CAMP TRAFO

 

 

Signe Becker er bosatt i Oslo hvor hun jobber frilans som scenograf. Hun har en bachelorgrad i scenografi fra Akademi for Scenekunst i Fredrikstad, og mastergrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun veksler mellom store teaterproduksjoner og danseforestillinger til mindre kunstprosjekter innen performance og installasjon. Disse store og små prosjektene krever gjerne at man må jobbe med flere uttrykk og teknikker på en gang – tekst, lyd, lys, foto, maleri og videre settes sammen for å skape en kunstnerisk helhet.

 

Ingri Midgard Fiksdal er utdannet danser og koreograf ved Kunsthøgskolen i Oslo. Når hun ikke jobber på egen hånd samarbeider hun gjerne med Miriam Prestøy Lie i prosjektduoen Fiksdal Lie. Dette samarbeidet inkluderer forestillinger som The Happy Place, PRAVDA, Presenting, Krasnoyarsk, As if death was your hottest kiss ever, PresentENDing og GRUS” Disse har vært vist ved scener som BIT-Teatergarasjen, Black Box Teater, Dansens Hus, Regional Arena for Samtidsdans, Teatret Vårt, Det Norske Teatret og Rogaland Teater. Fiksdal har også jobbet som danser for koreografene Christopher Arouni, Tharan Revfem og Masja Abrahamsen. Våren 2011 er hun aktuell med forestillingen The Orchard Ballads ved Black Box Teater i samarbeid med musiker og komponist Ingvild Langgård. Signe Becker står for scenografi og kostymer.

 

Captain Credible (Daniel Lacey), elektronisk musikk/interaktiv musikkinstallasjon. Bak artistnavnet Captain Credible finner vi britiskfødte Daniel Lacey-McDermott, oppvokst i Trøndelag. Lacey-McDermott er 26 år, men en godt etablert og beryktet liveartist med et sceneshow alt utenom det vanlige. Med modulerte synther og hjemmesnekra effektbokser, en utrangert Nintendo spillmaskin, epileptiske robotdukker, bamser, frukt, appelsinjus, MChjelm, avstandsmålere, temperaturmålere og hudkontakter leverer han en blanding av historier, karakterer og musikk fra et oppdiktet sci-fi-univers. Han har spilt på By:Larm, Pstereofestivalen, blitt plukket opp av Lydverket og besøkt små og store klubber over hele landet. Captain Credible bygger sitt eget musikkmaskineri fra scratch. Captain Credible er også en svært populær verkstedleder.

 

Takk til Norsk kulturråd for tilskudd


FILMPROGRAM

 

 

HILBES BIIGÁ • O.M.G. (OH MÁIGON GIRL)

18 min

 

Máigon og hennes beste venninne bor på et lite tettsted nordpå. Den naive Máigon utfordres av den mer erfarne Ánne-Sire til å gjøre sin seksuelle debut. Hun føler seg presset, men har en plan som fører de to ut på en skjebnesvanger tur.

 

Marja Bål Nango (f. 1988) har studert film-og fjernsynsvitenskap ved høgskolen i Lillehammer og Nordland kunst-og filmfagskole, og filmproduksjon ved Samisk høgskole i Kautokeino. På Kortfilmfestivalen har hun vist Halvt ditt, halvt datt i 2012 og Før hun kom, etter han dro i 2013.

 

Máigon and her best friend live in a small village up north. The naive Máigon is challenged by the more experienced Ánne-Sire to make her sexual debut. She feels pressured into it but has a plan that leads them both on a fateful trip.

 

Marja Bål Nango (b. 1988) studied film and TV at Lillehammer University College and Nordland Vocational College of Art and Film, as well as film production at the Sámi University College in Kautokeino. In Grimstad she has previously screened Half of This, Half of That in 2012 and Before She Came, After He Left in 2013.

