FILMPROGRAM

 

 

Bøygen/The Boyg

Bøygen er den kvelende kraften som får deg til å velge minste motstands vei. Som tapper deg for energi og blir større jo mer du kjemper imot. Seks minutter visuell og musikalsk remix av Ibsens Peer Gynt, norsk folketro, Edvard Griegs musikk og lammende panikkangst.

 

Kristian Pedersen (f. 1980) er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen og arbeider som formgiver og animatør i Oslo. Tidligere filmer i Grimstad: Norangsdalen (2010), Viva Zombatista (2011), Bokstavene (2011), Bølgeslag (2014) og Pipene (2015).

 

The Boyg is a force that exhausts you and makes you take the path of least resistance. With it’s draining energy it only grows stronger the more you fight it. A six minute long visual and musical remix of Ibsens Peer Gynt, Norwegian folklore, Edvard Griegs muic and paralyzing anxiety.

 

Kristian Pedersen (b. 1980) has a MA from Bergen Academy of Art and Design. He works as a designer and animator in Oslo. Pedersen has participated at The Norwegian Short Film Festival with the following films: Norangsdalen (2010), Viva Zombastia (2011), Bokstavene (2011), Waves (2014) and The Pipes (2015).

 

Director: Kristian Pedersen / Editing: Kristian Pedersen / Music: Erik Hedin / Sound: Erik Hedin / Set Production: Kristian Pedersen / Animation: Kristian Pedersen / Producer: Lise Fearnley, Tonje Skar Reiersen / Financing: Norsk filminstitutt / Contact: Lise Fearnley, Mikrofilm AS, Sagveien 23F, 0459 Oslo, T: +47 92287236, E-mail: lise@mikrofilm.no

 

 

Retrett/Retract

Gritt arbeider med å sette sine teorier ut i praksis som nyankommen bevegelseskunstner til landet for de selverklærte vinnerne av verdenslotteriet. Vi følger henne i hennes nye hverdag, og gjennom en fabulerende stemme oppdager vi et menneske med et stort gap mellom sin indre og ytre verden.

 

Itonje Søimer Guttormsen (f. 1979) er utdannet filmregissør fra Den norske filmskolen og studerer nå på Akademin Valand ved Universitetet i Göteborg. Hun er produsent i sitt eget selskap Andropia og kunstnerisk leder for filmfestivalen Byfilmmer. Søimer Guttormsen debuterte på Kortfilmfestivalen i 2005 med filmen Irma ut i verden.

 

Gritt fights to put her own theories in practice as a newly arrived artist to the land of self-declared winners of the world lottery. We follow her in situations in her new life and through a fabulating voice we find a person with a big gap between her inner and outer world.

 

Itonje Søimer Guttormsen (b. 1979) has a BA in Directing from The Norwegian Film School and is currently studying at Valand Academy in Gothenburg. She is a producer at her own company Andropia and the artistic leader for the film festival Byflimmer. Her first film Irma ut i verden screened at The Norwegian Short Film Festival in 2005.

 

Director: Itonje Søimer Guttormsen / Script: Itonje Søimer Guttormsen / Photo: Patrik Säfström / Editing: Itonje Søimer Guttormsen / Music: Erik Ljunggren / Sound: Erik Ljunggren / With: Birgitte Larsen, Hanne Skille Reitan, Marte Wexelsen Goksøyr, Marianne Stormoen, Andrea Bræin-Hovig, Mattis Hermann Nyqvist / Producer: Itonje Søimer Guttormsen / Financing: Norsk filminstitutt, Kvinesdal Kommune / Contact: Itonje Søimer Guttormsen, Andropia, Hølandsgt 25, 0655 Oslo, T: +47 97794363, E-mail: itonje@andropia.no

 

 

Prosess: Pust/Process: Breath

En kjemisk kjærlighetshistorie.

 

Line Klungseth Johansen (f. 1981) har en mastergrad i filmvitenskap fra NTNU. Hennes tidligere filmer har vunnet flere priser og blitt vist på festivaler over hele verden. I 2015 deltok hun på Kortfilmfestivalen med musikkvideoen The Fjords – All In.

