Velkommen til åpning av ny utstilling i Cotton Club – galleriet av de unge for de unge på Bomuldsfabriken kunsthall.
Avtrykk er et fordypningstilbud ved Arendal Kulturskole i samarbeid med Bomuldsfabriken Kunsthall og UKM (ung kultur møtes), hvor ungdommer mellom 13–18 år har fordypet seg i en valgt kunstform innenfor visuell kunst. De har blitt veiledet av profesjonelle kunstnere over 3 workshops. Elevenes arbeid blir nå stilt ut på Bomuldsfabriken Kunsthall i deres ungdomsgalleri Cotton Club.
Deltagere:
Josefine Legind Hersel
Susanne Jacobsen Antonsen
Francheska Jash Johansen
Jens Aase
Aleksandra Kalnaityte
Emil Jakob Huber
Antoni Elnes
Alexander Qu Lyngroth
Edith Stensrud Slotta
Daiyan Zhou
Zeng Zhirui
Julius Ribokas
Matilde Myhren Gundersen
Mentorer/Kunstnere:
Vilde Eskedal, Jo R. Abusland, Roald Andersen, Regien Cox og Sedir Zunic
Jon S. Lunde (f.1977) er utdannet innenfor elektronisk musikk, men grunnleggende autodidakt som kunstner. Han har gjort seg bemerket i Kristiansand gjennom en rekke samarbeid og soloprosjekter siden årtusenskiftet, og hans arbeider er vist på blant annet Kristiansand Kunsthall, Agder Kunstsenter og Punkt-festivalen. Lunde kommer fra Otta i Gudbrandsdalen, men har bodd på Sørlandet siden 2003.
Jon S. Lunde om sin kunstnerpresentasjon:
Ordet Abrakadabra betyr “jeg skaper mens jeg snakker”. Jeg vil bruke min presentasjon på Bomuldsfabriken til å skape – kanskje erkjennelse hos meg sjøl, kanskje nye tanker, kanskje total forvirring. Det er en sjanse å ta, men den må tas. Jeg har mye å si, men vil heller ikke si for mye. Jeg vil prøve å skape en økt klarhet omkring mitt eget kunstnerskap, som ofte føles uklart for meg sjøl. Nøste i noen tråder, filosofere, tenke høyt. Jeg vil se tilbake på ting jeg har gjort, tegne og forklare, snakke om hvor jeg er akkurat nå, og ikke minst se framover mot mitt neste prosjekt. En del av presentasjonen vil handle om hvordan jeg arbeider med det som skal bli en ny utstilling, og la publikum ta del i det kaoset som er min indre kreative prosess – og ytre teknologiske tilstrebelser. Jeg vil snakke om hvordan det har vært å skifte fokus fra musikk til kunst, og gi perspektiver på opplevelsen av en slags kunstnerisk hjemløshet.
Mitt kunstnerskap er preget av et nærmest patologisk behov for å prøve nye ting. Man kan se det som ubesluttsomhet, eller nysgjerrighet. Dette har ført til at jeg har jobbet med musikk, lydinstallasjon, performance, tekst, video, grafikk og mer, og det er mye jeg fortsatt har lyst til å utforske. Teknologi har vært og er en fellesnevner; fascinasjonen for verktøy og maskiner. Metodikken er forskjellig fra prosjekt til prosjekt, men dialogen med teknologi er alltid et element. Jeg ønsker å skape åpne, underlige verker uten tydelig moral eller budskap. Tanken er at dersom estetikken er tilstrekkelig ladet av min forutgående prosess, min underbevissthet, forskning, metafysikk og historie, så vil resultatet bli interessant. Det er iallfall et ideal jeg kan strekke meg etter.
I forbindelse med utstillingsåpningen av Per Adde – Fjellet tegnet seg mot himmelen lørdag 17.juni, blir det konsert med Mari Boine søndag 18.juni kl.13 på Bomuldsfabriken i 2.etg. Billetter vil bli lagt ut mandag 12. juni. Det er totalt 80 sitteplasser og 20 ståplasser, det er ikke setenummerering og sitteplassene må prioriteres til eldre. Dørene åpner 12:30.
