Konserten starter kl 14.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
Konserten starter kl 14.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
Mike Majkowski er kontrabassist og komponist født i Sydney i 1983. Siden år 2011 har han hatt base i Berlin og jobber der innen improvisert, komponert og eksperimentell musikk.
Konserten starter kl 14.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
Barrikmo er klarinettist og musikkpedagog utdannet ved Norges musikkhøgskole. Han er en allsidig musiker og har medvirket i veletablerte samtidsmusikkensembler og grupperinger. Sammen med Ole Jørn Myklebust har han gjort suksess både i inn- og utland med den kritikerroste, non-verbale Rikskonsertforestillingen “Klangbein”.
Konserten starter kl 14.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
Morten J. Olsen fra Stavanger er perkusjonist og produsent, og var en gang i tiden også involvert i andre kunstformer. Født ved sommersolverv. 1m og 78 cm. Middels vekt.
Rubén Patiño, også kjent som Pato, er opprinnelig fra Barcelona og jobber med en kombinasjon av elektronisk tonalitet og visuell kust. Tyr. 1m og 74cm. Lys. Tungvekter.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
Kari Dyrdal (f 1952) er professor i tekstil ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Hun er utdannet ved tekstilavdelingen ved Bergen Kunsthåndverkskole og tekstildesign ved Croydon College of Art and Technology, London. Hun har hatt flere separate utstillinger bl.a. Kunstnerforbundet, Format og Vestlandske kunstindustrimuseum og deltatt på en lang rekke gruppeutstillinger. Dyrdal har levert flere store utsmykkingsoppdrag bl.a. Politihøgskolen i Kongsvinger, Kulturfabrikken i Sortland og nylig til den nye aulaen ved Universitetet i Bergen.
ÅPENT 7. NOVEMBER – 13. DESEMBER TI – SØ KL 12 – 16
I årets utstilling er NATUR et nøkkelord; arbeidstittelen har vært NESTEN SOM NATUR.
Bomuldsfabriken Kunsthall er eneste visningssted i år. Dette er andre del av en prøveordning som ble innledet i Telemark, Spriten Kunsthall i Skien i 2013.
Landsdelsutstillingen for Vest-Agder, Aust-Agder og Telemark har fri innsendelse. Juryen, Ellen Røed, Thomas Hestvold og Sidsel Palmstrøm supplert med vara Randi Grov Berger, har formulert tematikken for årets utstilling.
Årets jury har i tillegg invitert 4 kunstnere/grupper som har en praksis som passer godt inn i den tematiske sammenhengen. Disse er gruppen KATLA: Ånond Versto/Jonas Ib F. H. Jensen/Mathijs van Gess, gruppen YTTER: Anngjerd Rustand/Anne Marthe Dyvi/Julie Lillelien Porter, Trond Nicholas Perry og Barbro Raen Thomassen. 191 kunstnere valgte å sende inn arbeider til juryering. Til sammen deltar 33 kunstnere. Av disse er 17 debutanter.
Utstillingen viser hvordan sentrale kunstnere som Arne Ekeland, Reidar Aulie og Kai Fjell opplevde samtidens brutale virkelighet. Kurt Schwitters og Rolf Nesch flyktet fra nazismen og skapte kunst i norsk eksil. Satiretegneren Ragnvald Blix fortsatte sin bitende nazi-kritikk fra Sverige dit Jakob Weidemann flyktet fra tysk arbeidstjeneste og meldte seg for de norske styrkene. Kåre Øijord og Odd Nansen har skildret redslene i konsentrasjonsleirene Buchenwald og Sachsenhausen. Kunststudentene Ruth Maier og Oleg Krohn ble drept. Maier var jøde og ble sendt til Auschwitz, Krohn ble skutt av Gestapo i Oslo.
Mens Reidar Aulies 9. april 1940 er et ikonisk verk mange har et sterkt forhold til er Sigurd Winges Hitler-karikatur Messias, tegnet for den illegale presse, lite kjent. Harald Damsleths propagandakunst og Wilhelm Rasmussens portrett av Vidkun Quisling har sjelden vært vist siden 1945. Utstillingen formidler gripende og dramatiske historier om motstandskamp og flukt og viljen til å skape under farlige og vanskelige omstendigheter. Også nazistenes og medløpernes visuelle ytringer kan sees i utstillingen.
