi jobber aktivt med FNs bærekraftsmål. 

Vi ser mangfold som en styrke. Vi vil ha medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Arbeidet skal preges av mangfold og våre medarbeidere skal gjenspeile Arendals befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion og etnisk bakgrunn. Arendal kommune er sertifisert som likestilt arbeidsgiver.

Vi jobber for heltidskultur og ansetter fortrinnsvis i hele stillinger.

I henhold til offentlighetslovens paragraf 25. gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlig, selv om søkeren har bedt om unntak fra offentlighet.

For stillinger som arbeider med barn og for ansatte som yter tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven må det foreligge tilfredsstillende politiattest.


Kunstarena gruvene

Kunstarena gruvene er åpen og klar for besøk. Vi holder stengt i vinterperioden, men er åpen til og med høstferien.

I tillegg til vanlig besøkende tar vi imot grupper og skoleklasser for omvisning. Ta kontakt med post@bomuldsfabriken.no for å avtale tid.

De 400 år gamle jerngruvene på Torbjørnsbu er fysisk tilknyttet Bomuldsfabriken Kunsthall med utgang til en 120 meter lang gangbane over gruvene.

Torbjørnsbu gruver var blant de viktigste i landet, men ble glemt og brukt som avfallsdeponi. Vi trekker dette mektige dagbruddet frem fra glemselen og skaper et nytt offentlig rom der publikum kan oppleve et kunst- og kulturlandskap.

Eldre kultur- og industrihistorie kombineres med nye kunstneriske uttrykk, og virker stedsdannende samtidig som det gir en ny bevissthet om stedet, kunsten og kulturhistorien. I tillegg til gruvene har vi montert diverse skulpturer og en lydinstallasjon av blant andre Bård Breivik, Maja Ratkje, Signe Solberg og Jan Håfstrøm.

Avtale omvisning: post@bomuldsfabriken.no


Bomuldsfabriken Kunsthall er 30 år, du er invitert til kake og kaffe!

23. april 1994 åpnet Galleri Bomuldsfabriken, den gangen med Sørlandutstillingen i 1. etg. I 30 år har Bomuldsfabriken Kunsthall gitt Arendalitter og tilreisende store kunstopplevelser, vært et møtested for kunstinteresserte og bidratt til økt forståelse for visuelle språket i vår samtid.

Det blir seks lags kake av @kakebakeri_pa_engene☕️
Toner i gruvene av saksofonist André Kassen 🎷 @andrekassen

Takket være gode bidragsytere og et knippe engasjerte personer har vi i 30 år hatt et solid senter for samtidskunst i østre del av Agder. Dette skal markeres på selveste dagen! 

Velkommen til en time i kunstens tegn! 

Design: Parabol.Studio


05. mai: Finissage i Temautstillingen 2024

Velkommen til finissage i utstillingen «Ned i gruvene, opp i skyene» søndag 5. mai kl. 14.00.

Finissage består av kuratoromvisning kl. 14:00, og høytlesning av kunstnere Siri Skjerve og Toril Redalen av deres kunstverk «The Art of Distant Future Earth» kl. 15:00.

Gratis inngang / Lett servering

Kuratoromvisning holdes av Johanna Zanon, kl. 14:00.

Johanna kuraterte Norske Kunsthåndverkeres Temautstilling 2024 sammen med Kari Skippervold og Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen. Gjennom verk fra 16 kunstnere og kunstnergrupper, utforsker utstillingen hvordan kunsthåndverk kan materialisere mulige virkeligheter. Samtalen holdes på norsk og engelsk.

Johanna Zanon (f. 1988, Toulouse) jobber som formidlingskurator i Norske Kunsthåndverkere, samt som selvstendig kurator og forsker. Hennes kuratoriske interesser inkluderer samtidens kunsthåndverk, spekulativ og interaktiv fiksjon, kunst- og moteteori, miljøhumaniora, arbeid, produksjon og kapitalisme. Hun har en doktorgrad i historie fra Universitetet i Oslo, et fransk diplom (tilsvarende MPhil) i curatorial studies fra École Nationale des Chartes i Paris og en MA i kunsthistorie fra École Pratique des Hautes Études i Paris. Hun er medlem av Norsk Kuratorforening og Kunsthistorisk forening.