Siden debuten for over 30 år siden har hun levert en helt utrolig innholdsrik diskografi, og spredd vår felles kulturarv over hele verden. Hun har også (mildt sagt) blitt hedret for dette – med bøtter og spann med Spellemannspriser (inkludert hedersprisen), Rockheim Hall of Fame, Nordisk Råds Musikkpris, Samerådets Ærespris, Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, Ole Vig-prisen, Finmark Fylkes Kulturpris, Anders Jahre’s Kulturpris, æresdoktorat, utnevnt til statsstipendiat og mye mer – en liste som kan ta pusten fra de fleste.
Mari Boine skaper musikk i grenselandet mellom samisk og annen folkemusikk, rock og jazz, og leverer live-opptredener som kan ta pusten far alle og enhver, i trio- eller fullt band format.
I anledning 300-årsjubileet til Arendal by har Bomuldsfabriken invitert 11 billedkunstnere til å utføre stedspesifikke verk som går i dialog med Arendal sin historie. Det kuratoriske utgangspunktet retter oppmerksomheten mot hendelser eller steder som har formet byens identitet, blant annet gjennom markeringen av kjøpstadsprivilegiene og bystatusen Arendal fikk i 1723.
Kunstverkene viser et bredt spekter av tilnærminger, hvor enkelte kunstnere bearbeider konkrete hendelser i Arendals historie, mens andre tar utgangspunkt i Bomuldsfabrikens arkitektur og industrihistorie eller natur og områder i nærliggende områder. Konseptet bak utstillingen er at en kunstnerisk, fiksjonsorientert innfallsvinkel og uttrykk kan sidestilles med romanens frie utfoldelse. En kunstnerisk tilnærming visualiserer også gjerne et komplekst lag av innhold, der man med fantasiens overskridelse anvender det faktaorienterte som et springbrett, og ikke som et mål i seg selv. Kunstnere står uavhengig av en institusjonell tilhørighet og forpliktelse og kan derfor bevege seg over den skjøre broen mellom fortid og fremtid med fiksjonens og drømmens subjektive tilnærming. Prosjektet har et potensial til å avdekke nye moment eller belyse andre, underkommuniserte politiske temaer tilknyttet Arendal sin historie og nærliggende områder sin økologi og sosiale relasjoner.
Utstillingen er et samarbeid mellom Bomuldsfabriken kunsthall og KUBEN Aust-Agder museum og arkiv, som har gitt kunstnerne tilgang på arkivmateriale og ekspertise fra fagpersonalet ved institusjonen. Utstillingen viser et bredt spekter av medier som tekstil, skulptur, fotografi, maleri, installasjon, film og stedspesifikk bearbeidelse av rom og arkitektur.
Deltagende kunstnere: Regien Cox, Jan Freuchen, Gunnhilde Høyer, Jonas Høgli Major, Sigurd Tenningen, Mirjam Raen Thomassen, Christina Leithe H, Anders Sletvold Moe, Per Kristian Nygaard, Birgitte Sigmundstad og Astrid Runde Saxegaard.
Program for åpningen lørdag 24.juni kl.16
Velkommen og tale v/ Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen, kurator og administrator Bomuldsfabriken Kunsthall
Mini konsert med Arne Kjelsrud Mathisen, komponist og multiinstrumentalist
Om Arene Kjelsrud Mathisen: Arne Kjelsrud Mathisen er komponist og multiinstrumentalist bosatt i Grimstad. Han har bidratt på over 50 utgivelser og komponert musikk for flere sceneproduksjoner. Han har de siste årene høstet stor internasjonal anerkjennelse for sitt soloprosjekt Rural Tapes, samt I Was A King og det interkontinentale samarbeidsprosjektet The No Ones sammen med Peter Buck og Scott McCaughey fra R.E.M.
Denne retrospektive minneutstillingen er den største visningen som hittil har funnet sted med en av Nord-Norges fremste kunstnere: Per Adde. Med denne utstillingen ønsker Bomuldsfabriken kunsthall å vise mangfoldet og utviklingen i Adde sitt kunstnerskap, fra tidlig 1950-tall og frem til hans død i 2020. Per Adde, født i Filipstad i Sverige, studerte ved Hovedskous malerskole i Göteborg og ved kunstakademiet i Stockholm mellom 1955-60.