 

A chemical love story.

Line Klungseth Johansen (b. 1981) has an MA in Film Studies from the Norwegian University of Science and Technology. Her previous films have been screened at festivals worldwide and have won several awards. In 2015 she was represented in the Grimstad festival programme with the music video The Fjords – All In.

 

Director: Line Klungseth Johansen / Script: Line Klungseth Johansen / Photo: Øystein Moe / Editing: Line Klungseth Johanse / Music: Kristoffer Lo / Sound: Gisle Tveito / Producer: Line Klungseth Johansen / Financing: Norsk filminstitutt, Midtnorsk Filmsenter / Contact: Line Klungseth Johansen, Nedre Ila 39, 7018 Trondheim, T: +47 97508056, E-mail: lineinel@gmail.com

 

 

The Collectors

Filmen tar utgangspunkt i fire malerier av David Hockney fra perioden 1965–1972. Den er spilt inn i California, og er del av en serie kortfilmer hvor kunstneren tar i bruk appropriasjon som del av sin teknikk.

 

Sabina Jacobsson (f. 1967) er en svensk kunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og jobber med film, foto, installasjon, videodesign og scenekunst. Kortfilmen hennes Oppgjøret ble vist under Kortfilmfestivalen i fjor.

 

Four paintings by David Hockney from the period 1965–1972 are the starting point of this film, which is shot in California. The film is part of a series of shorts in which the artist uses appropriation as part of her technique.

 

Sabina Jacobsson (b. 1967) is a Swedish artist who lives in Oslo. She graduated from Trondheim Academy of Fine Art in Trondheim and works with film, photography, installation, video design and performing arts. Her short The Confrontation was screened at The Norwegian Short Film Festival in 2015.

 

Director: Sabina Jacobsson / Script: Sabina Jacobsson / Photo: Sabina Jacobsson / Editing: Sabina Jacobsson / Music: Per Platou / Sound: Per Platou / Set Production: Sabina Jacobsson, Tina Holth / With: Guinevere Turner, Agnes Olech / Producer: Sabina Jacobsson / Financing: Billedkunstnernes Vederlagsfond, Norsk kulturfond, Norsk Fotografisk Fond / Contact: Sabina Jacobsson, Gråbrødreveien 11, 0379 Oslo, T: +47 97031621, E-mail: post@sabina.no

 

 


SVART HVITT

 

1-16_Kritikk_fvn_05-04-16

 

Verksliste_1-16

 

Ved å fremstille objekter uten farger, trer både kontur og detaljer tydeligere frem. På samme måte som i fotografi, blir svart hvitt et filter man ser verden gjennom. Ved hjelp av kontraster forenkles verden nesten som i eventyrene; den blir delt inn i lys og mørke, indre og ytre, godt og ondt, kultur og natur. Samtidig som filteret kan virke som en forenkling av verden, gir det plass for fantasi og tolkning i rommet som oppstår mellom kontrastene.

 

Perspektivene i utstillingen strekker seg fra observatorier som står som kjølige betraktere av verdensrommet, til nærbilder av mennesker, dyr og andre organiske motiver. Den figurative fremstillingen gjør at vi som betraktere lett kan se hva som er på bildet, men på samme måte som filmmusikk kan farge oppfattelsen vår av hva som egentlig skjer i en filmscene, har de fem kunstnerne benyttet seg av ulike elementer i tegningene sine som vil gi mange følelsen av at det er kontraster mellom det man ved første øyekast ser og følelsen det vekker i en. Noen av kunstnerne vender blikket vårt utover mot verden, mens andre retter blikket vårt innover mot oss selv. Ytre og indre lys og mørke samsvarer ikke nødvendigvis, og det blomstrende motivet er kanskje ikke alltid det mest romantiske når det kommer til stykket? Slik henspiller tittelen SVART HVITT ikke bare på fargene – eller fraværet av dem -, men også på kontrastene i det menneskelige sinnet.