 

Director: Marja Bål Nango
Script: Smávut Ingir Bål, Marja Bål Nango
Photo: Virginie Surdej
Editing: Arild Tryggestad
Music: Frode Fjellheim
Sound: Petru Sipos
Set Production: Stine-Mari Kurthi Andreassen , Gerlinde Thiessen
With: Elle Martine Eira, Ánne Kátja Gaup, Ánte Siri, Ivan Aleksander Buljo, Lars Ánte Wasara, Ole Nicklas Mienna Guttorm, Ivar Magnus Oskal
Producer: Marja Bål Nango, Marie Lagerkvist

 

Contact: Theo Tsappos, Swedish Film Institute, Box 271 26, (10252), 0252 Stockholm, T: +46 86651133, E-mail: theo.tsappos@sfi.se

 

 

SMALL TALK

 

Velkommen hjem til familien Dvergsnes. I denne kortfilmtrilogien følger vi familien fra Kristiansand gjennom tre hendelser som fant sted høsten og vinteren 2014.

 

Even Hafnor (f. 1985) er en kortfilmregissør fra Kristiansand. Han har regissert Det norske språk, Til evig tid og Money Back, Please som ble vist under Kortfilmfestivalen i henholdsvis 2012, 2013 og 2014.

 

Lisa Brooke Hansen (f. 1981) er oppvokst på Sørlandet, men bor i Oslo. Hun jobber som forsker på Universitetet i Oslo.

 

Welcome to the Dvergsnes family. In this trilogy of short films we follow a family from Kristiansand through three events that took place during the fall and winter of 2014.

 

Even Hafnor (b. 1985) is from Kristiansand, Norway. He has directed The Norwegian Language, From This Day Forward and Money Back, Please, which were screened during The Norwegian Short Film Festival in 2012, 2013 and 2014, respectively.

 

Lisa Brooke Hansen (b. 1981) grew up in the south of Norway and currently lives in Oslo where she works at the university.

 

Director: Even Hafnor, Lisa Brooke Hansen
Script: Even Hafnor
Photo: Steivan Hasler
Editing: Erik Anderson
Sound: Marius Ytterdal
Set Production: Liz Grunwald
With: Espen Gunstensen, Marit Langeland, Harry Halvorsen, Elisabeth Robstad
Producer: Even Hafnor, Jon M. Puntervold

 

Contact: Even Hafnor, Tyresvei 5, 4633 Kristiansand, T: +47 95938715, E-mail: betweenthinglass@gmail.com

 

 

IT WAS MINE

2015 | DCP | 8 min

 

Finnes det noe slikt som tilfeldigheter? R. endevender bokhandel etter bokhandel på jakt etter en oppsiktsvekkende bok han lengter etter å lese. Til slutt finner han den på uventet vis. Basert på en novelle av Paul Auster.

 

Kajsa Næss (f. 1970) har studert animasjon i Volda og er medeier i Mikrofilm. Hun har vist mange kortfilmer under Kortfilmfestivalen, blant annet Du velger selv som fikk hederlig omtale i 2013 og Bygningsarbeidere som vant Gullstolen i 2008. I 2004 fikk Leonidestorm både publikumsprisen og Filmkritikerprisen.

 

Is there really such a thing as coincidence? R. scours book store after book store in search of a remarkable book that he yearns to read. He finally finds it in the most unexpected way. Based on a short story by Paul Auster.

 

Kajsa Næss (b. 1970) studied animation in Volda and is one of the owners of Mikrofilm. Many of her shorts have been screened at The Norwegian Short Film Festival, including It’s up to You (Honorary Mention in 2013) and Deconstruction Workers (which won the Gullstolen Award in 2008). In 2004 Leonid Shower won both the Audience Award and the Film Critics’ Award.

 

Director: Kajsa Næss
Script: Kajsa Næss
Editing: Kristian Pedersen, Kajsa Næss
Music: Hanne Hukkelberg
Sound: Svenn Jakobsen, Teknopilot
Set Production: Kajsa Næss
Animation: Tuva Synnevåg, Julie Engaas, Inga Sætre, Kristian Pedersen
With: Laila Goody
Financing: Norwegian Film Institute, Fond for lyd og bilde, Viken filmsenter, Østnorsk filmsenter, Crowdfunding
Producer: Lise Fearnley, Tonje Skar Reiersen, Elin Festøy

 

Contact: Toril Simonsen, Norwegian Film Institute, Pb 482 Sentrum, 0105 Oslo

 

 

FOUL
Foul er en humoristisk og melankolsk hverdagsodyssé, som følger en ti år gammel jente gjennom all motstanden hun opplever en helt vanlig vinterdag. Filmen er basert på regissørens egne opplevelser på 80-tallet.