Dette kunstneriske universet der krig, terror og overgrep mot åndsfrihet tematiseres er like aktuelt i dag, særlig etter angrepene mot satiretidsskriftet Charlie Hebdo som representerer en brutalitet i omgangen med kunstuttrykk man knapt har sett i Europa siden det tredje riket. Slike hendelser gjør det viktig å ta et historisk tilbakeblikk på krigsårene da norsk kunst ble kneblet og kunstnere risikerte livet ved å tegne karikaturer og skape politisk kunst. Utstillingens over 100 verk av rundt 30 kunstnere gir en unik mulighet til å gå inn i vår nære fortid og en del av kunsthistorien som aldri tidligere er vist i full bredde.
Verkene er lånt inn fra blant annet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, Kurt und Ernst Schwitters Stiftung Hannover, Trondheim kunstmuseum, Drammens Museum / Holmsbu Billedgalleri, Nordnorsk Kunstmuseum, Rustkammeret, Norsk Rettsmuseum, Eidsberg Sparebank, Nordea Bank Norge og tallrike private samlinger.
Kurator: kunsthistoriker Kathrine Lund
Produsent bok/utstilling: Bomuldsfabriken Kunsthall
Prosjektkoordinator/utstillingsdesign: Harald Solberg
Prosjektet har mottatt tilskudd fra Fritt Ord
I forbindelse med åpningen lanseres boken KRIGSBILDER – kunst under okkupasjonen 1940-45. Boken kan kjøpes i Bomuldsfabriken eller bestilles på mail post@bomuldsfabriken.no
Øyen Vister har utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen og Nordic Sound Art Joint Study-programmet ved Kunstakademiet i Trondheim. Blant hennes pågående prosjekter er Soundscape Røst. Her utforsker Vister de hurtig skiftende lydmiljøet på Røst i Lofoten, som resultat av den globale klimakrisen. Hennes kunstneriske praksis er bred og omfatter feltopptak, installasjon, komposisjon, performance, skulptur, liveimprovisasjon, radio, lyd til film samt stedsspesifikke lydarbeider. Hun er opptatt av lytting som kunstnerisk praksis og finner stor inspirasjon i amerikanske Pauline Oliveros’ Deep Listening practice.
Adams utgangspunkt karakteriseres av en problematisering og kritisk stillingtagen til det å fremføre musikk. Adam ønsker å undersøke muligheten for at komme løs fra tradisjonelle adferdsmønstre som følger vår rasjonelle tekning og den umiddelbarheten som vi som oftest forventer innen musikk og kommunikasjon. Resultatet er ofte en krevende og tålmodig musikk.
Kuratorer: Guro Moe, Hanne Rekdal og Lasse Passage
Konsertserien mottar tilskudd fra Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
TODAY WE LIVE
2013, video 6’30”
An anonymous group portrait filmed in documentary style during a punk gig. In Today We Live, apart from sentimental music, the mode of expression also comes from the close ups of faces. The camera records genuine feelings, as it were secretly, and even from annoyingly close to the subjects.
I’m not trying to explain the world, but to document a racing moment and the aggressive motion it entails. I’m interested in moshing and mosh pits as an expressive visual action and as a symbolical gesture. When standing in the proximity of a mosh pit, you feel the fear of being crushed to the wall because of the power of the churning mass of people, but at the same time the pure energy of the movement produced by the ritualistic event will make you laugh. That feeling can be compared to the feeling of being in love; it is addictive and makes your blood boil – you can feel the need to be taken by the energy of the mosh pit again and again.
In Today We Live, apart from sentimental music, the mode of expression also comes from the close ups of faces. The camera records genuine feelings, as it were secretly, and even from annoyingly close to the subjects. Occasionally, the subject of the shot suddenly becomes aware of the presence of the camera, and in one frame even looks a little irritated, but in the end the situation still always carries them along with it. The faces have a natural purity and hope about them, and often reveal more then they conceal.
Credits:
Directed by Hannaleena Heiska
Cinemathographer Anu Keränen
Lights Kasper Hämäläinen
Stagesound Jaakko Hyvärinen
Grip Torsti Hyvönen
Camera assistant Mika Ailasmäki
Editing Oskar Franzén & Hannaleena Heiska
Music Erik Satie Gymnopedie no.1
Sound Oskar Franzén & Hannaleena Heiska
Sound mixing Roy Bosswel
General assistant Camilla Vuorenmaa
Financial support Espace Louis Vuitton Tokyo and Finnish Cultural Foundation
Special thanks to Lighthouse Project, Foreseen, Henri Wegelius, Marianne Vesala, Samuli Niemine
Design: Innoventi | Utvikling:Frameworks