SHERIFFS OF NOTHINGNESS / konsert

 

 

Sheriffs of Nothingness er en improvisasjonsduo bestående av to av Norges mest særpregede kunstnere i samtidsmusikken: Kari Rønnekleiv (fiolin) og Ole-Henrik Moe (bratsj). Duoen har holdt på siden 2004, og kan karakteriseres ved at de, mer eller mindre polart, befinner seg mellom frijazz og europeisk kunstmusikk, der fokuset ligger på det klangfargemessige, et forsøk på å lage nye instrumenter i instrumentet.

 

Improvisasjonsteknisk benytter duoen seg ofte av prinsippet om å imitere hverandre nesten likt, for å prøve å frambringe klangmasser, mer enn et kontrasterende, solistisk uttrykk. Likevel finnes det flere tilløp til brudd i klangmassene, men disse kan nok oftest ses på som overganger mellom lydmassene. Kanskje kan man kalle musikkstilen Chase-relay, der spenningen ligger i når og hvordan en av musikerne bryter ut, og hvordan de finner en ny tekstur.

 

Sheriffs of Nothingness ønsker også å kunne være graderte kameleoner, der de tar til seg musikalske elementer fra de forskjellige grupper de samarbeider med. Av slike kan nevnes: Streifenjunko, Håvard og Daniel, SISU, Lars Myrvoll, Martin Taxt, Kjetil Gutvik, Klaus Holm, HGH (Gebardt/Hagfors), Nils Bech og Bendik Giske, Torgny Amdam, ALOG, Torgeir Vassvik, og Alexander Rishaug.

 

Moe og Rønnekleiv vant norske Grammy for beste moderne album i 2007, og i 2011 ble Moe nominert til Nordisk Råds Musikkpris. I høst gav de ut sitt tredje album på SOFA music.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR

 

 


FONGAARD-ENSEMBLE / konsert

 

 

Trondheims-labelen Øra fonogram har tre utgivelser denne våren: En med verk av Bjørn Fongaard og to med verk av Lene Grenager. I den anledning planlegges en plateslipp-turné til Stockholm, Oslo, Arendal og Trondheim med utøverne Marianne B. Lie (cello), Stig Førde Aarskog (klarinett), Michael Duch (bass) og Lene Grenager (cello), til Arendal kommer de tre førstnevnte. Utgivelsene inneholder flere soloverk, og konsertprogrammene i turneen består i hovedsak av solostykker.

 

Fongaards verk var litt av et frampek. Stykkene som skal spilles ble skrevet på 1970-tallet, men er mer aktuelle i dag. Til tross for at han var en av Norges mest produktive og interessante komponister har stykkene hans for det meste blitt liggende urørt – de ble regnet som for vanskelige og egenartede. Nå som de endelig er hentet fram igjen, er det bl.a. av utøvere som også gjerne spiller Grenagers stykker.

 

Både Fongaard og Grenager tyr til ukonvensjonell instrumentbruk og eksperimentelle spilleteknikker, og opererer i spennet mellom en utforskende instrumentaltradisjon og en kompositorisk tanke. Samtidig er uttrykkene deres ulike nok til å gi en interessant dialog. Grenager selv er med som utøver, slik Fongaard også spilte sine egne stykker. De to Grenager-platene viser to ulike sider ved arbeidet hennes: den ene har stor grad av utøverstyring med bruk av elementer som åpen form og grafisk notasjon, mens den andre inneholder gjennomnotert musikk. Det nære samarbeidet med utøverne Marianne B. Lie og Michael F. Duch bidrar også til platenes ulike karakter.

 

Program i Arendal:

Fongaard: Concerto for Clarinet in A and Tape

Grenager: Prelude, Sarabande and Gig

Grenager: Rondo for Michael

Fongaard: Sonata nr 1 for Contrabass

 

Utgivelsene er støttet av Trondheim kommune, Norsk kulturråd, NTNU, FFUK og TSI (Trondheim Sinfonietta).

