FILMPROGRAM

 

 

Solo

Midt i en av Oslos handlegater på vestkanten ligger en liten frisør med navnet Solo, en drop-in salong for én kunde av gangen. Når frisøren ikke klipper kunder sitter han bakerst i lokalet og spiller fiolin. Kortfilmen Solo handler om en mann med kurdisk bakgrunn som drømmer om å leve av musikk.

 

Charlotte Thiis-Evensen (f.1968) er utdannet litteraturviter fra Universitetet i Oslo og har kunstutdannelse fra Statens Kunstakademi. Hun jobber til daglig som regissør i NRK. Som kunstner jobber hun blant annet med dokumentarisme innenfor foto, video og installasjoner. Thiis-Evensen har hatt flere separatutstillinger, blant annet ved Kunstnernes Hus, Vigeland-Museet, Lillehammer Kunstmuseum og Kristiansand Kunstmuseum. Hennes arbeider har blitt vist i en rekke gruppeutstillinger og filmfestivaler.

 

Norge | 2018 | Prores | 9 min

Director: Charlotte Thiis-Evensen
Photo: Carsten Aniksdal, Tor Willy Ingebrigtsen og Bjørn Frode Holmgren
Editing: Vårin Andersen
Script: Charlotte Thiis-Evensen
With: Meena Peshewa
Producer: Charlotte Thiis-Evensen

 

Oslo Forteller

Oslo Forteller er et portrett av Oslo og noen av dens innbyggere, representert ved byens hus og blokker.

 

André Chocron (f. 1985) har siden uteksaminering fra Den norske filmskolen jobbet med musikkvideo og reklamefilm i inn- og utland. Videoene hans har bl.a. skaffet tre nominasjoner til UK Music Video Awards, tre nominasjoner til Spellemannsprisen og to ganger vunnet Gullstolen for Beste Musikkvideo under Kortfilmfestivalen i Grimstad.

 

Norge | 2017 | DCP | 9 min

Director: André Chocron
Photo: André Chocron
Editing: André Chocron
Animation: André Chocron
Sound: Cathrine Hasselberg, Frekvens
Sound design: Odin Eggen Brække
Producer: Andrea Berentsen Ottmar

 

A place we call reality

En filmregissør opplever eksistensiell angst etter å ha fullført sin debutfilm og prøver desperat å finne mening med livet i Los Angeles.

 

Norge | 2018 | DCP | 14 min

Kristoffer Borgli (f. 1985) er en norsk filmregissør.

Director: Kristoffer Borgli
With: Kristoffer Borgli, Frank Yang, Jeff Goldblum
Producer: Kristoffer Borgli

 

Filmen vant kritikerprisen for beste kortfilm, utdelt av Norsk filmkritikerlag som begrunner tildelelsen slik:

Vinneren av Filmkritikerprisen er en visuelt leken fortelling om et evig aktuelt tema: vår leting etter mening i tilværelsen. Som samfunnskommentar balanserer filmen mellom humor og alvor, og retter et gåtefullt, men skarpt blikk mot samtiden. Uttrykket låner elementer av videoblogg og dokumentar, og har en frisk estetikk som kler tematikken godt. Filmskaperen kommenterer sin søken og sitt eget virke på selvironisk vis, og har en tydelig stemme, samtidig som filmen er allmenngyldig. Hva er «virkelighet» og hvordan finner vi den? Det gåtefulle målet antydes i tittelen. Filmkritikerprisen for Beste norske kortfilm går til A Place We Call Reality, regissert av Kristoffer Borgli​.

 

Little boy

Den 6. august 1945 oppsto en ny sol over Hiroshima. Tiden stoppet idet atombomben Little Boy detonerte.

 

Kristian Pedersen (f. 1980) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen og arbeider som formgiver og animatør for Mikrofilm AS i Oslo. Tidligere filmer i Grimstad: Norangsdalen (2011), Viva Zombatista (2011), Bokstavene (2011), Bølgeslag (2014), Pipene (2015) og Bøygen (2016).