Adde sitt kunstneriske virke tar utgangspunkt i nordområdene, og spesifikt fjellets fargenyanser og atmosfære. Han arbeidet i et ekspresjonistisk billedspråk hvor forholdet mellom former, farger og en dynamisk penselskrift skaper et spenningsfylt driv av bevegelse, energi og sjiktvise lag av billedrom. Komposisjonene vekker en dyp respekt for naturens energi, syklus og livskraft, enten det er en fortolkning av fjellets høstlige fargeprakt eller fremadstormende reinsdyrflokker som – med sine gevirer – skaper et særegent linjespill. Det eksisterer et kroppslig og sanselig nærvær til naturen i Adde sitt kunstnerskap, der organiseringen i flaten kan sammenlignes med rytmer, toner og intervaller i et musikkstykke.
Adde var gjennom hele sitt liv en forkjemper for naturvern og en viktig talsperson for samenes kultur og rettigheter. Han var sentral i kampen mot utbyggingen av Alta-Kautokeino-vassdraget og folkeaksjonen mot vannkraftutbyggingen i SaltfjellSvartisen–området. Ikke minst høstet han stor anerkjennelse for sitt kultur- og fagpolitiske arbeid gjennom grunnleggelsen av Kunstskolen i Kabelvåg og Svolvær kunstsenter. I 2006 fikk Adde tildelt kongens fortjenstmedalje i gull for sitt allsidige og livslange engasjement som utøvende kunstner, arbeid med miljø- og naturvern og kampen for samenes rettigheter.
I 2009 ble Adde Zetterquist kunstgalleri etablert ved Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark – to mil fra Erik Larsa-Tjønna i Graddis – hvor kunstnerne etablerte seg tidlig på 1960-tallet. Adde er representert i en rekke offentlige samlinger, som Det Norske Storting, Miljødepartementet, Nordnorsk kunstmuseum og H. M. Kongens samling. Utstillingen kunne aldri bli realisert uten det gode samarbeidet med Kajsa Zetterquist og Adde Zetterquist galleri. Vi er også takknemlige for at Fjellet tegnet seg mot himmelen vandrer videre til Samisk senter for samtidskunst i Karasjok.
Program for åpningen lørdag 17.juni kl.18:00, 2.etg Bomuldsfabriken kunsthall: Per Adde sin joik v/Georg Buljo Velkommen v/ Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen, kurator og administrator Hovedtale v/ Synnøve Persen, kunstner og forfatter Ord og hilsen v/ Olav Eldøen, leder av venneforeningen til AZ kunstgalleri Bestillingsverk ADDE ÁDDE – ADDE SEES Georg Buljo – joik/vokal, gitar, elektronikk, perkusjon Per Willy Aaserud – trompet, synth Christian Svensson – trommer Rudi Torjussen – trommer Ove Nesheim – lyd Varighet ca. 20 min
I forbindelse med åpningsutstillingen vil det være konsert med Mari Boine søndag 18.juni kl.13. Billetter vil bli sluppet mandag 12.juni på egen post på vår nettside.
Årets tredje åpne kunstverksted er søndag 11.juni. Vi starter kl. 13.00 med en liten omvisning i utstillingen GLITCH av Henrik Kleppe Worm – Müller, før vi går videre til verkstedet i 3.etasje.
I utstillingen, som er en del av byjubileet i Arendal, har Kleppe Worm-Müller tatt utgangspunkt i gamle lokale bymotiver – hvor han jobber med en balanse mellom det fiktive og faktiske.
Med inspirasjon fra utstillingen lager vi bilder basert på gamle fotografier, skaper mystiske stemninger mellom drøm og virkelighet, minne og fantasi.
Drop-in på verkstedet i tidsrommet 13.30-16.00.
Inngang Bomuldsfabriken kunsthall koster nå kr 90 for voksen, honnør/student kr 45, barn gratis. Omvisning og verksted inngår i inngangsbilletten.
Opplegget er tilrettelagt for alle aldre. Barn må komme i følge med voksne.
Årets andre åpne kunstverksted er torsdag 27.april. Vi starter kl. 17.00 med en liten omvisning i utstillingen Hege Lønne, før vi går videre til verkstedet i 3.etasje. Denne omfattende retrospektive utstillingen viser et kunstnerskap som utforsket formale og prosessuelle temaer, inspirert av postminimalismen, Arte povera, landart og konseptkunsten.