 

I likhet med tematikken spenner teknikken over et bredt spekter, fra blyantteknikk med alt fra lange, dvelende månestråler til presise nålestikk, til kulltegninger som starter med å sverte hele papiret og deretter ”fremkalle” et bilde av verden gjennom å gni bort det svarte og blottlegge den hvite papiroverflaten.

 

 


BOKKUNST

 

 

Vi lever i en tid der informasjon, nyheter, vitenskap, tekst og bilder flakser flyktig forbi i diverse medier, og der innholdet har et øyeblikks sensasjonsverdi før det erstattes med noe nyere. Mange har spådd bokens død, men det er også mange som holder fast ved eller søker tilbake til boken som medium; nettopp fordi den er et konkret, håndfast medium der både form og innhold holdes fast og materialiseres på en oversiktlig og strukturert måte.

 

Utstillingen viser bl.a. de originale bokillustrasjonene av Vanessa Baird til en av Karl Ove Knausgårds siste bøker; Om høsten. Boken er skrevet til hans (da) enda ufødte datter. En bok som tar for seg å sanse de tingene som vekket forundring i oss da vi enda hadde evnen til det, men som vi etter hvert har vent oss til å se og overse.

 

Vi presenterer også Københavns minste galleri; Svends bibliotek. Bak dette står fire nordiske kunstnere. Galleriet er 1,6 kvm i grunnflate og er rekonstruert i utstillingen. Svends Bibliotek har valgt ut og presenterer 70 artists’ books hovedsakelig fra Danmark.

 

Utstillingen inngår i programmet til Den Kulturelle Skolesekken (DKS) i Aust-Agder fylke. I verkstedet tar vi opp nettopp det materielle ved bøker; håndverket bak trykke- og innbindingsprosessen. Elevene vil få innføring i dette av våre formidlere.

 

Noen kunstnere bruker boken som et medium for informasjon, mens andre utfordrer konseptet og bruker bokens fysiske elementer som grunnlag for videre uttrykk i form av for eksempel skulpturer, relieffer/veggarbeider eller performance. Flere kunstnere jobber med en eksisterende bok der en skaper endringer i teksten ved overstrykninger eller som formal manipulasjon av format og papir.

 

Artists’ books er ikke bøker som presenterer en kunstners arbeid, men objekter som er formulert, komponert og utformet som et kunstverk i seg selv; dvs. originale bøker eller boklignende objekter der kunstneren står bak ideen og har kontroll over hele produksjonen av den fysiske boken. Dette i motsetning til kommersielle bøker der en forfatter står for bare innholdet; en reproduksjon av et eksisterende verk der forlaget står for den fysiske utformingen.

 

Følgende deltar i utstillingen:
Lars Fiske, Katinka Goldberg, Guttorm Guttormsgaard, Randi Nygård, Yvonne Born, Kurt Johannessen, Ragnar Persson, Randi Annie Strand, Tina Jonsbu, Morten Andersen, Øyvind Torseter, Vanessa Baird, Ingrid Torvund, Annette Kierulf, Caroline Kierulf, Per Jonas Lindstrøm, Torpedo kunstbokhandel, Jan Freuchen, Tormod Haugland

 