 

Norge | 2018 | DCP | 5 min

Director: Kristian Pedersen
Photo: Kristian Pedersen, Torstein Nodland
Animation: Kristian Pedersen
Sound: Svenn Jakobsen
Production design: Kristian Pedersen
Producer: Tonje Skar Reiersen, Lise Fearnley

 

Blind dancer

Lisa, en blind bibliotekar fra Oslo, danser i hemmelighet mellom bokhyllene. Regissør Maria inviterer henne til å danse en duett med Said Gharbi, en profesjonell, blind danser i Molenbeek i Brussel. Blanding av fiksjon, pixillasjon og dokumentar.

 

Maria Lloyd (f. 1973) lager kortfilmer og har jobbet med film og visuelt teater i mange år. Hun har bakgrunn fra den internasjonale skolen Jacques Lecoq i Paris. Hennes siste kortfilm, Salt, ble distribuert og vist på NRK, SVT, YLE, BBC Arts og på mange internasjonale festivaler. Hun har flere nye filmprosjekter med produksjonsselskapet True Fiction i Oslo.

 

Norge | 2018 | DCP | 22 min

Director: Maria Lloyd
Photo: Harald Gunnar Paalgard
Editing: Magali Charrier, Maria Lloyd, Inge-Lise Langfeldt
Script: Maria Lloyd
Music: Erland Dahlen
Sound: Svenn Jakobsen
With: Hege Finnset Eidseter, Said Gharbi, m.fl.
Producer: Cecilie Bjørnaraa

 

 


NIDAROSDOMEN I NYE PERSPEKTIV – Gunnar Danbolt

 

 

Gunnar Danbolt (f. 1940) er professor i europeisk kunsthistorie ved Universitetet i Bergen. Danbolt har arbeidet mye med kunstteori og kunstpedagogikk, og er en aktiv formidler som har spredd kunnskap om kunst og kunstproblemer både i forelesninger og gjennom ulike medier. Han er også kjent for sin medvirkning i NRK P2s radioprogram “Kunstreisen” sammen med Nina Skurtveit. Han har skrevet en rekke bøker, bl.a. “Nidarosdomen, fra Kristkirke til nasjonalmonument” (1997). Danbolt ble i 2007 utnevnt til ridder 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats som kunstformidler.

 

 


GRANDE FINALE – konsert

 

 

Konserten er gratis og starter kl 15.  Velkommen!

 

LEMUR sier:

 

I 2010 holdt vi for første gang konsert i Bomuldsfabriken. Vi møtte et flott konsertlokale og et fantastisk engasjert og lydhørt publikum, og visste umiddelbart at vi ønsket å spille videre på ressursene og mulighetene som fantes her. Konsertserien PB1898 har vært arrangert siden 2011 som et møtepunkt mellom en kunsthall og et ensemble, hvor vi har fått kuratere program i sammenheng med Kunsthallens utstillinger. Med samarbeidet mener vi å ha utviklet en av Norges mest særegne konsertserier, hvor den kuratoriske praksis på bildekunst- og samtidsmusikkfeltet har vært kvalitativt sidestilt. Gjennom seriens sju sesonger har kremen av norske utøvere og tilreisende internasjonale artister presentert samtidsmusikk i alt fra solo- til ensembleformat.

 

Nå mener vi det er på tide å sende stafettpinnen videre og gi andre utøvere, kunstnere og miljøer muligheten til å utvikle denne virksomheten videre. Vi takker for oss med et bestillingsverk, en aldri så liten hyllest til Kunsthallen og dens leder og kurator, som takk for at vi har fått jobbe langsiktig og kreativt gjennom konsertserien.

 

På overflaten er verket en hommage til Bomuldsfabrikens leder og kurator, og en direkte konsekvens av samarbeidet mellom Lemur og Solberg, som sammen har utviklet prosjektet — og konsertserien — PB1898.

 

På et dypere, mer grunnleggende vis, viser verktittelen til den amerikanske komponisten Morton Feldmans praksis. Han brukte dedikasjoner som titler ved storparten av verkene i produksjonen hans fra 1975 og fram til han døde i 1987.

 

To underliggende fellestrekk binder disse to aspektene sammen på en sterkere måte: Tekstil- og vevkunst dukker jevnlig opp som referanser i Feldmans komposisjonsteknikk, og linken til Bomuldsfabrikens historie blir dermed åpenbar. På et materialnivå vil Lemur arbeide musikalsk med ulike vevteknikker, og bruker forskjellige konsepter for å flette sammen grupper og tråder av lydmateriale.