Med inspirasjon fra utstillingen lager vi relieffer (opphøyde motiver). Drop-in på verkstedet i tidsrommet 17.30-20.00.
Opplegget er tilrettelagt for alle aldre. Barn må komme i følge med voksne. Velkommen, og ta gjerne med en venn!
Verksted og omvisning er gratis – store og små er hjertelig velkommen!
Bomuldsfabriken kunsthall ønsker alle velkommen til åpning av utstillingen GLITCH av Henrik Kleppe Worm-Müller 29.april kl.16.
Utstillingen i 3.etg marker startet på utstillingsrekke kuratert i forbindelse med byjubileet Arendal 300. I den anledning har Kleppe Worm – Müller jobbet med utgangspunkt fra KUBEN sitt fotoarkiv med fokus på motiver fra Arendal i tidsperioden 1850-1900.
Utstillingen viser både trykk og oljemalerier. I sitt virke jobber kunstneren gjennomgående med en balanse mellom det fiktive og faktiske. Dette gir en mystisk stemming i bildene; er det en drøm eller virkelighet, et minne eller fantasi? Det er noe som skurrer i det vakre. Tittelen GLITCH viser til dette, en feil eller et hinder som gjør at noe ikke blir helt eller fullkommet.
Kleppe Worm-Müller er inspirert av Adolf Tidemand og Hans Gude, J.M.W. Turner og Peter Doig, dette fremkommer i kunstnerens tekniske gjennomføring, hvor det figurative møter det mer ekspressive og abstrakte.
Gratis inngang mellom 15-17, med enkel beverting.
Åpningstale ved kurator Åse Kamilla Spjelkavik Aslaksen.
Med denne utstillingen ønsker Bomuldsfabriken kunsthall å løfte fram kunstnerskapet til Hege Lønne (1961-2018), som presenteres på Sørlandet etter visningene ved Nasjonalmuseet i Warszawa (2021) og Trondheim kunstmuseum (2022). Med denne omfattende retrospektive utstillingen løfter vi frem et kunstnerskap som utforsket formale og prosessuelle temaer, inspirert av postminimalismen, Arte povera, landart og konseptkunsten.
Hege Lønne studerte ved kunstakademiet i Trondheim i perioden 1979-84. Deretter flyttet hun til Polen for å studere ved Kunstakademiet i Warszawa. Der var hun tilknyttet skulpturavdelingen, som ble ledet av de anerkjente polske kunstnerne Jerzy Jarnuszkiewicz og Grzegorz Kowalski. Fra begynnelsen av sin karriere jobbet Lønne konsekvent med skulptur og installasjon. I en rekke arbeider kombinerer hun innflytelsen fra den østeuropeiske kunstscenen med skandinaviske tradisjoner.
Sentralt i utstillingen står skulpturelle eksperimenter fra 1980-tallet. I løpet av dette tiåret benyttet hun seg av industrielle materialer som betong og jern. Hun arbeidet med modulbaserte elementer, prosessbasert performance, installasjon, kinetisk skulptur og forgjengelige materialer. På 1990-tallet arbeidet hun med en serie abstraherte landskapsformasjoner, utført i tannlegegips, som ble plassert på moduler og hyller. Mange av hennes arbeider tar opp økologi, global oppvarming og geologiske prosesser.
På 2000-tallet skapte Lønne en serie korte videoarbeider og animasjoner utført i stop motion-teknikk. Kroppen er en målestokk i disse arbeidene, men mennesket og det antroposentriske perspektivet er også et sentralt omdreiningspunkt for hvordan hun stiliserer sine skulpturer. Lønne sine verk er fabulerende, tvetydige og poetiske, hvor man finner en balanse mellom humor og alvor og en kompleksitet som unndrar seg entydige kategoriseringer.
Vi retter en spesiell takk til Trondheim kunstmuseum, Cille Lønne og Geert Goiris som har bidratt til kurateringen og at nye verk er tilkommet utstillingen.
For mer informasjon om utstillingen og Hege Lønne sitt virke – last ned vedlegg/fil eller se hjemmesiden Hege Loenne