Høytlesning av Siri Skjerve & Toril Redalens verk «The Art of Distant Future Earth», kl. 15, på norsk

Tekstverket The Art of Distant Future Earth tar dere med inn i en uoverskuelig framtid. En tid som menneskene, gjennom materialet som omgir dem, gjenopplever mer enn de oppdager. 

Siri Skjerve & Toril Redalen har begge BA i keramikk og MA i kunst fra det som i 2007 het Kunsthøgskolen i Bergen. Fra dette utgangspunktet har kunstnerskapene deres beveget seg i to ulike retninger, samtidig som prosjektene er tematisk tett forbundet. Tilfeldighetene har gjort at de nå deler utgangspunkt i et sted: Todalen, der Toril vokste opp og Siri bor i dag. Redalen og Skjerve har samarbeidet i flere år under tittelen Lines Made by Walking. I sine praksiser utforsker de henholdsvis materialene leire og hud, og i samarbeidet undersøker de blant annet om disse materialene kan forstås som bærere av en elastisk tid.

«Ned i gruvene, opp i skyene» er et samarbeid mellom Bomuldsfabriken Kunsthall og Norske Kunsthåndverkere. Les mer om utstillingen her.


Kunstnerpresentasjon: Bjørn Askefoss 16. juni kl. 13:00

Velkommen til kunstnerpresentasjon med Bjørn Askefoss! 

Søndag 16.05.24 kl. 13:00-14:30
Bomuldsfabriken Kunsthall, 3. etg.
Enkel servering. Gratis inngang.

Kunstkritiker Lotte Sandberg skrev i Aftenposten om Askefoss´ lydinstallasjon «Silent Music»; «Duse fotografier av steder i Paris skifter i takt med betrakterens bevegelser i rommet. Fra høyttalerne i Haugar Vestfold Kunstmuseums åttekantede rom strømmer «bylyd». Lydsporet i Bjørn Askefoss´ installasjon har røtter i den eksperimentelle musikkens bruk av omgivelseslyder og bidrar til verkets omsluttende opplevelse av urban kompleksitet,- et av høydepunktene i utstillingen «Byliv»-storbyens puls i kunsten». Sandbergs kritikk av lydinstallasjonen «Silent Music» redegjør presist for det kunstneriske slektskap til 60-tallets eksperimentelle lydkunst og konseptkunst. I installasjonen er stillhet, i en abstrakt betydning, et sentralt tema.

Bjørn Askefoss er utdannet skulptør ved Statens Kunstakademi i Oslo, har Kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, og Mastergrad fra University of Birmingham, UK. Han har en lang rekke utstillinger bak seg i inn- og utland. Askefoss er en av pionérene innen lydkunst her til lands. Den gangen fantes det ikke kulturell infrastruktur for lydkunst og han søkte å utvide sitt språk innen lyd ved å oppsøke lydmiljøene ved NOTAM i Oslo, senere ved IRCAM Centre Pompidou i Paris, DIEM i Århus, og CCRMA ved Stanford University, US og sist ved University of Birmingham, UK. Et sjelssettende møte var da Askefoss møtte kunstneren Lawrence Weiner og fikk anledning til å samtale med ham om det faglige. Askefoss ble da klar over lydkunstens selvfølgelige tilhørighet til billedkunstfeltet, og at urbane lyder i kunstrommet følgelig kan defineres som «Nonsite», med andre ord et bilde, en metafor for «Site».