 

Rune Denstad Langlo (f. 1972) er fra Trondheim. I 2009 regisserte han sin første spillefilm Nord, som vant pris både under Berlin internasjonale filmfestival og Tribeca Film Festival. Fire år etter kom spillefilmen Jag etter vind (2013). Foul er hans første kortfilm.

 

Foul is a humorous and melancholy everyday odyssey, and follows a 10-year-old girl through the challenges she encounters during a completely normal winter day. The film is based on the director’s own experience in the 1980s.
Rune Denstad Langlo (b. 1972) is from Trondheim. In 2009 he directed his first feature, North, which won awards at the Berlin and Tribeca film festivals. The feature film Chasing the Wind came out four years later, in 2013. Foul is his first short.
Director: Rune Denstad Langlo
Script: Rune Denstad Langlo
Photo: Øystein Mamen
Editing: Karen Gravås
Sound: Jørgen Meyer, Audun Røstad, Fredric Vogel
Set Production: Marie Steen Löwendahl
With: Eiril Osen Wærdahl
Financing: Arté mecánica, Midtnorsk filmsenter
Producer: Håvard Gossé Bergseth

 

Contact: Håvard Gossé Bergseth, Spætt Film AS, Kinnvegen 6, 7045 Trondheim, T: +47 98878923, E-mail: havard@spaett.no

 

 

 

 


JESSICA SLIGTER / konsert

 

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


MAJKOWSKI / konsert

 

 

Mike Majkowski er kontrabassist og komponist født i Sydney i 1983. Siden år 2011 har han hatt base i Berlin og jobber der innen improvisert, komponert og eksperimentell musikk.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 

 


BARRIKMO / konsert


 

Barrikmo er klarinettist og musikkpedagog utdannet ved Norges musikkhøgskole. Han er en allsidig musiker og har medvirket i veletablerte samtidsmusikkensembler og grupperinger. Sammen med Ole Jørn Myklebust har han gjort suksess både i inn- og utland med den kritikerroste, non-verbale Rikskonsertforestillingen “Klangbein”.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


INGRID BERGER MYHRE / performance

 

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


N.M.O. / performance

 

 

Morten J. Olsen fra Stavanger er perkusjonist og produsent, og var en gang i tiden også involvert i andre kunstformer. Født ved sommersolverv. 1m og 78 cm. Middels vekt.

 

Rubén Patiño, også kjent som Pato, er opprinnelig fra Barcelona og jobber med en kombinasjon av elektronisk tonalitet og visuell kust. Tyr. 1m og 74cm. Lys. Tungvekter.

 

Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage

Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.

 

 


WATERMARKS

 

 

Kari Dyrdal (f 1952) er professor i tekstil ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Hun er utdannet ved tekstilavdelingen ved Bergen Kunsthåndverkskole og tekstildesign ved Croydon College of Art and Technology, London. Hun har hatt flere separate utstillinger bl.a. Kunstnerforbundet, Format og Vestlandske kunstindustrimuseum og deltatt på en lang rekke gruppeutstillinger. Dyrdal har levert flere store utsmykkingsoppdrag bl.a. Politihøgskolen i Kongsvinger, Kulturfabrikken i Sortland og nylig til den nye aulaen ved Universitetet i Bergen.

 

ÅPENT 7. NOVEMBER – 13. DESEMBER TI – SØ KL 12 – 16

 

 


SØRLANDSUTSTILLINGEN

 

 

I årets utstilling er NATUR et nøkkelord; arbeidstittelen har vært NESTEN SOM NATUR.