Svends Bibliotek : Al Mason, Anja Franke, Anne Marie Ploug, Anne Sophie Stærk, Bruno Kjær, Carina Zunino, Cecilia Westerberg, Christian Ramsø, Christina Hamre, Daniel Milan, Doris Bloom, Ellen Hyllemose, Espen Brandt-Møller, Eva-Mia Sjölin, Eva Öhrling, Finn Naur, Flemming Hoff, Frode Gundorf, Gay Christensen, Giancarlo Cavaletti, Gitte Bach, Gustavo Abascal, Hans Holten, Hans Pauli Olsen, Hartmut Stockter, Hjördis Haack, Ina Rosing, Isabel Berglund, Jane Balsgaard, Jesper Fabricius og Claus Egemose, Jesper Palm, Johanne Dybdal Sigvardsen, Karen Havskov Jensen, Karen Land Hansen, Keld Helmer-Petersen, Kirstine Vaaben, Kristine Djurhuus, Laila Westergaard, Lars Høeg, Lis Nogel, Lise Nørholm, Lone Arendal, Lone Høyer Hansen, Malene Hartmann, Miguel Vega Olivares, Milena Bonifacini, Natalie Megard, Niels Plenge, Nils Viga, Nina Maria Kleivan, Ole Broager, Pernelle Maegaard, Peter Holck, Peter Martensen, Peter Stuhr, Peter Vest Holmgren, Rasmus Danø, Rose Eken og Ceceilie Eken, Siri Kollandsrud, Sophie Hjerl, Steen Møller Rasmussen, Steen Rasmussen, Stuart McIntyre, Svend Danielsen, Søren Hüttel, Thomas Holm, Tina Maria Nielsen, Tine Hecht Pedersen, Torben Ebbesen, Vibe Bredahl, Vibeke Mencke Nielsen

 

 


M/S SIDDHARTH ENTERPRISES

 

 

Kritikk_DN

 

Kritikk_fvn

 

Håfströms verden er fylt av referanser til figurer og symboler fra historien, litteraturen, kunsthistorien, forskjellige kulturer og fra popkulturen. Mens kunstnere som for eksempel Andy Warhol benyttet seg av symboler med tidstypisk referanse, er Håfström orientert mot det mer arketypiske og universelle. Vi møter bl.a. Mr. Walker, kjent som aliaset til tegneseriefiguren Fantomet, men aldri Fantomet selv. Nettopp dette, at det er den anonymiserte og utilnærmelige Mr. Walker som trekkes frem, er typisk for den mystikken og følelsen av skjulte historier man kan oppleve i møte med verkene til Jan Håfström. Et annet tilbakevendende tema er hodeskaller, mumier og sarkofager. Deres fargerike og emblemaktige fremstilling kan i første omgang gjøre et muntert inntrykk, samtidig som de bærer bud om forgjengelighet og død.

 

Før Håfström startet på kunstutdannelsen i Stockholm i 1963, studerte han filosofi og litteraturvitenskap ved Universitetet i Lund. Mange av Håfströms verk er nært knyttet til historie, litteratur og minner fra forskjellige bøker som har hatt stor betydning for ham. I tillegg til Fantomet/Mr. Walker, kan man gjenkjenne elementer fra bildet Dødens øy av A. Böcklin, og bøker som Robinson Crusoe av Daniel Defoe, Den hemmelighetsfulle øya av Jules Verne og Mørkets hjerte av Joseph Conrad.

 

Jan Håfström er en av Sveriges ledende kunstnere og har siden 1966 hatt en lang rekke utstillinger både i Sverige og internasjonalt. Han har representert Sverige på Venezia-biennalen fire ganger, mottatt en rekke priser og utmerkelser, bl.a. Carnegie Art Award i 2001. Håfström er representert bl.a. på Moderna Museet og Nasjonalmuseet i Stockholm, Kunstmuseet i Göteborg, Astrup Fearnly museet og Henie Onstad Kunstsenter i Oslo, Kiasma i Helsinki og The Museum of Art i Kiel og Lübeck. I tillegg har han satt sitt preg på bybildet i både Stockholm og Paris med en stor skulptur av Mr. Walker, som vi har den glede av å vise i en mindre utgave i utstillingen.

 

 


DANS LES ARBRES / konsert

 

 

De konstant skiftende klangfargene i Dans Les Arbres’ musikk er fleksible og påvirkes og farges av alle de fire medlemmene i dette unike ensemblet. Musikken er snarere en refleksjon enn en improvisasjon, og en tydelig musikalsk diskurs blir bevisst nedtonet og underlagt akustisk originalitet og det subtile samspillet i gruppen. Kvartetten har fått mye ros for sin særegne innfallsvinkel til musikken, som resulterer i gradvise og nyanserte bearbeidede lydtransformasjoner. Samarbeidet i gruppen utviklet seg opprinnelig rundt lignende sparsomt distribuerte, men distinkte kontaktflater.

