WORKSHOP – gratis workshop på Bomuldsfabriken

 

 

Gruppe 1: mandag 30. september og tirsdag 1. oktober kl. 9-12

Gruppe 2: mandag 30. september og tirsdag 1. oktober kl. 13-16

Gruppe 3: onsdag 2. oktober og torsdag 3. oktober kl. 9-12

Gruppe 4: onsdag 2. oktober og torsdag 3. oktober kl. 13-16

 

Det er begrenset antall plasser per gruppe, så meld dere på via e-post til:

Janina.scharnick@arendal.kommune.no innen 25. september!

 

«Mitt eget fantastiske dyr!»

 

Jeg heter Signe Line Lundstrøm, og det er jeg som skal ha denne workshopen. Jeg har alltid elsket å lage ting helt fra jeg var barn. Alt fra tegning og maling, nålefiltede dyr, kostymer, drager og all slags figurer i mange materialer for å nevne noe.

 

Det er mange måter man kan lage sin eget dyr eller figur. Det er bare du som bestemmer hvordan det skal se ut – vil du ha et dyr med tre øyne og fem bein er det helt greit! Det eneste er at vi kan ikke lage så veldig store dyr, for det vil vi ikke ha tid til her.

 

Ved hjelp av ting du selv har hjemme kan du lage deg en ugle bygget rundt en gammel plastflaske, eller hva med en kattefamilie basert på yoghurtbegre? Jeg håper du synes dette blir så gøy at du fortsetter å lage dyr hjemme med det du har tilgjengelig der etter workshopen. Du kan komme langt bare med en ballong, avispapir og mel-klister. Men på denne workshopen kan vi ikke lage ting som trenger mye tørking. Når jeg lager noen av mine dyr bruker jeg opp til en uke på å lage det ferdig, men da bruker jeg mye pappmache som bruker lang tid på å tørke.

 

Jeg skal vise deg mange måter du kan lage dyr og figurer på ved hjelp av avispapir, lim, emballasje av ymse slag, papp-mache, hønsenetting, ståltråd, aluminiumsfolie, luft-tørkende leire… Du kan lage et innviklet dyr, eller et dyr som blir fort ferdig, kanskje rekker du flere også? Vi tenker oss at workshopen skal være tre timer hver dag over to dager: Den ene dagen lager du «skjelett» til figuren din, kler på den «kjøtt» av papir, tape, og annet. Så skal det på mange tynne lag med papir, lim og kanskje et ansikt i lufttørkende leire. Kanskje har du lyst til å lage din egen marionette-dukke med bevegelige ledd og hode?

 

Neste dag skal du male og lakke dyret ditt. Synes du det er vanskelig å finne på hva du skal lage og av hva? Vi har masse ting du kan bruke, og vise deg hvordan du kan sette det sammen. Ta gjerne også med deg noe hjemmefra, som en tom plastflaske eller annen emballasje som du kan bygge rundt.

 

Louis Moe tegnet mange fantastiske tegninger for barn – og vi skal se på mange bilder fra hans bøker – kanskje lager du deg den hare som kan bære godteri inspirert av Louis Moe på workshopen?

 

 

 

 


BEFORE AND AFTER SCIENCE – Mia E Göransson

 

 

Stilarter blandes også i Göranssons arbeider i hennes søken etter estetiske uttrykk som «bikker over»; en skjønnhet som samtidig inngir et lett ubehag. På kunstnerens verksted finnes mange små skisser/collager i 2D til det som skal bli smakfulle tredimensjonale komposisjoner der noe «skurrer» eller «ikke er i synk». Kunstneren samler på bilder av oljeplattformer. Gigantiske, futuristiske monsterkonstruksjoner, som i kunsten krympes i størrelse, omformes og settes sammen med organiske former; støpte og modellerte i steingods, parian og porselen.

 

Hverdagen får ny mening når tingene skifter størrelse og form. Nye assosiasjoner oppstår gjennom uventede fargekombinasjoner – hudfarger blandes med stålgrått, ubestemmelige brune nyanser med knallrosa eller plutselige innslag av en skarp blå. Med tiden, og økende erfaring og ferdighet, har kunstneren blitt dristigere, hun stoler på magefølelsen og arbeidene har blitt stadig mer abstrakte. Utstillingen på Bomuldsfabriken viser et kunstnerskap i utvikling som henter inspirasjon fra samtiden og verden vi lever i, fra menneskeskapte tekniske konstruksjoner, eller en vakker men uforutsigbar og truet natur – et tema som går igjen i Mia E Göranssons kunst, og som i dag i høyeste grad er aktuelt.