Bomuldsfabriken Kunsthall er eneste visningssted i år. Dette er andre del av en prøveordning som ble innledet i Telemark, Spriten Kunsthall i Skien i 2013.

Landsdelsutstillingen for Vest-Agder, Aust-Agder og Telemark har fri innsendelse. Juryen, Ellen Røed, Thomas Hestvold og Sidsel Palmstrøm supplert med vara Randi Grov Berger, har formulert tematikken for årets utstilling.

Årets jury har i tillegg invitert 4 kunstnere/grupper som har en praksis som passer godt inn i den tematiske sammenhengen.  Disse er gruppen KATLA: Ånond Versto/Jonas Ib F. H. Jensen/Mathijs van Gess, gruppen YTTER:  Anngjerd Rustand/Anne Marthe Dyvi/Julie Lillelien Porter, Trond Nicholas Perry og Barbro Raen Thomassen. 191 kunstnere valgte å sende inn arbeider til juryering. Til sammen deltar 33 kunstnere. Av disse er 17 debutanter.

 

 


KRIGSBILDER

 

 

 

Fvn_kritikk_4-15

 

Utstillingen viser hvordan sentrale kunstnere som Arne Ekeland, Reidar Aulie og Kai Fjell opplevde samtidens brutale virkelighet. Kurt Schwitters og Rolf Nesch flyktet fra nazismen og skapte kunst i norsk eksil. Satiretegneren Ragnvald Blix fortsatte sin bitende nazi-kritikk fra Sverige dit Jakob Weidemann flyktet fra tysk arbeidstjeneste og meldte seg for de norske styrkene. Kåre Øijord og Odd Nansen har skildret redslene i konsentrasjonsleirene Buchenwald og Sachsenhausen. Kunststudentene Ruth Maier og Oleg Krohn ble drept. Maier var jøde og ble sendt til Auschwitz, Krohn ble skutt av Gestapo i Oslo.

 

Mens Reidar Aulies 9. april 1940 er et ikonisk verk mange har et sterkt forhold til er Sigurd Winges Hitler-karikatur Messias, tegnet for den illegale presse, lite kjent. Harald Damsleths propagandakunst og Wilhelm Rasmussens portrett av Vidkun Quisling har sjelden vært vist siden 1945. Utstillingen formidler gripende og dramatiske historier om motstandskamp og flukt og viljen til å skape under farlige og vanskelige omstendigheter. Også nazistenes og medløpernes visuelle ytringer kan sees i utstillingen.

 

Dette kunstneriske universet der krig, terror og overgrep mot åndsfrihet tematiseres er like aktuelt i dag, særlig etter angrepene mot satiretidsskriftet Charlie Hebdo som representerer en brutalitet i omgangen med kunstuttrykk man knapt har sett i Europa siden det tredje riket. Slike hendelser gjør det viktig å ta et historisk tilbakeblikk på krigsårene da norsk kunst ble kneblet og kunstnere risikerte livet ved å tegne karikaturer og skape politisk kunst. Utstillingens over 100 verk av rundt 30 kunstnere gir en unik mulighet til å gå inn i vår nære fortid og en del av kunsthistorien som aldri tidligere er vist i full bredde.

 

Verkene er lånt inn fra blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, Kurt und Ernst Schwitters Stiftung Hannover, Trondheim kunstmuseum, Drammens Museum / Holmsbu Billedgalleri, Nordnorsk Kunstmuseum, Rustkammeret, Norsk Rettsmuseum, Eidsberg Sparebank, Nordea Bank Norge og tallrike private samlinger.

 

Kurator: kunsthistoriker Kathrine Lund

Produsent bok/utstilling: Bomuldsfabriken Kunsthall

Prosjektkoordinator/utstillingsdesign: Harald Solberg

 

Prosjektet har mottatt tilskudd fra Fritt Ord

 

Verksliste_KRIGSBILDER_4-15

 

I forbindelse med åpningen lanseres boken KRIGSBILDER – kunst under okkupasjonen 1940-45. Boken kan kjøpes i Bomuldsfabriken eller bestilles på mail post@bomuldsfabriken.no