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR

 

 


METTE RASMUSSEN / konsert

 

 

Den danske saksofonisten Mette Rasmussen er en spennende stemme på den grensesøkende nordiske jazz/improv-scenen. Hennes tilnærming til saksofonen er kompromissløs og utforskende med ulike prepareringer, bruk av utvidede spilleteknikker intense fraseringer og såkalte frenzic blow outs. Med fast forankring innen improvisert musikk har hun arbeidet sammen med en rekke ulike utøvere, og særlig har samarbeidet med den amerikanske trommeslageren Chris Corsano vakt begeistring på ulike festivaler og spillesteder de siste to årene.

 

Inspirert av den malen John Coltrane og Rashied Ali satte i albumet Interstellar Space, plukket paret opp det grunnleggende i kombinasjonen av saksofon og trommer duo. Det som skiller seg mest ut på albumet er duoens bruk av rom. Svært lite av dette er umotivert støy. Snarere er det god plass til at Rasmussen får undersøke en bred palett i instrumentets stemme, fra rufsete, insisterende flutter, via myk og trillende multifonisk purring, til høye, uttrykksfulle sprang i glimt opp mot instrumentets øverste mulige register, alt hårfint balansert på kanten av kontrollert lyrikk, skrev The Wire i 2015.

 

Rasmussen er bosatt i Trondheim og gjør seg bemerket med så vel solokonserter som i større ensembler som Trondheim Jazzorkester og svenske Fire! Orchestra.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR


CAMP TRAFO

 

 

Signe Becker er bosatt i Oslo hvor hun jobber frilans som scenograf. Hun har en bachelorgrad i scenografi fra Akademi for Scenekunst i Fredrikstad, og mastergrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun veksler mellom store teaterproduksjoner og danseforestillinger til mindre kunstprosjekter innen performance og installasjon. Disse store og små prosjektene krever gjerne at man må jobbe med flere uttrykk og teknikker på en gang – tekst, lyd, lys, foto, maleri og videre settes sammen for å skape en kunstnerisk helhet.

 

Ingri Midgard Fiksdal er utdannet danser og koreograf ved Kunsthøgskolen i Oslo. Når hun ikke jobber på egen hånd samarbeider hun gjerne med Miriam Prestøy Lie i prosjektduoen Fiksdal Lie. Dette samarbeidet inkluderer forestillinger som The Happy Place, PRAVDA, Presenting, Krasnoyarsk, As if death was your hottest kiss ever, PresentENDing og GRUS” Disse har vært vist ved scener som BIT-Teatergarasjen, Black Box Teater, Dansens Hus, Regional Arena for Samtidsdans, Teatret Vårt, Det Norske Teatret og Rogaland Teater. Fiksdal har også jobbet som danser for koreografene Christopher Arouni, Tharan Revfem og Masja Abrahamsen. Våren 2011 er hun aktuell med forestillingen The Orchard Ballads ved Black Box Teater i samarbeid med musiker og komponist Ingvild Langgård. Signe Becker står for scenografi og kostymer.

 

Captain Credible (Daniel Lacey), elektronisk musikk/interaktiv musikkinstallasjon. Bak artistnavnet Captain Credible finner vi britiskfødte Daniel Lacey-McDermott, oppvokst i Trøndelag. Lacey-McDermott er 26 år, men en godt etablert og beryktet liveartist med et sceneshow alt utenom det vanlige. Med modulerte synther og hjemmesnekra effektbokser, en utrangert Nintendo spillmaskin, epileptiske robotdukker, bamser, frukt, appelsinjus, MChjelm, avstandsmålere, temperaturmålere og hudkontakter leverer han en blanding av historier, karakterer og musikk fra et oppdiktet sci-fi-univers. Han har spilt på By:Larm, Pstereofestivalen, blitt plukket opp av Lydverket og besøkt små og store klubber over hele landet. Captain Credible bygger sitt eget musikkmaskineri fra scratch. Captain Credible er også en svært populær verkstedleder.

 

Takk til Norsk kulturråd for tilskudd


FILMPROGRAM

 

 

HILBES BIIGÁ • O.M.G. (OH MÁIGON GIRL)

18 min

 

Máigon og hennes beste venninne bor på et lite tettsted nordpå. Den naive Máigon utfordres av den mer erfarne Ánne-Sire til å gjøre sin seksuelle debut. Hun føler seg presset, men har en plan som fører de to ut på en skjebnesvanger tur.