 

Verket er utviklet spesielt for Bomuldsfabrikens utstillingsrom, der en detaljert bruk av kunsthallens akustikk står sentralt. Blant annet vil akustikken påvirke hvordan musikerne er plassert i verket. Tenkningen om rom, akustikk og plassering er sentralt både i Lemurs kompositoriske praksis og ved kurateringen av konsertserien PB1898.

 

Verket vil dermed — både i valg av materiale, musikere og i romarbeid — symbolisere grunntanker i vårt samarbeid.

 

 


HUSET SPILLER – konsertprosjekt

 

 

Prosjekt: HUSET SPILLER
Konsertstart: Lørdag 27. oktober 2018 kl 13:00

Gratis inngang! Velkommen!

 

I vår tredje gjennomføring ønsker vi å fokusere på deltagernes forhold til en kunstnerisk prosess. Prosjektet Huset spiller! starter derfor med en workshop, hvor de unge sammen med et utvalg av de medvirkende kunstnerne får i oppgave å formulere spørsmål som prosjektet kan svare på. Disse problemstillingene blir bearbeidet av LEMUR og omsatt til repertoar, materiale, komponenter og kunstmøter som blir lagt til grunn for neste runde.

 

Som en overordnet føring ligger et ønske om å problematisere forhold mellom bruddstykker og helhet samt et ønske om å inkorporere LEMURs arbeid med romlige strategier i et større prosjekt. Den strukturelle inndelingen har så langt fordret at de ulike barne- og ungdomsgruppene har arbeidet hver for seg og med hver sine bestanddeler før de kommer sammen. En oppgave for kunstnerne i prosjektet vil derfor være å lage et verk som avslutter forestillingen, hvor hele huset og alle deltagerne spiller sammen.

Konsertprosjektet HUSET SPILLER samler barn, unge og profesjonelle kunstnere i et storstilt samarbeid i regi av musikerkollektivet LEMUR. Dette er tredje gang Bomuldsfabriken kunsthall og LEMUR inviterer til et kreativt møtepunkt, på tvers av kunstgrener og aldersgrupper.

 

Denne gangen møter vi danser og koreograf Siri Jøntvedt, bildekunstner Ellen Røed, komponistene Thorolf Thuestad og Jon Halvor Bjørnseth samt Lemurs Bjørnar Habbestad (fløyter), Hild Sofie Tafjord (horn), Lene Grenager (cello) og Michael Duch (kontrabass), alle i samhandling med barn og unge mellom 4 og 19 år. I årets versjon komponeres det for og med Bomuldsfabrikens rom, i samarbeid med barnehagen Villa Mathilda og musikk-, dans- og dramaelever fra Dahlske videregående skole i Grimstad.

 

LEMUR har siden 2011 kuratert konsertserien PB1898 ved Bomuldsfabriken. I en årrekke har de arbeidet med å omsette ulike former for romlighet til musikkverk. I sitt samarbeid med Arup Acoustic i New York, utviklet de verket Critical Band, et stedsspesifikt verk for rom med stor etterklang, som rekomponeres for hver gang det framføres. Med Mikrophonie utforsket ensemblet instrumentenes indre rom og akustikk og i Lemuria har de arbeidet med komponisten Luigi Nono og arkitekten Renzo Pianos bruk av øyer som kompositorisk og romlig metafor.

 

Siri Jøntvedt, dansekunstner bosatt i Oslo, utdannet ved Balettakademien i Göteborg, Den Norske Opera´s Ballettskole, Statens Balletthøgskole, Merce Cunningham Studio og New York Dance Intensive. Siden 1991 har hun samarbeidet med dansekunstner Snelle Hall og sammen har de kompaniet Siri & Snelle produksjoner. I 2015 mottok hun 5-årig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend. Hun underviser klasser og har workshops i improvisasjon og komposisjon ved KHiO.

 

Ellen J Røed er billedkunstner, utdannet ved UiO, NTNU og KHIB. Arbeider i dag som professor ved Stockholm University of the Arts. Hun utforsker forholdet mellom lyd og bilde, samt hvordan video fungerer i stedsspesifikke sammenhenger.