 

Kritikk

cv_Mia E Göransson_2019

 

 


LOUIS MOE – det tapte paradis

 

 

Louis Moe ble født i Arendal i 1857, men flyttet til København for å studere kunst i 1875. Der ble han boende til han døde i 1945. I Danmark har han med sine eventyrlige illustrasjoner omtrent samme status som Theodor Kittelsen i Norge. I anledning 200 årsjubileet for H. C. Andersens fødsel preget Louis Moes illustrasjon av Den stygge andungen et av frimerkene som ble utgitt som jubileumsserie i Danmark.

 

I boken legger vi spesielt vekt på Moes grafikk. Han var teknisk god i radering, og motivmessig knytter han seg til symbolismen, en retning som var mindre utbredt i Norden enn i resten av Europa. Det var eventyrene og det som gjemmer seg i skogen, bakenfor den synlige verden, som fascinerte symbolistene og Moe. Med denne boken ønsker vi å åpne opp for hans magiske verden og gjøre hans kunstnerskap kjent for det brede publikum.

 

 


FORTELLINGER FRA ANDRE ETASJE

 

 

I denne rikt sammensatte presentasjonen møter vi kunstnere med vidt forskjellige bakgrunn og kunstnerisk særpreg, der fellesnevner er at deres kunst gir assosiasjoner til eventyr eller surrealistiske fortellinger, der kunstneren utgår fra subjektiv fantasi og/eller opplevelser fra barndom og oppvekst. Gjennom hver og ens unike billedspråk får vi ta del i fortellinger som utfordrer vår forestillingsevne og foreslår nye måter å tolke virkeligheten på. Finstemte malerier av øde industrilandskap der stillheten ruger på noe ukjent eller urovekkende, fortellinger om Mr. Walker, døden og det å være menneske, eller svevende eldgamle troll som tegner med musikk. Vi møter forseggjorte portretter av barn og dyr og ulike symboler for jordisk lykke, der plutselig sorte blekk-klatter og merkelige detaljer forstyrrer idyllen. I tilegg eventyr med utsøkte tegninger av fabelvesen som boltrer seg i tapte paradis og mytisk natur.

 

 


FILMPROGRAM

 

 

I TRONDHEIM BODDE
En kort film om snublesteiner i Trondheim.
Norge | 2018 | DCP | 9 min

 

Khaleel Etwebi (f.1991) er en flyktning fra Libya som studerer film på NTNU. Dette er hans første film.

 

English title: In Trondheim Lived
Director: Khaleel Etwebi
Photo: Khaleel Etwebi
Edit: Khaleel Etwebi
Producer: Khaleel Etwebi
Contact: Khaleel Etwebi
E-mail: ketwebi(at)gmail.com

 

EN NY REISE
En lyrisk og musikalsk tolkning av Nils Yttris dikt Når mine drømmer berører din fantasi. En ny reise er en personlig betraktning om 1970-tallet og de sporene epoken har satt. Filmen er også en utforskning av dikteren Nils Yttris omstendigheter, sinnelag og skjebne.
Norge | 2019 | DCP | 14 min

 

Odd Magnus Grimeland er en filmskaper og lærer. Han er utdannet ved The London Int’l Film School (1986-88) og i humanistiske fag ved UiO. Utvalgt filmografi: Stemmer (1990), Dyret i brystet (1992), Bussene (1993/2017), En ny reise (2019).

 

English title: A New Journey
Director: Odd Magnus Grimeland
Photo: Runar Jarle Wiik
Edit: Inge-Lise Langfeldt
Script: Odd Magnus Grimeland
Sound: Øistein Boassen
Cast: Lasse Kolsrud
Producer: Mette Cheng Munthe-Kaas, Ten Thousand Images AS
Contact: Mette Cheng Munthe-Kaas
E-mail: mette(at)tenthousandimages.no

 

ØYE I DET HØYE
Selma må reise tilbake til den lille øya hvor hun vokste opp – et sted hun aldri følte tilhørighet til. Når hun er tilbake møter hun gamle venner og bekjente, og motvillig konfronteres hun med fortiden.
Norge | 2018 | DCP | 17 min

 

Lisa Enes er en norsk regissør og manusforfatter. Hun studerte ved Nordland Kunst og Videoverksted og NTNU, og har regissert flere kortfilmer, blant annet Tables (2019), Residence (2017) og Interlude (2015).