 

Dans Les Arbres møttes til en første prøve i 2004 og deretter i 2006 for å spille inn et album. De spilte sine første konserter året etter, og gruppen har nå gitt ut to album på ECM Records og spilt rundt 100 konserter over hele verden.

 

Ensemblet består av Xavier Charles (FR) – klarinett/trekkspill, Ivar Grydeland (N) – gitar & banjo med preparering / shruti box, Christian Wallumrød (N) – preparert piano / trekkspill og Ingar Zach (N) – stortromme/perkusjon.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR

 

 


KARYOBIN/LEMUR/konsert

 

 

Tittelen KARYOBIN — the imaginary birds said to live in paradise refererer til fri-improvisasjonsmusikk-klassikeren utgitt i 1968 med Spontaneous Music Ensemble. John Stevens øvelser for ensemblet påvirket og lå til grunn for samspillet.

 

I Lemurs KARYOBIN er samhandlingen, materialet og formen i stykket grunnleggende påvirket av prosesser initiert og ledet av Lemur. En underliggende holdning til musikken som er felles for alle involverte er essensiell for måten ensemblet former og fremfører verket på.

 

Velkommen!

 

Konserten starter kl 14
Gratis inngang


EIVIND LØNNING / konsert

 

 

Eivind Lønning er utdannet ved jazzlinjene ved Musikkonservatoriet i Trondheim og Norges musikkhøgskole. Han har erfaring fra både jazz og klassisk musikk, og har utviklet et svært personlig uttrykk med uvanlige melodiske kvaliteter.

 

I duoen Streifenjunko lager han sammen med Espen Reinertsen en energisk musikk i den sjeldne konstellasjonen tenorsaksofon og trompet. De to har samarbeidet i en årrekke for å utvikle sitt eget unike repertoar, som blander komponerte strukturer og improvisasjoner. Mer enn 100 konserter, flere plateinnspillinger og dessuten prosjekter med utøvere som Keith Rowe, Tetuzi Akiyama, Toshimaru Nakamura, Jim Denley, Christian Wallumrød, Sidsel Endresen samt videokunstner Kjell Bjørgeengen er resultat av dette samarbeidet.

 

Fra 2011 begynte Lønning å spille soloopptredener, og har siden da gjort flere turneer i Skandinavia. Samme året spilte han ved åpningskonserten av Ultima Oslo Contemporary Music Festival. Lønning er med på en rekke plateutgivelser, deriblant som medlem i Christian Wallumrød Ensemble.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR

 

 


SHERIFFS OF NOTHINGNESS / konsert

 

 

Sheriffs of Nothingness er en improvisasjonsduo bestående av to av Norges mest særpregede kunstnere i samtidsmusikken: Kari Rønnekleiv (fiolin) og Ole-Henrik Moe (bratsj). Duoen har holdt på siden 2004, og kan karakteriseres ved at de, mer eller mindre polart, befinner seg mellom frijazz og europeisk kunstmusikk, der fokuset ligger på det klangfargemessige, et forsøk på å lage nye instrumenter i instrumentet.

 

Improvisasjonsteknisk benytter duoen seg ofte av prinsippet om å imitere hverandre nesten likt, for å prøve å frambringe klangmasser, mer enn et kontrasterende, solistisk uttrykk. Likevel finnes det flere tilløp til brudd i klangmassene, men disse kan nok oftest ses på som overganger mellom lydmassene. Kanskje kan man kalle musikkstilen Chase-relay, der spenningen ligger i når og hvordan en av musikerne bryter ut, og hvordan de finner en ny tekstur.

 

Sheriffs of Nothingness ønsker også å kunne være graderte kameleoner, der de tar til seg musikalske elementer fra de forskjellige grupper de samarbeider med. Av slike kan nevnes: Streifenjunko, Håvard og Daniel, SISU, Lars Myrvoll, Martin Taxt, Kjetil Gutvik, Klaus Holm, HGH (Gebardt/Hagfors), Nils Bech og Bendik Giske, Torgny Amdam, ALOG, Torgeir Vassvik, og Alexander Rishaug.