 

Marja Bål Nango (f. 1988) har studert film-og fjernsynsvitenskap ved høgskolen i Lillehammer og Nordland kunst-og filmfagskole, og filmproduksjon ved Samisk høgskole i Kautokeino. På Kortfilmfestivalen har hun vist Halvt ditt, halvt datt i 2012 og Før hun kom, etter han dro i 2013.

 

Máigon and her best friend live in a small village up north. The naive Máigon is challenged by the more experienced Ánne-Sire to make her sexual debut. She feels pressured into it but has a plan that leads them both on a fateful trip.

 

Marja Bål Nango (b. 1988) studied film and TV at Lillehammer University College and Nordland Vocational College of Art and Film, as well as film production at the Sámi University College in Kautokeino. In Grimstad she has previously screened Half of This, Half of That in 2012 and Before She Came, After He Left in 2013.

 

Director: Marja Bål Nango
Script: Smávut Ingir Bål, Marja Bål Nango
Photo: Virginie Surdej
Editing: Arild Tryggestad
Music: Frode Fjellheim
Sound: Petru Sipos
Set Production: Stine-Mari Kurthi Andreassen , Gerlinde Thiessen
With: Elle Martine Eira, Ánne Kátja Gaup, Ánte Siri, Ivan Aleksander Buljo, Lars Ánte Wasara, Ole Nicklas Mienna Guttorm, Ivar Magnus Oskal
Producer: Marja Bål Nango, Marie Lagerkvist

 

Contact: Theo Tsappos, Swedish Film Institute, Box 271 26, (10252), 0252 Stockholm, T: +46 86651133, E-mail: theo.tsappos@sfi.se

 

 

SMALL TALK

 

Velkommen hjem til familien Dvergsnes. I denne kortfilmtrilogien følger vi familien fra Kristiansand gjennom tre hendelser som fant sted høsten og vinteren 2014.

 

Even Hafnor (f. 1985) er en kortfilmregissør fra Kristiansand. Han har regissert Det norske språk, Til evig tid og Money Back, Please som ble vist under Kortfilmfestivalen i henholdsvis 2012, 2013 og 2014.

 

Lisa Brooke Hansen (f. 1981) er oppvokst på Sørlandet, men bor i Oslo. Hun jobber som forsker på Universitetet i Oslo.

 

Welcome to the Dvergsnes family. In this trilogy of short films we follow a family from Kristiansand through three events that took place during the fall and winter of 2014.

 

Even Hafnor (b. 1985) is from Kristiansand, Norway. He has directed The Norwegian Language, From This Day Forward and Money Back, Please, which were screened during The Norwegian Short Film Festival in 2012, 2013 and 2014, respectively.

 

Lisa Brooke Hansen (b. 1981) grew up in the south of Norway and currently lives in Oslo where she works at the university.

 

Director: Even Hafnor, Lisa Brooke Hansen
Script: Even Hafnor
Photo: Steivan Hasler
Editing: Erik Anderson
Sound: Marius Ytterdal
Set Production: Liz Grunwald
With: Espen Gunstensen, Marit Langeland, Harry Halvorsen, Elisabeth Robstad
Producer: Even Hafnor, Jon M. Puntervold

 

Contact: Even Hafnor, Tyresvei 5, 4633 Kristiansand, T: +47 95938715, E-mail: betweenthinglass@gmail.com

 

 

IT WAS MINE

2015 | DCP | 8 min

 

Finnes det noe slikt som tilfeldigheter? R. endevender bokhandel etter bokhandel på jakt etter en oppsiktsvekkende bok han lengter etter å lese. Til slutt finner han den på uventet vis. Basert på en novelle av Paul Auster.

 

Kajsa Næss (f. 1970) har studert animasjon i Volda og er medeier i Mikrofilm. Hun har vist mange kortfilmer under Kortfilmfestivalen, blant annet Du velger selv som fikk hederlig omtale i 2013 og Bygningsarbeidere som vant Gullstolen i 2008. I 2004 fikk Leonidestorm både publikumsprisen og Filmkritikerprisen.