 

English title: The Gaze from Above
Director: Lisa Enes
Photo: Alvilde Horjen Naterstad
Edit: Lisa Enes
Script: Lisa Enes
Sound: Andreas Danielsen
Music: Ørjan Hafnor
Production design: Liss-Anett Steinskog
Cast: Iren Monan, Elisabeth Smith, Elisabeth Robstad, Svala Torstveit, Vilde Ribu, Anne Vistad Bentsen
Producer: Iain Forbes, Forbes Film
Contact: Lisa Enes
E-mail: lisa.enes.helland(at)gmail.com

 

FUN FACTORY
På en lørdag i et norsk lekeland blir et par vitne til en krangel mellom to mødre og stedets daglige leder. Paret spør seg om de burde gå imellom, men situasjonen bringer deres egne uforløste saker til overflaten.
Norge, Tyskland | 2019 | DCP | 12 min

 

Lisa Brooke Hansen og Even Hafnor er norske filmskapere. De har regissert en rekke norske kortfilmer, deriblant de prisvinnende Money Back, Please (2013 – kun Even Hafnor), Small Talk (2015), European Film Award nominee, Reconstruction (2017), og nå sist Fun Factory (2019). Alle deres filmer utforsker menneskelig interaksjon, så tragisk og komisk som det kan bli.

 

Original title: Fun Factory
Directors: Lisa Brooke Hansen, Even Hafnor
Photo: Øystein Mamen
Edit: Christian Siebenherz
Script: Lisa Brooke Hansen, Even Hafnor
Sound: Odin Eggen Brække, Fanny Wadman
Cast: Julija Salaseviciute, Farhia Mohamed, Janne Heltberg, Shamsa Issa Abdi, Tobias Santelmann
Production design: Liselli Grunwald, Grethe Gunn Solberg Hansen
Producer: Verona Meier / Ape&Bjørn AS; Gabriela Sperl / sperl+film GmbH; Miriam Klein / A Little
Film Production
Contact: Verona Meier
Ape&Bjørn AS
E-mail: verona(at)apeogbjorn.no

 

ALL THAT SPACE BETWEEN US

Store gardiner avslører verdenen på baksiden. En verden som består av lag på lag med minner. Minner fra fortiden, eller er det hint om noe som skal komme til å skje? Musikken til filmen er laget av den norske komponisten og musikeren Mari Kvien Brunvoll som spiller på porselensinstrumenter. Stemmen hennes gjør det hele enda mer eventyraktig.
Norge | 2018 | DCP | 6 min

 

Simone Hooymans bor og arbeider i det internasjonale AiR Kunstnarhuset Messen i Ålvik, utdannet ved Kunstakademiet for billedkunst i Arnhem (Artez) og Breda (St.Joost), Nederland. 
Hooymans er billedkunstner og arbeider med eksperimentell animasjon på ulike måter, ved hjelp av handlaga blekk-og fargetegninger som hun kombinerer med datateknologi.

 

Original title: All That Space Between Us
Director: Simone Hooymans
Photo: Simone Hooymans
Edit: Simone Hooymans
Script: Simone Hooymans
Sound: Mari Kvien Brunvoll
Music: Mari Kvien Brunvoll
Animation: Simone Hooymans
Producer: Simone Hooymans
Contact: Simone Hooymans
E-mail: info(at)simonehooymans.com

 

 

 


DENNE TIDEN AV ÅRET – Dag Alveng

 

 

Verksliste_3-19

Åpningstale

 

Dag Alveng (f. 1953 i Oslo) regnes som en av de første fotokonseptkunstnerne her i landet. Han har vært, og er fortsatt en viktig stemme og pådriver for fotografiets utvikling som kunstart. Ikke minst gjennom sin egen omfattende kunstneriske praksis, men også sitt faglige engasjement. Han var en viktig pådriver i forbindelse med etablering og formidling av det nye fagfeltet kunstfotografi, og var med å stifte Fotogalleriet som åpnet 1977. Det var det første galleriet av sitt slag i Norge, et eget visningssted for fotobasert kunst. Siden da har Alvengs arbeider vært vist på en mengde separat- og gruppeutstillinger over hele verden og det er en stor glede å få vise bildene hans på Bomuldsfabriken Kunsthall i sommer.

 

Fotografens viktigste material er lys, og sommeren er lysets årstid. Dag Alveng arbeider i store formater, med teknisk presisjon og teknikker der kunstneren selv utfører det meste av arbeidet; fra idé til ferdig fotografi. Vi ønsker med utstillingen å vise poesien i Alvengs kunstnerskap gjennom et utvalg av arbeider som tar deg med gjennom storbyen via stillhet tømt for teknikk mot folketomme naturbilder. Publikum kan glede seg til et finstemt samspill mellom helhet og detaljer, lys, gråtoner og valører.