 

Moe og Rønnekleiv vant norske Grammy for beste moderne album i 2007, og i 2011 ble Moe nominert til Nordisk Råds Musikkpris. I høst gav de ut sitt tredje album på SOFA music.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR

 

 


FONGAARD-ENSEMBLE / konsert

 

 

Trondheims-labelen Øra fonogram har tre utgivelser denne våren: En med verk av Bjørn Fongaard og to med verk av Lene Grenager. I den anledning planlegges en plateslipp-turné til Stockholm, Oslo, Arendal og Trondheim med utøverne Marianne B. Lie (cello), Stig Førde Aarskog (klarinett), Michael Duch (bass) og Lene Grenager (cello), til Arendal kommer de tre førstnevnte. Utgivelsene inneholder flere soloverk, og konsertprogrammene i turneen består i hovedsak av solostykker.

 

Fongaards verk var litt av et frampek. Stykkene som skal spilles ble skrevet på 1970-tallet, men er mer aktuelle i dag. Til tross for at han var en av Norges mest produktive og interessante komponister har stykkene hans for det meste blitt liggende urørt – de ble regnet som for vanskelige og egenartede. Nå som de endelig er hentet fram igjen, er det bl.a. av utøvere som også gjerne spiller Grenagers stykker.

 

Både Fongaard og Grenager tyr til ukonvensjonell instrumentbruk og eksperimentelle spilleteknikker, og opererer i spennet mellom en utforskende instrumentaltradisjon og en kompositorisk tanke. Samtidig er uttrykkene deres ulike nok til å gi en interessant dialog. Grenager selv er med som utøver, slik Fongaard også spilte sine egne stykker. De to Grenager-platene viser to ulike sider ved arbeidet hennes: den ene har stor grad av utøverstyring med bruk av elementer som åpen form og grafisk notasjon, mens den andre inneholder gjennomnotert musikk. Det nære samarbeidet med utøverne Marianne B. Lie og Michael F. Duch bidrar også til platenes ulike karakter.

 

Program i Arendal:

Fongaard: Concerto for Clarinet in A and Tape

Grenager: Prelude, Sarabande and Gig

Grenager: Rondo for Michael

Fongaard: Sonata nr 1 for Contrabass

 

Utgivelsene er støttet av Trondheim kommune, Norsk kulturråd, NTNU, FFUK og TSI (Trondheim Sinfonietta).

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR

 

 


METTE RASMUSSEN / konsert

 

 

Den danske saksofonisten Mette Rasmussen er en spennende stemme på den grensesøkende nordiske jazz/improv-scenen. Hennes tilnærming til saksofonen er kompromissløs og utforskende med ulike prepareringer, bruk av utvidede spilleteknikker intense fraseringer og såkalte frenzic blow outs. Med fast forankring innen improvisert musikk har hun arbeidet sammen med en rekke ulike utøvere, og særlig har samarbeidet med den amerikanske trommeslageren Chris Corsano vakt begeistring på ulike festivaler og spillesteder de siste to årene.

 

Inspirert av den malen John Coltrane og Rashied Ali satte i albumet Interstellar Space, plukket paret opp det grunnleggende i kombinasjonen av saksofon og trommer duo. Det som skiller seg mest ut på albumet er duoens bruk av rom. Svært lite av dette er umotivert støy. Snarere er det god plass til at Rasmussen får undersøke en bred palett i instrumentets stemme, fra rufsete, insisterende flutter, via myk og trillende multifonisk purring, til høye, uttrykksfulle sprang i glimt opp mot instrumentets øverste mulige register, alt hårfint balansert på kanten av kontrollert lyrikk, skrev The Wire i 2015.

 

Rasmussen er bosatt i Trondheim og gjør seg bemerket med så vel solokonserter som i større ensembler som Trondheim Jazzorkester og svenske Fire! Orchestra.

 

Konserten starter kl 14.

 

Kuratorer: LEMUR