 

Is there really such a thing as coincidence? R. scours book store after book store in search of a remarkable book that he yearns to read. He finally finds it in the most unexpected way. Based on a short story by Paul Auster.

 

Kajsa Næss (b. 1970) studied animation in Volda and is one of the owners of Mikrofilm. Many of her shorts have been screened at The Norwegian Short Film Festival, including It’s up to You (Honorary Mention in 2013) and Deconstruction Workers (which won the Gullstolen Award in 2008). In 2004 Leonid Shower won both the Audience Award and the Film Critics’ Award.

 

Director: Kajsa Næss
Script: Kajsa Næss
Editing: Kristian Pedersen, Kajsa Næss
Music: Hanne Hukkelberg
Sound: Svenn Jakobsen, Teknopilot
Set Production: Kajsa Næss
Animation: Tuva Synnevåg, Julie Engaas, Inga Sætre, Kristian Pedersen
With: Laila Goody
Financing: Norwegian Film Institute, Fond for lyd og bilde, Viken filmsenter, Østnorsk filmsenter, Crowdfunding
Producer: Lise Fearnley, Tonje Skar Reiersen, Elin Festøy

 

Contact: Toril Simonsen, Norwegian Film Institute, Pb 482 Sentrum, 0105 Oslo

 

 

FOUL
Foul er en humoristisk og melankolsk hverdagsodyssé, som følger en ti år gammel jente gjennom all motstanden hun opplever en helt vanlig vinterdag. Filmen er basert på regissørens egne opplevelser på 80-tallet.

 

Rune Denstad Langlo (f. 1972) er fra Trondheim. I 2009 regisserte han sin første spillefilm Nord, som vant pris både under Berlin internasjonale filmfestival og Tribeca Film Festival. Fire år etter kom spillefilmen Jag etter vind (2013). Foul er hans første kortfilm.

 

Foul is a humorous and melancholy everyday odyssey, and follows a 10-year-old girl through the challenges she encounters during a completely normal winter day. The film is based on the director’s own experience in the 1980s.
Rune Denstad Langlo (b. 1972) is from Trondheim. In 2009 he directed his first feature, North, which won awards at the Berlin and Tribeca film festivals. The feature film Chasing the Wind came out four years later, in 2013. Foul is his first short.
Director: Rune Denstad Langlo
Script: Rune Denstad Langlo
Photo: Øystein Mamen
Editing: Karen Gravås
Sound: Jørgen Meyer, Audun Røstad, Fredric Vogel
Set Production: Marie Steen Löwendahl
With: Eiril Osen Wærdahl
Financing: Arté mecánica, Midtnorsk filmsenter
Producer: Håvard Gossé Bergseth

 

Contact: Håvard Gossé Bergseth, Spætt Film AS, Kinnvegen 6, 7045 Trondheim, T: +47 98878923, E-mail: havard@spaett.no

 

 

 

 


JESSICA SLIGTER / konsert

 

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


MAJKOWSKI / konsert

 

 

Mike Majkowski er kontrabassist og komponist født i Sydney i 1983. Siden år 2011 har han hatt base i Berlin og jobber der innen improvisert, komponert og eksperimentell musikk.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 

 


BARRIKMO / konsert


 

Barrikmo er klarinettist og musikkpedagog utdannet ved Norges musikkhøgskole. Han er en allsidig musiker og har medvirket i veletablerte samtidsmusikkensembler og grupperinger. Sammen med Ole Jørn Myklebust har han gjort suksess både i inn- og utland med den kritikerroste, non-verbale Rikskonsertforestillingen “Klangbein”.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


INGRID BERGER MYHRE / performance

 

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


N.M.O. / performance

 

 

Morten J. Olsen fra Stavanger er perkusjonist og produsent, og var en gang i tiden også involvert i andre kunstformer. Født ved sommersolverv. 1m og 78 cm. Middels vekt.

 

Rubén Patiño, også kjent som Pato, er opprinnelig fra Barcelona og jobber med en kombinasjon av elektronisk tonalitet og visuell kust. Tyr. 1m og 74cm. Lys. Tungvekter.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.