 

Dag Alveng bor og arbeider i Oslo og Holmestrand. Hans fotografier er representert i permanente samlinger i museer i USA og resten av verden, inkludert The Metropolitan Museum of Art og the Museum of Modern Art (New York), Museum Folkwang (Essen), Sprengel Museum (Hannover), Stedeijk Museum (Amsterdam), Moderna Museet (Stockholm), Nasjonalmuseet (Oslo) og Henie-Onstad Kunstsenter (Bærum). Alveng har publisert flere bøker, blant annet Asylum (1987), Layers of Light (1995), Summer Light (2001), Racing (2012) og Wilse (2015).

 

 

http://www.alveng.com/

 


AKTIV MATERIE – Marianne Heier/Franz Schmidt

 

 

Marianne Heier om utstillingen:
Franz jobber konkret med tekstilproduksjon basert på kriterier som kontrasterer med krav om markedseffektivitet, mens jeg jobber mer abstrakt med den politiske og økonomiske dimensjonen, oftest i form av tekstbasert performance. I utstillingen vil Franz’ tekstiler, produsert ved nedleggingstruede eller nedlagte norske tekstilfabrikker, komplettere mine politiske og økonomiske ytringer i form av konkrete eksempler på alternative modeller. Tekstilene til Franz kan dermed ses som en kroppsliggjøring av mine mer konseptuelt orienterte performancer, mens mine verk kan fungere som en teoretisk overbygning for hans produksjon. Målet vårt med utstillingen er at kunstnerskapene våre skal få sette hverandre i perspektiv og danne en helhet der både det konkrete og det teoretiske får plass, og der det estetiske og det politiske går hånd i hånd.

 

Franz Schmidt (f.1969) bor og arbeider i Oslo. I sin praksis knytter han sammen sin erfaring som herreskredder, håndvever og produsent av tekstiler i industrien med sin interesse for materiell kultur og historie. Hans arbeider tar form av installasjoner som inkluderer tekstile materialer, gjenstander fra arkiv og samlinger, fotografier og tekster. Sentralt i hans undersøkelser står mekanismene som er virksomme når vi gjør verdivurderinger av gjenstander, og han belyser begreper som kulturarv, kunnskap, økonomi, og arbeidsforhold. I sine arbeider foreslår Schmidt modeller for produksjonsøkonomi og forbrukerkultur som kan være bærekraftige og representere reelle alternativ til de vi lever med i dag. Franz Schmidt har mottatt støtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond til utstillingen.

 

Marianne Heier (f. 1969) er billedkunstner, og bor og arbeider i Oslo. Hun har også jobbet i moteindustrien i Italia i mange år. I kunsten sin utforsker hun ofte hierarkiske maktforhold. Med kritisk og humoristisk skråblikk snur hun det vi kanskje tenker på som «sunn fornuft» på hodet, og lar andre tolkninger og muligheter komme til syne. Resultatet kan presenteres som performance, som tekst, installasjon eller ulike typer av romlige intervensjoner. Spørsmål knyttet til økonomi og verdisirkulasjon er sentrale i Heiers verk, med gavens iboende makt som et tilbakevendende tema.

 

 

 

Katalogtekst-norsk-oversettelse

 

Kritikk_Fædrelandsvennen

 

 


Åpning i 2. etasje

 

 

Kunstsamlingen på Bomuldsfabriken er blitt et kjent begrep og er for oss og vårt publikum et viktig supplement til vårt utstillingsprogram. Samlingen har en kort historie. I 1995 mottok Bomuldsfabriken en milliongave fra Nyba Ottersland som bidro til at vi kunne utvide og realisere et nytt utstillingsareal på 500 kvm i 2. etasje. 2. etasje åpnet for første gang i 1996 med arbeider av en gruppe kunstnere satt sammen av Leonard Rickhard, i tillegg til flere verk som var gaver fra Nyba Ottersland (1913-2009). Dette var en viktig markering av den profesjonelle retningen man ønsket for Bomuldsfabriken. Alle kunstnerne som ble spurt stilte med viktige verk, og flere av kunstnerne har i ettertid gitt verkene til samlingen. I årenes løp har lokalene endret seg noe, og det er kommet til flere verk; noen fra enkeltkunstnere, men hovedsakelig fra arven etter Lulla Sørensen (1917-2006).