 

Jon Halvor Bjørnseth har komponert musikk for band, teater, dans og multimedia og er en erfaren musikkverkstedsleder og leder av Drivhuset – stiftelsen for musikalsk verkstedsarbeid. I band-sammenheng spiller Jon Halvor gitarer, selvkonstruert strenge- og perkusjonsinstrumenter.

 

Thorolf Thuestad er komponist, lyddesigner, kunst- og lydtekniker. Han studerte komposisjon og musikkteknologi ved Utrecht School of Arts og University of Illinois. Thorolf har vid erfaring fra scenekunst og samtidsmusikk og har vært del av et utall teater-, musikk- og sceneproduksjoner med hovedvekt på samtidige utrykk. Han er for tiden stipendiat ved Griegakademiet i Bergen som del av Program for Kunstnerisk Utviklingsarbeid.

 

Ida Habbestad og Hild Borchgrevink har lang erfaring som kritikere og redaktører (Aftenposten/Dagsavisen og Ballade/Scenekunst). Sammen har de utviklet et kurs i kunstkritikk, et delprosjekt som tilbys elever i 2. klasse på Dahlske videregående.

 

Lemur

 

 


JENNIFER TORRENCE – konsert

 

 

Konserten er gratis og starter kl 14. Velkommen!

 

Jennifer Torrence er perkusjonist og utøver, for tiden bosatt i Oslo. Hun vokste opp utenfor Atlanta i staten Georgia. Etter studietiden i Ohio, London og San Diego flyttet hun i 2011 til Bodø hvor hun jobbet som soloperkusjonist i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og i Bodø Sinfonietta. I 2015 flyttet hun til Oslo for å gjennomføre et kunststipendiatprosjekt ved Norges musikkhøgskole. Gjennom dette prosjektet er hun med på å utvikle helaftens soloverker for seg selv, sammen med Francois Sarhan, Peter Swendsen, Trond Reinholdtsen og Wojtek Blecharz.

 

 


SØRLIEN HOLEN – konsert

 

 

Konserten er gratis og starter kl 14. Velkommen!

 

Sørlien Holen jobber med både klassisk samtidsmusikk, improvisasjon, komposisjon og scenekunst. Hun er en del av figurteaterkompaniet Plexus Polaire (NO/FR), og har den siste tiden samarbeidet med utøvere og kunstnere som Christian Marclay, Lasse Marhaug, Christian Wallumrød, Ingvild Langgård, Guro Skumsnes Moe, Årabrot, Susanna, Ingri Fiksdal m.fl. Hun er også fast medlem av Pinquins, Ensemble neoN og Phaedra. Holen er utdannet ved Norges musikkhøgskole.

 

 


BEAM SPLITTER – konsert

 

 

Konserten er gratis og starter kl 14. Velkommen!

 

 

Chen og Nørstebø har bakgrunn fra studier i henholdsvis tidlig- og samtidsmusikkmiljøet i New York og Baltimore, og improvisasjonsmusikk/jazzmiljø i Gøteborg og Oslo. Begge er profilerte soloutøvere og er i tillegg aktive i en rekke grupperinger. Chen spiller blant annet i duo med vokalpioner Phil Minton og jobber med røyk-, elektronikk- og lysprojeksjon med Doron Sadja. Nørstebø spiller i duo med lydkunstner Daniel Lercher, i Lana trio og i friimpro-storbandet Skadedyr.

 

Som duo har de to turnert kloden siden 2015, og høstet strålende anmeldelser for konserter i Europa, New Zealand, Argentina, Brasil, USA og Taiwan. De har presentert musikken sin i små vinkjellere, store fabrikklokaler, på jazzfestivaler og samtidsmusikkserier, foran den olympiske stadion i Kiev, på rockeklubber og i Buenos Aires’ tradisjonstunge Teatro Colón. Duoen har gjort prosjekter med butohdanserne Flavia Ghisalberti og Valentin Tszin, spilt kvintett med Phil Minton, Michael Vorfeld og Thomas Rohrer, og har startet en ny elektroakustisk kvartett med duoen Streifenjunko. På tampen av 2017 slapp Beam Splitter debutalbumet Rough tongue på Berlin-baserte Corvo records. Her er et lite utdrag fra anmeldelsene:

 