Askefoss´ arbeide beveget seg i de tidligere år gradvis mot dette mantra: «Jeg har ingenting å si, sier det, og kaller det poesi». I senere arbeider forekommer det lyd, bilde og tekst i hans verker. Askefoss forsøker å stille sammen simultane virkeligheter, implisitt en referanse til stillhet. Lydens natur gjør at rommet hvor kunsten vises blir en integrert del av verket. Stillhet kommer naturlig inn som både en dempning av subjektivitet, og også dempning av tilhørighet til deler av kunsthistorien, eller kanskje ikke? Aleatorisk komposisjon, glitch, og fokus på mellommenneskelige forhold som kultur, universelle overganger og meningsbygging, samt geologisk struktur og konkrete offentlige urbane rom manifesteres som estetisk tilfang i kunstrommet.

Da mange av hans tidligere verker var stedsspesifikke og rombaserte, ønsker Askefoss å vise kunst i en form «skreddersydd» for presentasjon ved Bomuldsfabriken Kunsthall. To nye arbeider utformet for anledningen som en fire kapitlers Odyssé, altså diffusert lydkunst med tilhørende video etc, venter de fremmøtte. Kapittel tre inneholder et kunstnerisk samarbeide med kollega Fanni Sara Istenes i form av vokal lydkunst. Presentasjonen, som har fått tittelen «Culture Walk», varer i tre kvarter pluss påfølgende dialog og spørsmål. Med dette forsøker Askefoss å gjenskape og å formidle stemninger, ideer og erfaringer fra tidligere arbeider, og samtidig presentere visjoner til nyere verk.


Velkommen til lesesirkel 18. april

I samarbeid med Atelier Kunstnerforbundet og Norske Kunsthåndverkere inviterer vi til den andre utgaven av tre lesegrupper om fiksjon. Det er åpent å delta på én eller flere av lesegruppene, og man trenger ikke å ha deltatt tidligere – de er altså separate arrangementer.

Lesegruppen fungerer på den måten at gruppen leser, kommenterer og analyserer teksten når vi møtes. Du trenger altså ikke å ha lest teksten i forkant. Ingen forberedelse er nødvendig. Lesegruppen er åpen for alle (påmelding kreves), og vil i utgangspunktet bli holdt på engelsk. Teksten denne gang er Ursula Le Guin “The Carrier Bag Theory of Fiction” (1986) 2019, Ignota Books.

Lesegruppen holdes på Bomuldsfabriken Kunsthall 18. april kl. 12-14. Lesegruppen arrangeres i forbindelse med Norske Kunsthåndverkeres og Bomuldsfabriken Kunsthall sin utstilling om kunsthåndverk og fiksjon.

Tredje og siste lesegruppene vil foregå på Atelier Kunstnerforbundet torsdag 23. mai. Det er åpent å delta på én eller flere av dagene. 

Temautstillingen 2024 er kuratert av Johanna Zanon, Kari Skippervold og Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen. Atelier Kunstnerforbundet er kuratert av Martina Petrelli.

//////////////////////////////////////////////////////

In collaboration with Atelier Kunstnerforbundet and Norske Kunsthåndverkere, we invite you to the second edition of three reading groups on fiction. It is open to participate in one or more of the reading groups, and you do not need to have participated previously – they are separate events.

The reading group works in such a way that the group reads, comments and analyzes the text when we meet. You therefore do not need to have read the text beforehand. No preparation is necessary. The reading group is open to everyone (registration required), and will initially be held in English. The text this time is Ursula Le Guin “The Carrier Bag Theory of Fiction” (1986) 2019, Ignota Books.

The reading group is held at Bomuldfabriken Kunsthall on 8 April at 12-14. The reading group is organized in connection with the Norske Kunsthåndverkeres and Bomuldsfabriken Kunsthall’s exhibition on handicrafts and fiction.

The third and last reading groups will take place at Atelier Kunstnerforbundet on Thursday 18th April. It is open to participate on one or more of the days.

Norske Kunsthåndverkere’s Temautstilling 2024 is curated by Johanna Zanon, Kari Skippervold and Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen. Atelier Kunstnerforbundet is curated by Martina Petrelli.