Audrey Chen and Henrik Munkeby Nørstebø’s album is quite something. Henrik Nørstebø’s meticulously realised trombone scapes combine elegantly with Audrey Chen’s extraordinary array of virtuosic formant manipulations. Always inventive, often deeply emotive, this is a beautiful duo.
– Chris Abrahams, for Subradar.no

 

Det er et oversiktlig lydrike de regjerer, nærmest gjennomskinnelig. Det fins ingenting å gjemme seg bak. (…) Kvaliteten sitter i detaljene, og de er mange. Jeg liker alvoret i Beam Splitters musikk.
– Arild R. Andersen, Jazz i Norge

 

Beam Splitter is highly improvised, extremely crafted and held in an iron will for experimentation.
– Jean Louis Fernandez, La Nacion, Buenos Aires, Argentina


LIAVIK SOLBERG | BUTCHER – konsert

 

 

Konserten er gratis og starter kl 14. Velkommen!

 

Soloutgivelsene til John Butcher  vitner om en evne til uhemmet å utforske både akustikk og elektronikk. Resultatene av eksperimentene overføres også til andre musikalske konstellasjoner. Butcher har spilt med de aller fleste på den internasjonale friimproscenen, blant annet som del av John Steven’s Spontaneous Music Ensemble, og i samspill med ulike utøvere som Andy Moor, Okkyung Lee, Rhodri Davies og John Russell.

 

Solberg har gjort seg bemerket med oppfinnsomt trommespill både her til lands og andre steder med grupper som VCDC, Alan Silva’s Free Electric Band, Will It Float og nylig som trommis for Ryley Walker.

 

Duoen har gitt ut plata So Beautiful It Starts To Rain på plateselskapet Clean Feed. jazzinorge.no skriver følgende om plata:

 

Butcher har et helt dyrerike i saksofonene. Snerten i anslaget deler han med Liavik Solberg som også bedriver lydproduksjon av kreativt merke. De to speiler hverandre og fyller musikken med mening gjennom skarp kommunikasjon. Et pinefullt uttrykk fra Butcher får myk mottakelse av Liavik Solbergs dovne cymbaler. En rislende strøm fra perkusjonisten møtes av sig i saksofonen. Så kan man spørre om de to sier noe nytt! Svaret er ja, hele tiden.

 

 


OWL – konsert

 

 

Konserten er gratis og starter kl 14. Velkommen!

 

Signe K. Emmeluth (1992) er en dansk saksofonist og komponist. Hun har utdannelse fra jazzlinja ved NTNU i Trondheim og har for tiden base i Oslo. De siste årene har hun markert seg som en stadig viktigere stemme på scenen for improvisert musikk, og har blitt en viktig del av musikkmiljøet i Skandinavia både innen spill og komponering. Hun kan høres i band som Emmeluth’s Amoeba, KONGE og OWL. Emmeluth har tidligere samarbeidet med musikere som Paal Nilssen-Love, Pascal Niggenkemper, John Edwards og Mette Rasmussen.

 

Karl Haugland Bjorå (1991 i Arendal) er musiker og komponist. Han har utdannelse fra jazzlinja ved NTNU i Trondheim, og er nå bosatt i Oslo. Han har de siste par årene blitt en svært aktiv stemme på den skandinaviske og europeiske scenen for improvisert musikk, blant annet gjennom bandene Karl Bjorå’s Aperture, Megalodon Collective (nominert til Spellemannprisen 2015 i kategorien «Årets Jazzalbum 2015», og vinner av Jazzintro – Årets Unge Jazzmusikere i Norge 2016), Yes Deer, OWL og Emmeluth’s Amoeba. Han har også deltatt i flere ad hoc-sammensetninger med blant annet musikere som Balazs Pandi, Linda Sharrock og Klaus Holm. Siden 2012 har han turnert i hele Skandinavia, Japan, Færøyene og store deler av Europa og USA med bandene Yes Deer, Megalodon Collective, Brute Force og Karl Bjorå’s Aperture. Bjorå var også driftsleder for konsertserien PØKK for improvisert musikk i årene 2014–2016, som i de senere år har etablert seg til å bli en av de store scenene for improvisert og eksperimentell musikk i Trondheim, på linje med NyMusikk og FriForm.